Gå til innhold

Vil blacklight klare å lyse opp en sort bagrunn?

Anbefalte innlegg

Holder på med å bygge vannkjøling der selve vannpumpe, tank og radiator skal stå i et eget maxitower.

I hele 5 1/4 åpningens (6 slots) høyde skal jeg ha en ca 10 cm dyp boks. Som er åpen i fremkant.

Her skal jeg ha en flaske stående på hode i midten inni. Hvor vannet kommer pumpende inn på skrå i overkant på flasken, og renner ut i bunnen/tuten. Slik at det skapes en vorteks inne i flasken.

Jeg ville egentlig ha en UV LED i denne kassen, slik at kun vannet i flasken lyser opp. Og ikke veggene inne i kassa. Men går nå for blacklight isteden, siden en slik UV LED er for dyr.

Men blacklight gir vel ut et svakt-svakt lys. Som vil lyse opp veggene i kassen bittelitt (Noe jeg ikke vil)?

Så til spørsmålet:

Er det noen farge blaclight ikke klarer å lyse opp i det hele tatt?

Kan jeg feks lakke boksen sort inni? Vil blaklightet da ikke klare å lyse opp veggene, men kun vannet i flaska som jeg har blandet i Magnaflux (dyelite)?

Hva om jeg bruker sort metallic. Vil blackligtet skape små lysende prikker i lakken (noe som hadde vært litt stilig)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blacklight vil alltid grense mot det lilla/blå lyset. Dette er av sikkerhetsmessig grunner; man kan få varige skader på øynene dersom man kikker direkte på en UV-kilde, derfor har man et lite spekter av synlig lys i black light for å vite at kilden er på.

Men så til spørsmålet ditt. Bortsett fra dette synlige lyset som lampa gir ut, som du ikke kommer utenom, krever UV at det den lyser på er fluoriserende for at det skal lyse, så med rent UV lys vil ingen ting som ikke er fluoriserende synes. Tar du høyde for det lille lilla--lyset som også er der vil det bli mest effektivt å ha alt som ikke skal lyse så mørkt som mulig. Svar er dermed er godt forslag, men der er ikke sikkert at det er nødvendig. Det er mulig du får et godt resultat selv uten å male bakgrunnen sort. En siste ting som man kanskje også kan ta høyde for er at de flouriserende elementene må regnes som lyskilder i kabinettet ditt som gir ekstra lys i tilleg til UV-kilden.

Håper ikke svaret ble alt for forvirrende :)

Lenke til kommentar

lakker med matt svart, eller matt mørk blå/lilla.

matt lakk reflekterer svært lite lys uansett farge på lyset.

du kan f.eks lakkere detaljer i fluoriserende farger, slik at de lyser opp. da vil automatisk øyet oppfatte de delene som opplyste, og ikke resten som er i matt svart f.eks.

i utgangspunktet reflekterer alle overflater lys, uansett hvilken farge det er på overflaten. men har du noe som reflekterer lys bedre enn resten, vil de vises bedre, og man vil få effekten av lyset kun treffer disse.

håper du forsto noe av det jeg skrev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...