PMnormal Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Fisheye er noe mange vil ha, og som alle egentlig vet at de ikke kommer til å bruke. Mer enn en gang hvert skuddår. Hvis du ikke har et veldig gjennomtenkt bruksområde så kommer det til å bli den dårligste investeringen du har gjort. Det finnes så mye annet du trenger som kommer til å bli brukt ganske ofte. EF-S 10-22 har jeg lånt to ganger, og det er ingenting å utsette på den optiske kvaliteten. Et topp objektiv, og jeg ha aldri hørt om noen som har fått et dårlig eksemplar. Endret 19. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
cessyjan Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Fisheye er noe mange vil ha, og som alle egentlig vet at de ikke kommer til å bruke. Mer enn en gang hvert skuddår. Hvis du ikke har et veldig gjennomtenkt bruksområde så kommer det til å bli den dårligste investeringen du har gjort. Det finnes så mye annet du trenger som kommer til å bli brukt ganske ofte. Jo, enig faktisk! Har heller ingen spesielle bruksområder. Og, som det også sies her så kan en få de justeringer en ønsker seg i et fotoprogram. Kan heller vente med denne til jeg virkelig ser bruksområdet. Så jeg takker for gode råd! Må skryte litt av dere og si at jeg er overrasket over velvilligheten til å hjelpe og setter stor pris på det. Listen over ønskede objektiv er nå endret til bedre valg, og dermed penger spart på sikt! Så takk skal dere ha! Har dere flere tilbakemeldinger er det bare å komme med de:) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Forskjellen på Akam og de fleste data og mobilfora er at vi faktisk forstår hvorfor vi finnes. Ikke for å drive fanboy-krangling internt, men for å lufte kunnskapene sine for de som trenger dem. Og få hjelp av de som kan noe mer enn deg på andre områder. Så og si ingen tråder blir liggende ubesvart her. Jeg stilte en gang et spørsmål på Amobil om alternativ programvare til sync av telefon med PC fordi den medfølgende ikke virket. Jeg fikk null svar på Amobil, men jeg stilte samme spørsmålet her men la vekt på overføringen av bilder, som var det jeg ønsket å få til. Jeg fikk svar innen det var gått en time, og jeg bruker samme program den dag i dag. Det slår meg at de trettenåringene som utgjør Amobil-forumet er mer arrogante enn folket her som faktisk har inngående peiling på hobbyen sin. Kanskje det er fordi det å ha mobiltelefon som hobby bare er noe dill. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 F/1.8 for lyssvakt? Sheisse. Lyssvakt var vel ikke helt rette ordet, men da jeg kjøpte denne var jeg helt nybegynner og angrer litt på at jeg ikke kjøpte 1.4 med engang. Det er forøvrig et objektiv jeg bruker mye og mye verdi i pengene, men en gang i fremtiden skal jeg oppgradere til 1.4 eller et 85mm.. Det er bare et halvt blendertrinn mellom f1.4 og f1.8, så med mindre du bruker 50mm veldig mye tror jeg du fint klarer deg med 1.8 utgaven. Se heller på Sigma 30mm og 50mm f1.4 eller Canon 24mm f1.4L og 35mm f1.4L. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Nå blir vi jo litt OT, men må støtte PM her. Akam er fult av folk med peiling og mer eller mindre erfaring. Sett mot andre forum er Akam en himmelsk og fanboy-fri seksjon av internett. Dotten er værre, la meg ikke snakke om VGD og ITavisen. Eller dpreview for den saks skyld. Akam er genialt. Akam og et merkeforum for fourthirds er mine favoritter, nettopp på grunn av hjelpsomheten og sakligheten. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Tenk over om det kan vere aktuelt for deg å kjøpe fullformatkamera i nokonlunde nær framtid. -Dersom det ikkje er aktuelt med fullformat kjøper du 17-55 og 10-22. Begge er veldig bra.(Eg har 17-55 sjølv, og er veldig fornøyd) -Dersom fullformat er aktuelt, dropper du EF-S objektiv, og kjøper bare EF objektiv. Dette vil i så fall utelukke 10-22 EF-S. Eg foreslår 70-200 2.8 IS og Sigma 12-24 DG, pluss et normalobjektiv. Du kan enten kjøpe 17-55 2.8 IS og selge dette med 40D en gang, eller beholde begge som kamera nr. 2, eller kjøpe et objektiv for fullformat. (f.eks 24-70) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg har endt opp med zoomer som passer til crop; og fast-optikk som passer til fullformat (og dermed crop). Kan underskrive på at EF-S 10-22mm er et godt objektiv. Det som imponerer mest, er motstandsdyktigheten til flare. Har også Sigma 50-150mm f/2.8, som Ni kon er fan av - ikke vanskelig å skjønne. Som walkabout zoom har jeg en Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 (ikke veldig dyr, men grei ytelse). Fastoptikken er litt hummer og kanari, EF 24mm f/2.8, EF 35mm f/2, Sigma 50mm f/2.8 Macro og EF 85mm f/1.8. Av disse kan sistnevnte anbefales, 35mm-eren også, hvis du ikke synes den blir for trang. Tom Lenke til kommentar
cessyjan Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Tenk over om det kan vere aktuelt for deg å kjøpe fullformatkamera i nokonlunde nær framtid. Mannen i huset har faktisk begynt å se på dette så det ble plutselig høyaktuelt:) Takk for tipset med de EF objektivene, for det er sånn jeg faktisk hadde oversett totalt med tanke på framtidig kamerabytte (evt når 5D kommer med ny utgave.) Dermed "ramler" da Canon 10-22mm og Tokina 11-16mm ut av listen. Og, jeg ble anbefalt Sigma 12-24 DG, og denne er da nykommer inn på lista, eller er det andre Canon-objektiver som får like bra feedback som 10-22 som kan brukes på framtidig fullformat? Så Canon 16-35mm har fått mye skryt, noen erfaringer der? edit: la til mer tekst Endret 19. juli 2008 av cessyjan Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Nå blir vi jo litt OT, men må støtte PM her. Akam er fult av folk med peiling og mer eller mindre erfaring. Sett mot andre forum er Akam en himmelsk og fanboy-fri seksjon av internett. Dotten er værre, la meg ikke snakke om VGD og ITavisen. Eller dpreview for den saks skyld. Akam er genialt. Akam og et merkeforum for fourthirds er mine favoritter, nettopp på grunn av hjelpsomheten og sakligheten. Forumene er det du mener her. Men det må nevnes at det redaksjonelle innholdet er prima vare. Glimrende tester som gir deg mulighet å se hvordan kameraer yter i forhold til hverandre med en gitt optikk. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Har også Sigma 50-150mm f/2.8, som Ni kon er fan av - ikke vanskelig å skjønne. Fantastisk objektiv Bruker det 80% av tiden her Ellers kjære trådstarter har jeg kun et 17-55 f2.8 og en 85mm f1.8 (sistnevnte er fantastisk til portretter, men du klarer deg svært fint med en 50-150 eller en 70-200 om du velger det. Begge har nydlig bokeh) Regner med at dere har blits og stativ, siden dere ikke tar opp det her. Blir spennende å høre hva dere ender opp med Endret 20. juli 2008 av Ni kon Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Nå blir vi jo litt OT, men må støtte PM her. Akam er fult av folk med peiling og mer eller mindre erfaring. Sett mot andre forum er Akam en himmelsk og fanboy-fri seksjon av internett. Dotten er værre, la meg ikke snakke om VGD og ITavisen. Eller dpreview for den saks skyld. Akam er genialt. Akam og et merkeforum for fourthirds er mine favoritter, nettopp på grunn av hjelpsomheten og sakligheten. Forumene er det du mener her. Men det må nevnes at det redaksjonelle innholdet er prima vare. Glimrende tester som gir deg mulighet å se hvordan kameraer yter i forhold til hverandre med en gitt optikk. Jepp, det MÅ nevnes. Testene deres er like grundige som en byråkratisk papirmølle, og omentrent like underholdende å lese. Tidvis blir det for mye for meg, spesielt når de lister opp menyene .. Selv om jeg kan hoppe over de delene av testene. