abdobe Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Norge er et U-land når det gjelder e-bøker. Bøker på elektronisk papir er noe som sprer seg som er farsott rundt om i verden, men i Norge står vi i øyeblikket langt tilbake for land vi kan sammenligne oss med. Hvilke e-bøker skal vi velge? Det selges allerede et par typer via www.digitalbok.no, men det finnes andre merker (Sony og Amazon sin egen dedikerte). Hva med artikler om slike e-bøker? Det finnes tusener på tusener av e-bøker der ute, men i Norge finner man artikler som bl.a. at e-boken er død i Norge. Dessverre er Norge bakstreverske, men Hardware.no kunne i allefall skrive om saken og gjøre e-bøkene mer kjent. man kan jo dra med seg hundrevis av e-bøker i en superlett gadget laget av elektronisk papir, som kun behøver å lades en gang i måneden. Folk må begynne å lese igjen. Her er svaret. Off når du sier det begynner jeg å føle meg gammel Jeg kjøper ennå bøker i det gamle formatet, og printer ut dokumenter for å lese dem på papir istedenfor på skjerm. :!: Nei, du er ikke gammeldags, for problemet er at det sitter mange bedrevitere i Norge og de har gjennomført omstendlige prosjekter og kommet til det faktum at e-bøker ikke passer her til lands. Virkeligheten er annerledes. Ta en raks kikk på Youtube og søk etter Sony e-book reader, se gjennom noen demonstrasjoner og trekk din egen konklusjon. Sony e-book reader, som jeg foretrekker, har det fantastiske electronic ink paper, hvilket gjør at man kan lese bøker helt uanstrengt for øynene. Du har plass til ca 160 bøker, og kan utvide plassen med SD minnekort eller Memory stick Pro. Dermed har du plass til flere tusen bøker om så var. Fordelen med e-book readers er at man slipper å drasse på flere bøker når man drar på ferie. Bøkene er billige og man sparer regnskog. Den husker hvor du var (bookmarks) og den kan bla over 7000 sider!!! før man må lade ved hjelp av en usb ledning. Dersom du går til Sonys sider i Norge, så er den ikke engang tilgjengelig. Den kan allikevel bestilles via e-bay, amazon osv. Den koster 299 dollar (ca 1500 kroner +toll, dvs ca 2000 kroner). Dette er en investering som gjør lesing til en lek. Lesedingsen fikser forskjellige formater og det finnes mange programmer til å konvertere f.esk. pdf til lesbare formater for denne boken. Antallet biblioteker er enormt og man kan laste ned det man ønsker via forskjellige book stores. Jeg vet at det finnes skoler som har forsøkt seg på dette og hatt alle bøkene tilgjengelige på sin såkalte "Leseplate", men de klaget over at den lastet bøker for tregt. Det man ikke sier noe om er at "Leseplatene" har gått gjennom en rivende utvikling og er nå så gode at det ikke lenger er noe å lure på. Se her: Sony e-book reader Endret 22. juli 2008 av abdobe Lenke til kommentar
hakon93 Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 I prisguiden på amobil.no - mobiltelefoner, kunne det vært et til punkt. Det som står der nå er: Med abonnement Fulltastatur Trykkskjerm Bluetooth 3G Wi-Fi Lydutgang Taletid i GSM-nettet (minimum) GPS Radio Kamera (minimum) ...hva med å legge til akslerometer (tror det skrives sånn) Lenke til kommentar
Makky Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 1. Få bruktmarkedet tilbake på forsiden. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg har blitt lei av all reklamen som blinker og fyker over skjermen hele tiden. Ønsker en tjeneste hvor jeg selv kan betale hva enn dere tjener på at jeg ser, men ikke klikker på, reklamen på siden, for å slippe å se den. Lenke til kommentar
Rainmaker91 Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 jeg syns egentlig sidene er ganske bra, men dere kunne gjerne ha fjernet varer uten pris i prisguiden "keep up the good work" Lenke til kommentar
Timster Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg vet ikke om noen har sagt dette ennå, men jeg prøver. Det hadde vert fint om siden justerte seg i forhold til bredden på skjermen. Nå er det bare grått på hver side av sakene og hovedsiden. Vil gjerne at siden skal fylle ut hele nettleser vinduet. Vet ikke om det er en innstilling jeg må gjøre eller om det er noe som bare er sånn. Uansett, det var min lille ting:P ellers så gjør dere en veldig bra jobb! Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) 1. Kunne tenkt meg litt mer skriveri rundt "hacks" og alternativ bruk av hardware. Alternativ firmware og lignende, som f.eks Rockbox for mp3spillere. 2. Hva med å sette av aldri så lite spalteplass til guider/tutorials/tips/triks skrevet av brukerne selv? Tenker på noe så enkelt som en liten ramme hvor... si, link til de 5 siste tutorials vises. Eventuellt med mulighet til å skifte til "5 best likte" og et aldri så lite søkefelt. Tar vel sin tid før en slik funksjon viser sin styrke, men forhåpentligvis vil det komme til nytte for noen ettersom det forhåpentligvis blir fyllt opp av gode råd. 3. Ser at noen av leserne har kreative byggeprosjekter på gang... Hva med å rett og slett ha en liten ramme som viser hvilke prosjekter som er "aktive", og når de sist har blitt oppdatert? Kaaanskje til-og-med lage en egen seksjon av websiden hvor brukerne kan lage worklogs, så det hele blir litt mer "profft" og oversiktelig enn om man må ty til forumet for slikt? Hvem vet... kanskje flere lesere hadde blitt inspirert til å sette igang egne prosjekter når de ser at det faktisk er mulig å bygge ganske imponerende ting uten all verdens forkunskaper og ressurser? Endret 28. juli 2008 av Dummst Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hyppigere hardware tester, hardware.no er en ørken i forhold til test regelmessigheten til akam.no eller amobil.no Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Skal fatte meg i korthet.. - Støtter ideen om personlig profil knyttet mot forumet. - Mindre agurknyheter (trenger vel ikke utdype denne?) - Flere tester, av alt fra mobil, gps, handsfree-løsninger, etc. - Gjerne flere artikler med besøk hos kjente fabrikanter/firma. Dere har publisert artikler tidligere som for eksempel besøk hos Gigabyte, og besøk hos Komplett.no. Vil gjerne se mer av denne typen artikler (besøk hos HTC/Apple/Nokia/Acer etc..). - Vil gjerne se en egen webside med programmer (nedlastbare) for mobiltelefoner, sortert etter merke, type, OS osv. Kun anbefalte og testet programvare (som er gratis). - Tester av overnevnte programmer for mobiltelefoner. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Vet ikke om det er blitt nevnt jeg, men jeg har bare ETT ønske, og det er at dere skiller plattformene skikkelig etter en tab eller noe. Jeg har f.eks bare lyst til å lese om PC-spill, og alle 360, Wii og PS3 artiklene, ja de irriterer meg ikke, men de kommer liksom i veien! Sikkert mange som spiller disse plattformene som synes det samme om PC og de andre. Slik at man kan sortere artikler (hvertfall på forsiden) etter plattform, rett og slett. (dersom dette finnes allerede er det endelig bevis for at jeg er idiot, men i så fall burde dere gjøre dette tydeligere ) Hadde ikke vært en dum ide for noen av de andre sidene (ved siden av Gamer, heller). F.eks kunne mobil hatt godt av en klar inndeling mellom mp3 spilere, andre gadgetrs, telefontyper osv., og akam kunne også hatt godt av en slags kategorisering av artiklene sine. Jeg finner hvertfall sjelden frem til det jeg ser etter på disse sidene, hvis det ikke er aller siste nytt, slik at det står på førstesiden. Endret 31. juli 2008 av anonymouse Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Vet heller ikke omdet er nevnt men ta heller og belønn alle de som foreslår nye endringer hele tiden enn de som ser premien Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Vet heller ikke omdet er nevnt men ta heller og belønn alle de som foreslår nye endringer hele tiden enn de som ser premien Jeg er enig her. Mine forslag har jeg fremmet tidligere også Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Huh? Insinuerer dere at jeg er ute etter å stjele premien deres eller no? Jeg bladde tilbake nå og så at det var nevnt flere ganger før. Personlig blåser jeg i premier, de kan dere beholde, jeg gadd bare ikke lese alle forslagene før jeg postet. Uansett får vi stole på at de som kjører konkurransen kan lese, og at når samme forslag kommer opp flere ganger så betyr det bare at det er et godt forslag. Det er jo en gammel tråd uansett, jeg hadde ikke noe håp om å være først. Vinner jeg en klokkeradio eller mus kan dere sende den til Zethyr Lenke til kommentar
-Fred Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Jeg savner spesielt tre ting på denne siden: 1. Sammenlikneren! Jeg finner nesten aldri sammenlikneren når jeg trenger den til å sette spesifikasjonene på to mobiler opp mot hverandre. 2. Nyhetene raskere på nett! Innen den tid dere legger ut nyheter, er mange alt blitt gammelt nytt. 3. Åpen kommentering! Mulighet for ikke-medlemmer å skrive innlegg under tester å artikler. Kan bruke Dagbladet sin som utgangspungt, der du kun må vertifisere innlegget ditt via e-mail. Med disse oppgraderingene, ville en allerede super side, bli enda bedre! Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Huh? Insinuerer dere at jeg er ute etter å stjele premien deres eller no? Jeg bladde tilbake nå og så at det var nevnt flere ganger før. Personlig blåser jeg i premier, de kan dere beholde, jeg gadd bare ikke lese alle forslagene før jeg postet. Uansett får vi stole på at de som kjører konkurransen kan lese, og at når samme forslag kommer opp flere ganger så betyr det bare at det er et godt forslag. Det er jo en gammel tråd uansett, jeg hadde ikke noe håp om å være først. Vinner jeg en klokkeradio eller mus kan dere sende den til Zethyr Har ikke skrevet noen forslag utenom ett så det var ikke for at jeg savnet premier Men heller at de kan belønne de som faktisk har skrevet mange tilbakemeldinger og sånt. Prisgiuiden: Vis bare varer som ****** har i nettbutikken savner jeg. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) I denne bransjen er boob=gpukjerne... så dualgpu=boobs. Endret 1. august 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 3. Åpen kommentering! Mulighet for ikke-medlemmer å skrive innlegg under tester å artikler. Kan bruke Dagbladet sin som utgangspungt, der du kun må vertifisere innlegget ditt via e-mail. Med disse oppgraderingene, ville en allerede super side, bli enda bedre! Åpen kommentering er jeg sterkt imot, vil vi virkelig dette ned på et dagbladet nivå ? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Jeg håper vi slipper ITavisen nivå her inne. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Jeg er usikker på om forslaget mitt lar seg gjennomføre, eller om det er et faktisk behov for det, men jeg fyrer løs. - En enklere utgave av sidene, som tar bort dynamiske elementer (bevegelig reklame, knapper som skifter farge når man beveger seg over de osv.). Eventuelt dynamiske elementer som er optimalisert for tregere datamaskiner, mobiltelefoner og div. annet hanholdt utstyr som ikke er så alt for kraftig sammenlignet med en "ordinær" datamaskin. - Et annet lite forslag jeg kom på, kan dere være så snill å legge lenken til speedometeret oppe ilamme alle de andre tjenestene dere tilbyr?. Jeg brukte ekstremt lang tid på å finne speedometeret etter at dere endret designet, og jeg sliter enda. Det ser ut som en reklame, og er derfor lett å overse. Hadde det vært å finne oppe på den linja med prisgude, forum osv. som er plasert over artikklene hadde det vært betydelig lettere å finne. - En annen ting jeg vil bemerke er at det er en bug på sidene til kulturo.no som gjør slik at banneret beveger seg hakkvis oppover når bilder på siden lastes, dvs. når nye bilder lastes som ikke er lagret i cache. Det er mulig det er rettet opp nå, men feilen var iallefall aktuell for knappe 2-3 uker siden på både IE6 og Opera 8.5, i dag (hvor jeg kun har IE8) får jeg ingen feil. - Den siste tingen jeg savner er forbedret navigering i trailere og filmer på gamer.no og kulturo.no og ikke minst en mulighet for å søke i filmene. Det er rett og slett latterlig at det ikke er mulig å søke i filmene. Hovrdan er det egentlig meningen at man skal finne det man vil ha tak i?. En annen ting som kunne vært litt kult i forbindelse med dette er at hvis man f.eks. bruker gamer.no/videoer som en slags protal for filmer fra spill der man kan se det siste, søke i filmer, osv. -Eventuelt så kunne man laget et slags kartotek som IMDB har, der man går inn på et spill og finner info om det (utvikler, utgiver, pris, slippdato, aldersgrense osv.) i tillegg til filmer og relevante artikkler. Endret 1. august 2008 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå