Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i begge knær


Gjest Gutt 14

Anbefalte innlegg

Gjest Gutt 14

Hei. Jeg får veldig vondt i knærene når jeg går, løper, hopper, og går opp trapper spesielt. Vet noen hva det skyldes? Når jeg bøyer meg litt frem og tilbake med knærerne, kommer det av og til noen knirke-lyder. På forhånd takk.

 

(Trener fotball 5-6 ganger i uken)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg hadde en kompis med samme problemer, det viste seg at han hadde betennelse i knærene. nå er ikke jeg noen lege akkuratt så kan jo seffølgelig ikke si noe med sikkerhet.

du kan jo bare ta en tur til legen legen din å spørre hva det kan være, han har sikkert et godt svar.

sikkert ikke noe alvorlig :)

Lenke til kommentar
Gjest Gutt 14

Takker for svar. Tror jeg har "Jumpers" da. Har du/dere noen tips som jeg kan gjøre før jeg drar på Søndag til Danmark? Noe jeg selv kan gjøre uten lege? Tror du det går vekk om jeg bare hviler knærene og gir de minst mulig belastning?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Hei. Jeg får veldig vondt i knærene når jeg går, løper, hopper, og går opp trapper spesielt. Vet noen hva det skyldes? Når jeg bøyer meg litt frem og tilbake med knærerne, kommer det av og til noen knirke-lyder. På forhånd takk.

 

(Trener fotball 5-6 ganger i uken)

Hei.

 

Mtp. alderen din, kan det godt være Osgood-schlatter knee. Eller kjent som schlatterskne

Det kan utredes av en vanlig fastlege.

 

Vaio ;)

Lenke til kommentar
Gjest Gutt 14

Jeg har ingen klump nei. Min søster (13) har nettopp fått den sykdommen, men jeg har den heldigvis ikke.

 

Men Redneck, kan du fortelle noe om øvelsene dine? Noen timer til før jeg drar til Danmark.

 

Takk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Smerter i knærne slik du nevner kan skyldes flere ting, men i den alderen du er i er det ofte snakk om patellofemoralt smertesyndrom (jumpers knee). Den bakenforliggende årsaken kan f.eks være tidligere skader, måten leddene i beinet ditt beveger seg i forhold til hverandre på (noe som er med på å bestemme muskelspenninger og fordeling av belastning når du går, løper osv) og direkte overbelastning.

 

Når du trener så mye som du gjør i en alder av 14 år og har fått smerte i begge knærne, så har jeg en mistanke til at ihvertfall noe av problemet er knyttet til overbelastning over tid. Du bør i det minste vurdere om du er villig til å redusere på intensiteten i fortballspillingen til fordel for hvile/ alternativt treningsopplegg, i hvertfall i en periode. Generelt vil jeg si at mange unge idrettsutøvere kjører et langt hardere treningsopplegg enn det de har forutsetingner for å klare. Dette er et ansvar som også hviler på den enkelte klubb og trener.

 

Hvis dette ikke bedrer seg innen en 4-6 ukers tid, vil jeg anbefale at du oppsøker hjelp hos osteopat, fysioterapeut, manuellterapeut osv. Lykke til!

 

Med vennlig hilsen

 

André N.

 

http://www.helsekonsult.no

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde også en periode jeg var plaget med knærne. Fikk da beskjed om at det var p.g.a. at kroppen vokser og tilpasser seg. Etter at det forsvant har jeg ikke merket noe mer til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...