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Mange fine steder man kan lese, om man tar ting med en klype salt: Fotopia.no foto.no fredmiranda.com (bra side for reviews) slrgear.com (helt grei som fredmiranda) Ellers anbefalles http://www.lundlund.com , se på fotografer og se hvilken herlig verden kan være når dyktige fotografer leker seg... Dog kan man sitte å linke til uendlig på nett Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Digit.no har veldig gode tester, men forumet tror jeg er litt slapt. Uten at jeg er sikker på det, men i aktivitet virker det som om det blekner i forhold til foto.no og Akam. Men testene er ofte helt ypperlige. Kay Thon har mye fornuftig på hjertet. Og testprosedyrene er veldig rigide og tekniske. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Juppers. Og de er raske, de var de første som testet E-3 i Norge om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Juppers. Og de er raske, de var de første som testet E-3 i Norge om jeg ikke husker feil. Sett bort fra Morten Hvaal er det ingen som har ventet med større forventninger enn Kay Thon. Han har jo brukt E-1 helt til han måtte gå ned en klasse til E-510 såvidt jeg husker. Så han ble nok veldig glad for å få det i hendene. Det er forresten ikke sikkert at Thon bare bruker Olympus privat. Det vet jeg nemlig ingenting om. Det er fullt mulig at han har Nikon og Canon i tillegg. Endret 20. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Tenk over om det kan vere aktuelt for deg å kjøpe fullformatkamera i nokonlunde nær framtid. Mannen i huset har faktisk begynt å se på dette så det ble plutselig høyaktuelt:) Takk for tipset med de EF objektivene, for det er sånn jeg faktisk hadde oversett totalt med tanke på framtidig kamerabytte (evt når 5D kommer med ny utgave.) Dermed "ramler" da Canon 10-22mm og Tokina 11-16mm ut av listen. Og, jeg ble anbefalt Sigma 12-24 DG, og denne er da nykommer inn på lista, eller er det andre Canon-objektiver som får like bra feedback som 10-22 som kan brukes på framtidig fullformat? Så Canon 16-35mm har fått mye skryt, noen erfaringer der? edit: la til mer tekst Canon 16-35 blir omtalt som et veldig bra objektiv, men det koster gryn. Du kan eventuelt kjøpe dette som normalzoom for 40D, og ha det som vidvinkel når et fullformat kjem i hus. Men det kan hende zoomområdet vil føles litt "knapt" for en normalzoom. Smak og behag. Endret 20. juli 2008 av erlendhagen Lenke til kommentar
cessyjan Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Regner med at dere har blits og stativ, siden dere ikke tar opp det her. Blir spennende å høre hva dere ender opp med Ja, vi har Velbon-stativ og Sigma EF-500 DG Super blits. Jeg også er litt spent på hva vi ender opp med, ikke enkelt dette;) Men, har kommet fram til at vi på sikt vil ha et fullformatskamera (når 5D kommer med ny versjon), og ha 40D som "konekamera" Så da er det mest trolig vi ender opp med 2 objektiv istedet for 3, og avventer "ny" 5D. Canon sin 70-200mm er halv-veis byttet ut med Sigma sin 50-150mm pga vekten på 1,4kg, men er fortsatt litt uenighet i huset:)Han mener det er for lite tele, men var det ikke slik å forstå at brennvidden fra 150 til 200mm ikke var så stor forskjell? Canon 24-70mm avventes til fullformatskameraet er i hus! Så står det enten i Tokina 11-16mm eller Sigma 12-24mm. Jeg ser at Tokina ikke passer til fullformat, men kan det ikke brukes i det hele tatt? Er det fordi det ikke får full effekt, eller passer det rett og slett ikke? Jeg ønsker iallefall et objektiv i denne brennvidden fra ca 8mm til ca 25mm.. Så det ender vel opp med Sigma sitt 12-24mm. Dersom det er objektiv jeg har oversett nå, så rop ut! Takker igjen for svært god hjelp! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Juppers. Og de er raske, de var de første som testet E-3 i Norge om jeg ikke husker feil. Sett bort fra Morten Hvaal er det ingen som har ventet med større forventninger enn Kay Thon. Han har jo brukt E-1 helt til han måtte gå ned en klasse til E-510 såvidt jeg husker. Så han ble nok veldig glad for å få det i hendene. Det er forresten ikke sikkert at Thon bare bruker Olympus privat. Det vet jeg nemlig ingenting om. Det er fullt mulig at han har Nikon og Canon i tillegg. Har Hvaal byttet til E-3 nå? Såpass, trodde han var happy med E-1. Men I can't blame him, E-1 har helt klart sine begrensninger. Edit: Oh, ja, det stemmer. Det var han som var i Istanbul. Endret 20. juli 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 70-200/2.8IS er greit. God og lyssterkt zoom, så den blir dere fornøyd med (om ikke 1.4kg plager dere).24-70L er også strålende, men med deres 1.6x hus ville jeg heller vurdert en 17-50/2.8IS. Litt billigere og mer anvendelig på hus som ikke er fullformat (evt 1.3x). 15mm/2.8 ville jeg heller ikke anbefalt, om ikke dere er veldig tilhenger av at alt av linjer må være bøyd. På annet enn fullformat er dette ikke fisheye, men en 'ikke rettegnende', relativt moderat vidvinkel. EF-S 10-22 er et særdeles mye bedre valg, iflg min mening. Canon 10-22 er i hvertfall fantastisk god Ser at dere anbefaler denne EF-S 10-22, og denne får gode kritikker rundtomkring. Heller til denne istedet for 15mm og stryker den fra listen. Jeg tror jeg kutter ut 24-70mm, der dere foreslår canon 17-50mm. Jeg har fra før av Tamron 17-50mm så det vil vel være litt overflødig å kjøpe canon sin, eller er det noe jeg misforstår her? Vurderer å legge mer penger i en tele? Ble litt bekymret for vekten, men ønsker likevel et lyssterkt objektiv når jeg denne gangen investerer. Har et yrende dyreliv rett bak huset i kveldninga og kunne tenke oss et litt stille, raskt og lyssterkt objektiv for å forevige dette. Innspill takk:) Tamron 17-50 er mer enn god nok. Tenk over om det kan vere aktuelt for deg å kjøpe fullformatkamera i nokonlunde nær framtid. Mannen i huset har faktisk begynt å se på dette så det ble plutselig høyaktuelt:) Takk for tipset med de EF objektivene, for det er sånn jeg faktisk hadde oversett totalt med tanke på framtidig kamerabytte (evt når 5D kommer med ny utgave.) Dermed "ramler" da Canon 10-22mm og Tokina 11-16mm ut av listen. Og, jeg ble anbefalt Sigma 12-24 DG, og denne er da nykommer inn på lista, eller er det andre Canon-objektiver som får like bra feedback som 10-22 som kan brukes på framtidig fullformat? Så Canon 16-35mm har fått mye skryt, noen erfaringer der? edit: la til mer tekst Hvis det blir fullformat på dere fåes 5D for ca. 10000 kroner på foto.no-bruktmarkedet. 5D + 24-105 er en av mine favorittkomboer Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Tror faktisk det kan bli et 5D og 50/1.4 på meg neste år en gang. For portretter og shallow DOF-bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå