Gå til innhold

passer evolusjons teorien med ditt livssyn?

Anbefalte innlegg

om neandertalerne ikke ble utryddet, ville vi i dag hatt to separate menneskelige raser?

Spennende spørsmål! Er vel ingenting annet å gjøre enn å fantasere seg frem til et godt svar. :)

slektsmessig så kan vel neandertalerne til en viss grad sammenlignes med sjimpanser.

De ville vært en god del nærmere. Se grafikk under. :)

post-116093-1216658537_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
om neandertalerne ikke ble utryddet, ville vi i dag hatt to separate menneskelige raser?

Spennende spørsmål! Er vel ingenting annet å gjøre enn å fantasere seg frem til et godt svar. :)

slektsmessig så kan vel neandertalerne til en viss grad sammenlignes med sjimpanser.

De ville vært en god del nærmere. Se grafikk under. :)

post-116093-1216658537_thumb.png

det stemmer jo ikke, neandertalerne og moderne mennesker dukket opp ca. samtidig de levde samtidig, så det er ikke noe som sier at de er noe nærmere apene en det vi er, den grafen er jo feil, neandertalerne skulle være på samme linje som mennesker, det er ingen ting tyder på at de feks. er noe nærmere sjimpanser genetisk enn moderne mennesker

Lenke til kommentar
det stemmer jo ikke, neandertalerne og moderne mennesker dukket opp ca. samtidig de levde samtidig, så det er ikke noe som sier at de er noe nærmere apene en det vi er, den grafen er jo feil, neandertalerne skulle være på samme linje som mennesker, det er ingen ting tyder på at de feks. er noe nærmere sjimpanser genetisk enn moderne mennesker

Hvis du titter litt nøyere på grafikken, ser du at neanderthalerne er på samme linje som mennesker, og at de ikke er noe nærmere sjimpanser enn moderne mennesker er det. Du er helt enig med meg! :)

Lenke til kommentar
hva er da denne arkaisk homo sapiens?

En tidlig form for Homo sapiens, som levde for mellom 300.000 og 30.000 år siden. Jeg forstår det litt som en samlegruppe for tidlige hominider i sapiens-familien; der neanderthaler var forskjellig nok til å bli klassifisert som en egen gruppe. Men noen ekspert er jeg ikke.

Lenke til kommentar
da bude arkaisk homo sapiens ikke sprike hva moderne menneske, men være på samme strek, da de gikk rett over til oss, de døde ikke ut, eller ble til noe annet de ble til oss

Arkaisk Homo sapiens er en litt kinkig gruppe, da den ikke refererer så mye til genetikk som til adferd eller utseende. Grafikken er hentet fra Pinker (1995), og jeg kan ikke helt si at jeg er så mye mer dreven i dette enn det han er. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...