Gå til innhold

Er hydrino-teorien (energi fra vann) ren humbug?

SeaLion

Anbefalte innlegg

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrino_theory

Hydrino theory is a controversial theory developed by Dr. Randell L. Mills. Mills says that, using a catalyst, the electron in a hydrogen atom can reach an orbital state below the ground state of conventional quantum theory, thus releasing large amounts of energy and converting the hydrogen into a hydrino. Physicists say that this violates conventional quantum theory, and thus cannot be. Despite these critics, Mills' company BlackLight Power, Inc. has raised over fifty million dollars in venture capital.

Står man her foran et paradigmeskifte og et energigjennombrudd, eller er dette enda et nytt "Lurium 2000" ala permanentmagnetmotorer eller kald fusjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+9871234

Det er jo pressemeldingar frå firmaet som han som advokerer dette. Trur ikkje dei vil få fotfeste før nokre andre validerer forsøka deira.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Er dette noe av det samme som med den der bilen som visstnok gikk på bare vann?

Kjæresten til søskenbarnet mitt, som jobber innenfor ganske så avansert elektro, fikk et oppdrag i å bygge en modul etter tegninger som de fikk fra et eller annet firma. Han var ikke helt sikker på hva "modulen" skulle brukes til - men oppdragsfolkene skulle visstnok "vibrere" et vannmolekyl slik at det skilte seg og ga frie hydrogenatomer  - som kunne brukes i en brenselscelle. Energien brukt til å "vibrere" molekylet skulle visstnok være mindre enn energien som man fikk ut av å kjøre hydrogenatomene igjennom brenselscellen.

Kjæresten til søskenbarnet mitt mente dette hørtes veldig rart ut - og mente det var bull - men de fikk betalt for modulen - så det er ihvertfall noe slags utprøvning pågang...

Selv er jeg akkurat ferdig med andreåret i fysikk og synes dette virker smålig usannsynelig.

Edit: når jeg satt meg litt med inn i dette "hydrino" greierne ser jeg at det ikke er det samme =/

Endret av storken
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Yes, BlackLight Power is a hoax. The company has been around for a while. Every now and then someone inexplicably does a news story about them and doesn't mention that their patents were actually revoked (unprecidented!) because while they were able to fool one patent official, the hoax was revealed in an investigation. The guy will lay low until people forget he's a hoaxter, then he'll cash in on fresh gullibility and short attention-span every 5-10 years.

http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=98463

http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=98326

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...