Salt kjeks Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Her er det snakk om "ekte" quadcore (ikke 2x2 som Core 2 quad er nå)? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Her er det snakk om "ekte" quadcore (ikke 2x2 som Core 2 quad er nå)?Jupp. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Her er det snakk om "ekte" quadcore (ikke 2x2 som Core 2 quad er nå)? Ja, en brikke med 4 kjerner og en L3 cache som er delt av alle 4 kjernene. Senere kommer MP versjonen til LGA1567 med 24MB L3 cache, 4 minnekanaler (FBD2) og 8 kjerner. Også det på kun en brikke. Rart om ikke L3 båndbredden blir en flaskehals. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Det er med blandede følelser jeg er fascinert over 130 watt-prosessorer. Håper de kommer med noen godt under 100 watt etter hvert. tror intel overdriver litt når det kommer til tdp, og de gir også cpu allt for mye V-core. en qx9650 har også tdp på 130W, den starter hos meg på 1,25V når den egentlig kun trenger 1,04V og det er stabil og fin. vill annta at tdp er tilnærmet halvert da. et annet eksempel, min X3210 B3 har tdp på 105W, men ved og gi den akkurat så mye vcore den trenger drar HELE systemet 82W fra veggen på "quad load", og ved slike lave tall har neppe psu en effektivitet på mere enn 75%. så systemet bruker da ca 62W, det med en cpu som har tdp 105W. (gigabyte G31, 2,5" disk) litt grovregning, men viser hvor lett det er og få ned TDP på et normalt nivå. det samme burde være mulig og få til på skjermkort, et skjermkort som klokker langt får for mye V-core, og hadde også hatt godt av litt undervolting. selv om de fleste av oss utnytter dette til OC både av cpu og gpu Endret 18. juli 2008 av leifeinar Lenke til kommentar
HooligaNs117 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Litt OT men er det noen som vet om det kommer nooen flere LGA775 cpuer nå som de kommer med ny socket? F.eks en E8800 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Det jeg er spent på er om de vil fortsette å lage nye CPU'er til LGA775 og LGA771 selv om de går over til ny arkitektur. Hva tror dere? Vil de evt. bli dyrere? Ellers er 5000,- like uoppnåelig for den vanlige PC bruker som 8000,-. Det må ned under 3000,- Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 284 dollar doe den billigste modellen som kommer ut i første omgang, det er jo faktisk ikke alt for ille. AtW Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Det er med blandede følelser jeg er fascinert over 130 watt-prosessorer. Håper de kommer med noen godt under 100 watt etter hvert. tror intel overdriver litt når det kommer til tdp, og de gir også cpu allt for mye V-core. en qx9650 har også tdp på 130W, den starter hos meg på 1,25V når den egentlig kun trenger 1,04V og det er stabil og fin. vill annta at tdp er tilnærmet halvert da. et annet eksempel, min X3210 B3 har tdp på 105W, men ved og gi den akkurat så mye vcore den trenger drar HELE systemet 82W fra veggen på "quad load", og ved slike lave tall har neppe psu en effektivitet på mere enn 75%. så systemet bruker da ca 62W, det med en cpu som har tdp 105W. (gigabyte G31, 2,5" disk) litt grovregning, men viser hvor lett det er og få ned TDP på et normalt nivå. det samme burde være mulig og få til på skjermkort, et skjermkort som klokker langt får for mye V-core, og hadde også hatt godt av litt undervolting. selv om de fleste av oss utnytter dette til OC både av cpu og gpu Jeg har også stusset litt på hvorfor de gir chippene så mye spenning. Tipper de kanskje ikke tar noen sjanser i tilfellet silikonkvaliteten elns går ned en periode, og CPUene faktisk TRENGER oppimot stock volt for å være stabile på stock freq. Forøvrig har du vel senket TDP med 44%, om det regnestykket jeg pleier å bruke stemmer. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 284 dollar doe den billigste modellen som kommer ut i første omgang, det er jo faktisk ikke alt for ille. AtW Det er grisebillig og totalt overraskende Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg mener å ha lest at det kom octo-cores av Nehalem en stund etter quad-corene. Det er mulig jeg har lest feil da, eller skummet over og mistolket det som MP versjonen som du sier. Wikipedia har en fin oversikt på hvilke Nehalem-modeller som kommer: http://en.wikipedia.org/wiki/Nehalem_(micr...cture)#Variants Det vil vel ikke komme noen dualcores på Nehalem serien anntar jeg? Joda, det skal komme dobbeltkjerner basert på Nehalem for blant annet bærbare og stasjonære i de lavere prisklassene (Celeron-segmentet). I tillegg får ULV-versjoner for bærbare en dobbeltkjerne basert på Nehalem. Kodenavnene på disse dobbeltkjernene er Havendale og Auburndale. Lanseringen er planlegt til 3. kvartal 2009. Litt OT men er det noen som vet om det kommer nooen flere LGA775 cpuer nå som de kommer med ny socket? F.eks en E8800 Jeg tror det er ganske slutt på lanseringer av nye LGA775-prosessorer etter lanseringen av Nehalem. Det jeg er spent på er om de vil fortsette å lage nye CPU'er til LGA775 og LGA771 selv om de går over til ny arkitektur. Hva tror dere? Vil de evt. bli dyrere? Jeg tror produksjonen av LGA775-prosessorer trappes gradvis ned etter hvert som salgsvolumet av Nehalem øker. Ett år etter lanseringen av Nehalem tror jeg 70% av waferne som lages er basert på Nehamem og at den aller siste Penryn-baserte waferen er ferdig bakt i løpet av 2010. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Så vi får neppe se nye modeller til LGA775 men heller bare nedtrappet produksjon av noen eksisterende modeller? Edit: Så nå svaret ditt og det er jo en trist realitet siden LGA775 er en meget levedyktig plattform som folk har satset hardt på helt frem til høsten i år vil jeg tro. Det lanseres fortsatt nyskapende HK og chipsett til LGA775 som da vil få kort levetid grunnet lite oppgraderingsmuligheter. Det jeg liker minst med Nehalem er at de ikke implementerer støtte for DDR2 i den integrerte minnekontrolleren, det hadde egentlig ikke vært noen stor sak å få til og her er Intel bare vanskelig og urettferdige mot forbrukerne. Endret 19. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg synes det er helt greit og blir ikke skuffet om det ikke kommer nyere prosessorer til LGA775. LGA775 har eksistert i 4(?) år nå men det har vært omtrent 4 generasjoner LGA775-hovedkort der hver av de ikke har vært mulig å oppgradere med ny prosessor siden de nye prosessorene bruker raskere FSB og ikke får støtte i bios. Endelig får vi nye sokler som kan oppgraderes i lang tid fremover. Mangel på DDR2 vil bare bli en prismessig ulempe helt i starten. Jeg regner med at Nehalem vil føre til kraftig økt produksjon og bruk av DDR3 og at det fører til at DDR3-prisene synker ned til DDR2-priser. Dette tipper jeg skjer i løpet av 1. halvår 2009. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hvordan er det egentlig med CF på de kommende Intel-chipsetene? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Simen1: Er forsåvidt med på den, men det betyr at nå stopper man å kjøpe DDR2 mao. Jeg har akkurat kjøpt 8GB DDR2 PC8000 så det får da flyttes over i serveren når jeg evt. går for Nehalem sent i 2009, men hadde håpet å slippe å måtte kjøpe DDR3 de første 2 årene. Endret 19. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hvordan er det egentlig med CF på de kommende Intel-chipsetene? Crossfire skal være der fortsjatt, vi vil muligens også få muligheten til SLI på noen hovedkort Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Lurer på når Intel begynner å produsere chipset på 65 el 45 nm. F.eks for Atom prosessorene så bruker chipsettet 4x så mye strøm som prosessoren... Tragisk Lenke til kommentar
wiak Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 dyrere og dyrere fru blom alså du trenger nytt hovedkort også som koster runt 1000 kr så du kommer da fram til runt 6000 kr Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Endelig får vi nye sokler som kan oppgraderes i lang tid fremover. Det er det jo ingen garanti for. Chipset behøver vel fortsatt BIOS oppgradering til disse systemene og eksterne I/O linker vil bli oppskalert i frekvens med den konsekvens at HK ikke nødvendig vis kan støtte disse hastighetene. Teknisk sett bør det vel være enklere å la HK leve lengre uten at nye prosessorer mister særlig av sitt potensiale, men det forutsetter fremdeles en vilje fra både Intel og HK produsenten til å la kortet støtte fremtidige prosessorer. Endringer i spenningsregulatorer kan også bli nødvendig, selv om dette er mindre sannsynlig for hver CMOS generasjon fremover. Vcore skalering er i ferd med å stoppe opp. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Man kommer ikke så langt med hw.no sitt avskrivingsjournalistikk. Få ihvertfall med riktige opplysninger når dere holder på med det dere gjør. http://www.idg.no/computerworld/article102488.ece Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Man kommer ikke så langt med hw.no sitt avskrivingsjournalistikk. Få ihvertfall med riktige opplysninger når dere holder på med det dere gjør. http://www.idg.no/computerworld/article102488.ece Jeg tror ikke det er noen færre som kjøper disse CPUene om de koster 1500 dollar enn om de koster 1000. Disse går vel til ekstrementusiastene, som skal ha det beste - koste hva det koste vil. Lurer litt på hva den 1400-dollar-modellen er... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå