kjetil02 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 om neandertalerne ikke ble utryddet, ville vi i dag hatt to separate menneskelige raser? Spennende spørsmål! Er vel ingenting annet å gjøre enn å fantasere seg frem til et godt svar. slektsmessig så kan vel neandertalerne til en viss grad sammenlignes med sjimpanser. De ville vært en god del nærmere. Se grafikk under. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 om neandertalerne ikke ble utryddet, ville vi i dag hatt to separate menneskelige raser? Spennende spørsmål! Er vel ingenting annet å gjøre enn å fantasere seg frem til et godt svar. slektsmessig så kan vel neandertalerne til en viss grad sammenlignes med sjimpanser. De ville vært en god del nærmere. Se grafikk under. det stemmer jo ikke, neandertalerne og moderne mennesker dukket opp ca. samtidig de levde samtidig, så det er ikke noe som sier at de er noe nærmere apene en det vi er, den grafen er jo feil, neandertalerne skulle være på samme linje som mennesker, det er ingen ting tyder på at de feks. er noe nærmere sjimpanser genetisk enn moderne mennesker Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 det stemmer jo ikke, neandertalerne og moderne mennesker dukket opp ca. samtidig de levde samtidig, så det er ikke noe som sier at de er noe nærmere apene en det vi er, den grafen er jo feil, neandertalerne skulle være på samme linje som mennesker, det er ingen ting tyder på at de feks. er noe nærmere sjimpanser genetisk enn moderne mennesker Hvis du titter litt nøyere på grafikken, ser du at neanderthalerne er på samme linje som mennesker, og at de ikke er noe nærmere sjimpanser enn moderne mennesker er det. Du er helt enig med meg! Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 hva er da denne arkaisk homo sapiens? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 hva er da denne arkaisk homo sapiens? En tidlig form for Homo sapiens, som levde for mellom 300.000 og 30.000 år siden. Jeg forstår det litt som en samlegruppe for tidlige hominider i sapiens-familien; der neanderthaler var forskjellig nok til å bli klassifisert som en egen gruppe. Men noen ekspert er jeg ikke. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 da bude arkaisk homo sapiens ikke sprike hva moderne menneske, men være på samme strek, da de gikk rett over til oss, de døde ikke ut, eller ble til noe annet de ble til oss Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 da bude arkaisk homo sapiens ikke sprike hva moderne menneske, men være på samme strek, da de gikk rett over til oss, de døde ikke ut, eller ble til noe annet de ble til oss Arkaisk Homo sapiens er en litt kinkig gruppe, da den ikke refererer så mye til genetikk som til adferd eller utseende. Grafikken er hentet fra Pinker (1995), og jeg kan ikke helt si at jeg er så mye mer dreven i dette enn det han er. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 vil denne grafen fra wiki stemme? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 vil denne grafen fra wiki stemme? Jepp. Men de beskriver ikke helt det samme. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 den viser vel ikke evolusjonen, bare hvilken tid de forskjellige artene eksisterte Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Nja, den viser også noen av de evolusjonære trinnene, men meget forenklet, og med et skarpere fokus på utbredelse enn på evolusjon. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Vi stammer ikke fra neanderthanerne, nei. Endret 22. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Vi stammer ikke fra neanderthanerne, nei. noe som er med på å bekrefte menneskenes plass i dyrerike. vi er ikke unike. neandertalere utførte ritualer og brukte verktøy. det er også veldig sannsynelig at de brukte språk. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Aldri sagt at dette er et argument for kreasjonisme. Jeg bare understreker noe som mange ikke vet. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) mente ikke at du mente det jeg la det til som en tilleggsopplysning Endret 22. juli 2008 av nostrum82 Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg bare understreker noe som mange ikke vet. Alle som har lest bl.a. denne siden i denne tråden vet det. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Er ikke så lenge siden det sto om dette i avisene. Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Siste utvikling i debatten mellom ID-ere og evolusjonister: D'Souza vs. Dawkins Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå