Joakim87 Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hei, Jeg sitter her med noen jeg trodde skulle være et meget simpelt eksempel på å få ajax til å funke, men her er det ingenting som fungerer. Så lurte på om noen kunne se over dette, den vil ikke loade javascripten ser det ut som for meg. Jeg er litt trøtt, mulig det er det men, here we go: HTML FIL: <html> <head> <script src="script.js"></script> </head> <body> <form> <select name="drpTest" onchange="page(this.value)"> <option value="1">Tekst 1</option> <option value="2">Tekst 2</option> </select> </form> <div id="tekstBox"> </div> </body> </html> Javascript fil // JavaScript Document var xmlHttp function page(id){ alert("text"); xmlHttp = GetXmlHttpObject() if(xmlHttp==null){ alert("Browser dows not suppoert HTTP Request") return } var url = "getText.php" url= url+"?q="+id url = url+"&sid="+Math.random() alert(url); xmlHttp.onreadystatechange=stateChanged xml.Http.open("GET", url, true) xmlHttp.send(null) } function stateChanged(){ if(xmlHttp.readyState == 4 || xmlHttp.readyState == "complete") { document.getElementById("tekstBox").innerHTML = xmlHttp.responseText } } function GetXmlHttpObject(){ var xmlHttp = null; try{ //For firefox, opera8+ og safari xmlHttp = new XMLHttpRequest(); }catch (error){ //For Internet Explorer try{ xmlHttp = new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP"); }catch (error){ try{ xmlHttp = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP"); }catch (error){ alert("Din nettleser støtter ikke ajax") return false; } } } } return xmlHttp; } PHP fil: <?php $id = $_GET["q"]; if($id == 1) echo("Dette er tekst 1"); else if($id == 2) echo("Dette er tekst 2"); else echo("Hvorfor er du her?"); ?> Noen tips? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 du har gløymt ; fleire plasser Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) du har gløymt ; fleire plasser Fulgte den guiden her, og de har ikke brukt noen ; så derfor ble jeg litt i tvil, jeg er vant til java, og der har man jo ; hele tiden. Så dette skal altså være med i javascript også? edit: Endre javascript kode til: // JavaScript Document var xmlHttp; function page(id){ alert("text"); xmlHttp = GetXmlHttpObject(); if(xmlHttp==null){ alert("Browser dows not suppoert HTTP Request"); return; } var url = "getText.php"; url= url+"?q="+id; url = url+"&sid="+Math.random(); alert(url); xmlHttp.onreadystatechange=stateChanged; xml.Http.open("GET", url, true); xmlHttp.send(null); } function stateChanged(){ if(xmlHttp.readyState == 4 || xmlHttp.readyState == "complete") { document.getElementById("tekstBox").innerHTML = xmlHttp.responseText; } } function GetXmlHttpObject(){ var xmlHttp = null; try{ //For firefox, opera8+ og safari xmlHttp = new XMLHttpRequest(); }catch (error){ //For Internet Explorer try{ xmlHttp = new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP"); }catch (error){ try{ xmlHttp = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP"); }catch (error){ alert("Din nettleser støtter ikke ajax"); return false; } } } } return xmlHttp; } Men kan ikke si at det hjalp så mye, virker fortsatt som om javascript ikke blir loaded Endret 18. juli 2008 av Joakim87 Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Ta en titt på jQuery -- http://jquery.com/ Enklere blir det ikke. $.ajax({ type: "POST", url: "some.php", data: "name=John&location=Boston", success: function(msg){ alert( "Data Saved: " + msg ); } }); (tatt fra documentation) Her inneholder altså variabelen «msg» responseText, og denne kan du lett skrive ut i klartekst. For å manipulære et html-element, gjør du simpelthen noe som $('#tekstBox').html(msg); Endret 19. juli 2008 av loathsome Lenke til kommentar
___ Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Noe sier meg at du sitter og progger JavaScript uten noen som helst form for debugger. Last ned Firebug for Firefox, det vil gjøre livet ditt lettere. Werner Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Noe sier meg at du sitter og progger JavaScript uten noen som helst form for debugger. Last ned Firebug for Firefox, det vil gjøre livet ditt lettere. Werner Amen to that. Javascript uten Firebug er som å dusje uten vann. Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Hehe, ja, fant forøvering feilen, en } for mye, og return ble da utefor siste metode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå