Gjest Gutt 14 Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hei. Jeg får veldig vondt i knærene når jeg går, løper, hopper, og går opp trapper spesielt. Vet noen hva det skyldes? Når jeg bøyer meg litt frem og tilbake med knærerne, kommer det av og til noen knirke-lyder. På forhånd takk. (Trener fotball 5-6 ganger i uken) Lenke til kommentar
Special P Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 jeg hadde en kompis med samme problemer, det viste seg at han hadde betennelse i knærene. nå er ikke jeg noen lege akkuratt så kan jo seffølgelig ikke si noe med sikkerhet. du kan jo bare ta en tur til legen legen din å spørre hva det kan være, han har sikkert et godt svar. sikkert ikke noe alvorlig Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hvis det er rett under kneskålen kan det være Pattelofemoralt syndrom, også kalt Jumpers knee. Veldig vanlig. Ellers har du Slatters, men det er litt lenger ned, under knærne. Lenke til kommentar
Gjest Gutt 14 Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Takker for svar. Tror jeg har "Jumpers" da. Har du/dere noen tips som jeg kan gjøre før jeg drar på Søndag til Danmark? Noe jeg selv kan gjøre uten lege? Tror du det går vekk om jeg bare hviler knærene og gir de minst mulig belastning? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Du burde se en fysioterapeut, det hjalp for meg. NIMI er gode. Jeg fikk en pute, så gjorde jeg noen øvelser, som balansering på et bein, osv. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Takk for gode råd. Gidd du å ramse opp flere øvelser og hvor lenge du gjorde dem ca.? Og hva er NIMI forresten? Takk Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hei. Jeg får veldig vondt i knærene når jeg går, løper, hopper, og går opp trapper spesielt. Vet noen hva det skyldes? Når jeg bøyer meg litt frem og tilbake med knærerne, kommer det av og til noen knirke-lyder. På forhånd takk. (Trener fotball 5-6 ganger i uken) Hei. Mtp. alderen din, kan det godt være Osgood-schlatter knee. Eller kjent som schlatterskne Det kan utredes av en vanlig fastlege. Vaio Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Har du schlatters vil du ha en ganske tydelig "klump" på nedsiden av kneskålen... Lenke til kommentar
Gjest Gutt 14 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Jeg har ingen klump nei. Min søster (13) har nettopp fått den sykdommen, men jeg har den heldigvis ikke. Men Redneck, kan du fortelle noe om øvelsene dine? Noen timer til før jeg drar til Danmark. Takk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Hadde slike smerter før jeg også, men det gikk over, kan jo bare være no vokse smerter o.l Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Whops, jeg var borte, så fikk ikke svart. Ja ja. Lenke til kommentar
EX-adrin Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 det kan jo også væra kneskålene som har forskjøvet seg litt. da hjelper det og gå i skog og mark Men ta kontakt med fastlegen din for og være på den sikresiden. sånt at du kan behandle det rett Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hei! Smerter i knærne slik du nevner kan skyldes flere ting, men i den alderen du er i er det ofte snakk om patellofemoralt smertesyndrom (jumpers knee). Den bakenforliggende årsaken kan f.eks være tidligere skader, måten leddene i beinet ditt beveger seg i forhold til hverandre på (noe som er med på å bestemme muskelspenninger og fordeling av belastning når du går, løper osv) og direkte overbelastning. Når du trener så mye som du gjør i en alder av 14 år og har fått smerte i begge knærne, så har jeg en mistanke til at ihvertfall noe av problemet er knyttet til overbelastning over tid. Du bør i det minste vurdere om du er villig til å redusere på intensiteten i fortballspillingen til fordel for hvile/ alternativt treningsopplegg, i hvertfall i en periode. Generelt vil jeg si at mange unge idrettsutøvere kjører et langt hardere treningsopplegg enn det de har forutsetingner for å klare. Dette er et ansvar som også hviler på den enkelte klubb og trener. Hvis dette ikke bedrer seg innen en 4-6 ukers tid, vil jeg anbefale at du oppsøker hjelp hos osteopat, fysioterapeut, manuellterapeut osv. Lykke til! Med vennlig hilsen André N. http://www.helsekonsult.no Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg hadde også en periode jeg var plaget med knærne. Fikk da beskjed om at det var p.g.a. at kroppen vokser og tilpasser seg. Etter at det forsvant har jeg ikke merket noe mer til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå