Gå til innhold

Tulling kjørte 230V inn i høyttalerutgangene mine!

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg skulle teste anlegget mitt, og udugelig som han er putta han bananpluggene som skulle inn i høyttalerne inn i stikkontakta(???!!?!?!). Han satte altså 230 V rett i høyttalerutgangene på min NAD C720BEE.

Link: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...ver_grafitt.htm

Han leverte receiveren på Hifiklubben der den var kjøpt, og de skulle reparere den. Men på jobben i dag snakka jeg med noen som har god greie på anlegg, og som har hatt dårlig erfaring med reparerte forsterkere flere ganger. De mente at denne saken var så grov at det kunne ha skadet komponenter som tilsynelatende fungerer nå, men vil dø i en nærmere framtid enn normalt. Jeg har ikke god peiling på hva som skjer inni en receiverutgang når den blitt tilført 230V bakfra, så jeg tenkte jeg skulle prøve dette forumet.

Er det noen tekniske sjeler her som kan fortelle meg hva Hifiklubb-reperatøren bør ha gjort når receiveren har blitt tilført 230 volt i utgangene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å reparere den receiveren kommer nok til å koste nesten like mye som en ny. Er nok mange deler som har blitt svidd inni der, og det tar nok litt tid å reparere.

Slik jeg ser det, så skylder kameraten din deg en ny receiver.

Lenke til kommentar

Det er vel 5 års garanti på den, er det noe problem da? Kan ikke helt skjønne at det skal dukke opp en ny feil senere selv om de får reparert den nå. Hvordan vet man f.eks at en senere feil er pga den gamle feilen, og ikke bare vanlig slitasje?

I verste fall kan du jo bare si at den er død og ta det på innboforsikringa som jeg regner med du har?

Lenke til kommentar
Det er vel 5 års garanti på den, er det noe problem da? Kan ikke helt skjønne at det skal dukke opp en ny feil senere selv om de får reparert den nå. Hvordan vet man f.eks at en senere feil er pga den gamle feilen, og ikke bare vanlig slitasje?

I verste fall kan du jo bare si at den er død og ta det på innboforsikringa som jeg regner med du har?

Kan alltids ta den på innboforsikring ja. Kanskje ikke så dumt hvis reperasjon blir dyrere enn egenandelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...