Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows starter ikke etter bytte av hovedkort :( (nytt problem under reformatering)

Anbefalte innlegg

Har kjøpt nytt hovedkort og nytt ram, og satt dette inn i maskinen. Problemet er at jeg ikke kommer inn i windows :o Verken i vanlig eller sikkerhetsmodus :(

BIOS funker fint så jeg lurer på om det er noen alternativer jeg må gjøre om på for at alt skal fungere?

Hovedkortet er ASUS P5Q PRO.

PS! Prosessoren er en gammel Pentium 4 på 3.6Ghz. Denne er LGA775, men kan det likevel ha noe å si?

Trenger hjelp!

Endret av Krissern_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har reinstallert windows kjører du med drivere og innstillinger for det gamle hovedkortet. Du bør absolutt reinstallere etter bytting. Alternativt kan du forsøke en reparasjon av windows og deretter, hvis du kommer inn, legge inn chipsettdrivere til det nye.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke får bootet windows etter hk bytte , er det nok det.

Du kan "prøve" en ting først.

Gå inn i BIOS og disable alle ting du strengt tatt ikke behøver for å boote.

Disable :onboard lyd , alle ethernet kontrollere , Firewire (IE1394).

Sett disk kontrolleren fra AHCI mode -> IDE mode .

Om det booter legg inn alle nye drivere for HK.

Bakdelen med dette er at etterpå sitter du med en tregere windows da denne laster drivere du ikke bruker lengre .

En reinstallasjon av windows er sterkt anbefalt når man skifter hovedkort dersom det ikke er med samme brikkesett og onboard kontrollere som det du hadde før (og det er det nok ikke her) .

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er for sent nå, og du fortsatt vil beholde de tingene du hadde på pc'n så kan du jo evnt bare sette harddisken i en annen pc og kopiere over? Eller laste ned og brenne ut en live-cd av en linux distro som f.eks Ubuntu(8.04)? Med den trenger man ikke installere noe som helst, og den skal vel funke rett ut av pakka ;)

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Gjorde det siste der ;):D

Men nå er det et nytt problem her... Når jeg velger at jeg skal installere på nytt og sånt, og skal velge hvilken disk jeg skal reformatere, er det bare en harddisk jeg an velge der (jeg har to).

I min maskin er det disk K: som inneholder windows filene og alle programmene, mens disk C: bare inneholder backup, og ikke "programfiler", "mine dokumenter" og "WINDOWS" mappene. Dsse er nemlig på K:

Problemet er at når jeg skal velge hvilken disk jeg skal installere windows på, så kan jeg bare velge C: disken... Det er jo ikke her windows er fra før! :/

Hvordan skal jeg få ordnet opp i dette?

Lenke til kommentar

Anbefaler at du kobler bort den hardisken du IKKE skal installere på og heller plugger den tilbake etter at den "nye" maskinen er oppe og går. Da kan du la systemdisken beholde C: som den bør og gi datadisken et annet navn etterpå...

Lenke til kommentar

Så lenge du kun har 1 HD i maskinen når du installerer Windows på nytt vil den disken få navnet C: ja...

Edit: Den disken som skal være Windows disk bør også stå som Master!

Edit2: Etterpå kan du endre bokstav på disker og CD/DVD enheter som du ønsker i Diskbehandling i Windows. Den eneste du IKKE kan endre er akkurat C: disken som altså bør være system/Windows disken. Eks. fra min maskin:

post-4119-1216402025_thumb.jpg

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...