Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er tyggegummi virkelig godt for tennene? Er det sunt i det hele tatt?

Dyrehagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har hørt kan tyggis stimulere magen (den reagerer på at man tygger og tenker at "hey, nå kommer det mat!"), og da er det logisk at man får oppblåst mage, da den forbereder seg på å fordøye mat men ikke får annet enn luft å fordøye på...

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Du kan vel få løs mage (diare) av mange tyggiser pga. ett eller anna søtningsstoff som er i tyggisen.

Vil tro at det er Xylitol det er snakk om, også kjent som bjørkesaft.

Å bruke tyggegummi lenge fører bare til at magen min blir dårlig. Den blir oppblåst og rumler noe helt hinsides. Derfor vil jeg anbefale folk å ikke ha tyggegummien så altfor lenge, gjerne ikke mere enn ti til tyve minutter. Det bør være nok til at det får en positiv effekt på tennene.

Lenke til kommentar

Xylitol er ikke bare et søtningsstoff, men kan også faktisk være bra for tennene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Xylitol#Dental_care

Merk at ikke all tyggis (selv ikke bestemte Extra-smaker (f.eks. jordbær og appelsin)) inneholder dette, så se etter på pakken.

Egen erfaring er at jeg er ganske lat når det gjelder å pusse tennene (pusser dem bare 1-2 ganger i uka), men tygger ganske mye Extra. Likevel har jeg i et par år nå ikke hatt hull i tennene. Dette er sikkert individuelt og anbefales ikke for alle :)

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Nei har nok ikke kjæreste :p

Det burde jo ikke være noe problem for meg å pusse dem hver dag, det tar jo bare et par minutter. Fatter selv ikke hva som er problemet mitt. Må nok skjerpings til ja. Når det er sagt så vil jeg bare minne om at vi faktisk ikke ble født med tannbørste og fluortannkrem i hånden. Og børsten kan også slite ned emaljen på tennene.

Lenke til kommentar

Alt med måte! (der kom'n igjen, gitt)

Jeg tror det er sunt for tennene å ta en tyggegummi etter et måltid hvis tyggisen har den egenskapen at den inneholder stoffer som er bra for tennene og som stimulerer spyttproduksjonen. Det jeg ikke tror er så bra, er søtstoffene og at masse tygging kanskje kan føre til slitasje på tennene.

Lenke til kommentar
hm. Du blir jo fort sliten i kjeven og kan verke litt der hvis du tygger mye tyggis :p Har hørt at du blir opplåst i magen av tyggis, men om det er sant eller ikke kan jeg ikke utale meg om.

Min far fikk 'gangsperr' i kjeven i 25 års alderen. Han tygger ikkje tyggi lengre.

Mulig at tilgangen på produktet er litt høg om ein frakter 2tonn med tyggi frå Usa til Europa m/båt :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...