Zorro Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hei. Bakgrunn: Jeg har en "filserver" (gammel pc med SATA-disker) tilknyttet hjemmenettverket. Serveren har fire brukere som alle har samme tilgang til alt som er lagret på serveren. Nå må serveren stå på 24/7 eller så må vi opp å slå den på/av hver gang vi skal hente data fra serveren. Dette er litt tungvint og jeg hadde håpet at noen kunne hjelpe meg med å finne en bedre løsning på dette Jeg tenker meg en "boks" som registrerer om noen av de fire datamaskinene er påslått og da automatisk slå på serveren. Serveren trenger selvfølgelig ikke være påslått hvis ingen andre datamskiner i nettverket er på. Dette både pga strømforbruk og pga evt brannfare (støv + varme). LED-lampene på routeren lyser når det er aktivitet på porten/e. Jeg tenkte først å bruke disse signalene til å styre et relé, men problemet er at lampene blinker når det sendes data gjennom portene. Da vil jo reléet slå seg av og på i takt med hvordan lampen blinker. Det blir selvsagt bare tull å koble noe til et sånt signal. Men blinkingen er ganske hurtig, og slutter lampen å lyse mer enn et sekund, så betyr det at datamaskinen i andre enden må være avslått. Derfor har jeg prøvd å lage en krets med en kondensator som skal holde signalet høyt selv om LED slutter å lyse et kort øyeblikk. Jeg vet dette er forholdsvis enkelt for dere som kan analogteknikk, men jeg får det bare ikke til Her er en skisse som kanskje forklarer problemet bedre: Signal A er activity-LED på porten Signal B er sånn jeg vil ha signalet. (Forsinkelsen på slutten trenger ikke være lengre enn maks ett sekund. Den er bare for å sikre at aktiviteten på porten faktisk har opphørt.) Spm 1: Er det noen som kan hjelpe meg til å finne ut hvordan jeg løser dette? Spm 2: Er det interessant å lage en worklog av "prosjektet"? Mvh Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Det du trenger er en SR-vippe eller noe lignende. En SR-vippe fungerer slik at den "holder" signalet den får på S (set) og reseter seg når den får signal på R (reset). Utgangen Q er aktiv selv om det ikke er signal tilstede på S, men kommer det signal inn på R så er utgangen Q ikke aktiv lengre. Så det du kan gjøre er å koble S på SR-vippa til dioden, Q til det du ønsker. Og R må kobles til en tidtakningskrets som forteller at manskien skal slåes av/på etter det har gått 1 sekund uten LED aktivitet. Eventuelt, skan du faktisk bruke et relé (bare det levers nok strøm i røutern) så kobler du deg en holdekrets slik at reléet legger inn første gang lampa tenner og ignorerer pulsingen. Så kan du få reléet til å legge ut etter gitt tid med innaktivitet. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 det du trenger er en monostabil vippe som aktiveres hver gang signalet er aktivt i minst ett sekund (aktiv når det ikke lyser). Når vippa aktiveres vil denne skru av serveren. Jeg sverger til 555-timeren, og ser for meg kretsen med ca 6-7 komponenter. Har du planlagt å benytte fototransistorer til å føle på lysene i ruteren? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Dersom serveren din støtter Wake On LAN, så kan jo dette løses ved at hver av maskinene i nettverket sender en "magic packet" til filserveren når de starter opp... Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Ja, dette er jo hundre ganger mer elegant. Har brukt dette selv med Media Center og det funket som fy! Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Takk for svar Det du trenger er en SR-vippe eller noe lignende. Ja, har vært innpå tanken å bruke en slik, men blir det ikke unødvendig komplisert å bruke digitale kretser? Jeg tenkte det kanskje holdt med en kondensator (+ evt. et par komponenter til), noe ala samme prinsippet hvor kondensatorer brukes til å jevne ut likerettede spenninger (glattekondensator?)? Eventuelt, skan du faktisk bruke et relé (bare det levers nok strøm i røutern) så kobler du deg en holdekrets slik at reléet legger inn første gang lampa tenner og ignorerer pulsingen. Så kan du få reléet til å legge ut etter gitt tid med innaktivitet. Jeg er med deg på første delen,men skjønner ikke helt hva du tenker på når du forklarer hvordan reléet skal åpne igjen etter inaktivitet? Blir det ikke enklere da med det første forslaget ditt? Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 det du trenger er en monostabil vippe som aktiveres hver gang signalet er aktivt i minst ett sekund (aktiv når det ikke lyser). Når vippa aktiveres vil denne skru av serveren. Jeg sverger til 555-timeren, og ser for meg kretsen med ca 6-7 komponenter. Har du planlagt å benytte fototransistorer til å føle på lysene i ruteren? Jeg skal lage et kretsskjema med en vippe (mulig en 555 også) og poste den her etterpå, så kan dere komme med innspill på hvordan jeg skal forenkle den (enkelt er ofte det beste ). Ang LED, så hadde jeg tenkt å åpne routeren og "låne" litt spenning før pullup-motstanden (eller pulldown?). Ved å bruke en passende transistor og omregne ny verdi for pullup-motstanden, så bør spenningen over LED bli den samme? Hovedkortet opererer med vanlige TTL-spenninger for å styre av/på. Jeg hadde håpet å få ut ca 5v fra LED i routeren også (vha transistor e.l.). Men jeg er ikke god på analogdesign, så kom gjerne med forslag på hvordan jeg skal lese av LED. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Dersom serveren din støtter Wake On LAN, så kan jo dette løses ved at hver av maskinene i nettverket sender en "magic packet" til filserveren når de starter opp... Ja, tror HK støtter WOL. Men kan jeg slå av serveren med samme teknikk? (I så fall er WOL selvsagt det enkleste). Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Ja, tror HK støtter WOL. Men kan jeg slå av serveren med samme teknikk? (I så fall er WOL selvsagt det enkleste). Tja, det finnes ingen "magic packet" som slår av servere,hvis det er det du mener. Men - når serveren er oppe så har jo brukerne tilgang til den, og da er det jo mulig å lage en "remote shutdown" løsning for serveren, som i prinsippet funker på samme måte (en av pc'ene sender en kommando til serveren som kjører shutdown på den). Hvordan en slik løsning ser ut avhenger av hvilket os du har på serveren. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Tja, det finnes ingen "magic packet" som slår av servere,hvis det er det du mener. Men - når serveren er oppe så har jo brukerne tilgang til den, og da er det jo mulig å lage en "remote shutdown" løsning for serveren, som i prinsippet funker på samme måte (en av pc'ene sender en kommando til serveren som kjører shutdown på den). Hmmm... ja det var det jeg trodde. For noen år siden lagde jeg et script i Win98 som scannet maskinen for virus, gjorde en defrag og så slo seg av når dette var gjort. På den måten hadde jeg alltid en "frisk" PC neste gang jeg slo den på. Savner samme mulighet i XP og Vista (men det finnes vel tisvarende script i de nyere windowsversjoner også? Jeg har faktisk ikke sjekket..). En WOL+script-løsning blir ikke så strømlinjeformet som jeg skulle ønsket. Men selvsagt, jeg må nok se på noe sånt hvis jeg ikke får en fungerende løsning på annen måte. Takk for innspill Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg har knota litt til siden siste post: For det første, det er selvsagt ikke en router, men en switch jeg skal bruke. Jeg har nå knekt opp boksen og funnet at switchen er basert på en RealTek RTL8309SB. Det første jeg merket meg, var bl.a. at det ikke fantes pullup-motstander på kortet og at spenningen over LED er ca 1,85V. En kjapp serach på Google ga meg databladet for chipen: RTL8309SB: Videre fant jeg at LED-utgangene på chipen har flere moduser (4 forskjellige) og at boksen min er koblet opp i modus 2 :"TxAct+10/100 (Flash every 120ms = 10Mbps Tx activity, Flash every 43ms = 100Mbps Tx activity)" Utgangene er også toveis; Ut=LED, Inn=Strap. Såfremt jeg har skjønt riktig betyr det at LED kan endre modus ved å endre strapping. Teoretisk er det forholdsvis greit, men i praksis blir det vanskelig pga ekstremt små bein (0,2mm), hvertfall med mitt utstyr. Så det å endre modusen på LED dropper jeg. Et annet problem jeg kom over er at alle LED blinker en gang når switchen slås på. Jeg har ADSL-modem, switch m.m. koblet til et tidsur (avslått mellom kl 02 og 06) for å spare utstyret for påkjenningen å være påslått 24/7 året rundt. Dessuten reduserer det strømregning og brannfare. Det som vil skje når tidsuret slår seg på kl 0600 er at også serveren da vil slå seg på samtidig (pga blinkingen ved oppstart av switchen). Derfor blir designforutsetningene litt annerldes. Jeg må i stedet lage en krets som registrerer LED-aktivitet sammenhengende mer enn (feks) ett sekund før den sender en kort 5V-puls (samme som å trykke inn power-knappen på serveren) til hovedkortet. Det går ikke at serveren slår seg på ved minste lille blink på portene. Kretsen må også registrere hvis LED er inaktiv (feks) ett sekund før den sender en ny puls til hovedkortet og slår av filserveren. Det er mulig jeg ikke slipper unna en 555 likevel? Skal se mer på dette når jeg kommer hjem fra jobb i morgen (11 dager jobb i strekk) Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Tror denne løsningen er best: Wake-On-Lan er aktivert hos serveren Et program på serveren slår den av når det har gått xx minutter siden siste bruker var logget på. Du bør sette timeren på programmet avhengig av hvor ofte det er aktivitet. Man vil kanskje ikke at den skal stå på i 3 timer bare fordi noen skulle hente en fil en gang i blandt, men vil heller ikke at den skal slå seg av og på hvert 3. minutt (ikke bra for harddisken) fordi noen regelmessig er inne på serveren. Vet dessverre ikke om noe brukbart program som måler nettverksaktivitet Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Tror denne løsningen er best: Wake-On-Lan er aktivert hos serveren Et program på serveren slår den av når det har gått xx minutter siden siste bruker var logget på. Hei. Takk for innspill Jeg har valgt å ikke bruke WOL, selv om det sikkert er enklere enn min løsning. En av grunnene er fordi sikkerheten ikke er helt 100% (hva jeg har hørt, kan ikke nok om det selv) fordi hvem som helst kan, ved å sende riktig "magic packet", kan starte opp serveren og føkke opp det jeg har lagret på den. Det kan de nok sikkert uansett, så lenge den på en eller annen måte er tilkoblet det samme lokalnettverket som igjen er tilknyttet internett, men kanskje ikke like enkelt? En annen ting, jeg har riktignok ikke prøvd WOL i praksis, men blir ikke pakken/forespørselen sendt først når jeg skal hente noe fra serveren? Sånn at jeg når jeg skal hente ned en fil, så må jeg vente til den er våknet fra dvale eller hvilemodus før jeg får tilgang til fila? På min løsning vil jo serveren slå seg på og være aktiv hele perioden minst en annen PC på nettverket er tilkoblet. Da har jeg umiddelbar tilgang som om serveren skulle vært påslått 24/7, eller hva? Men viktigst av alt; det er gøy å mekke på egne prosjekter. Det aller enkleste hadde vel uansett vært å kjøpt en NAS? Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Jeg har nå laget en worklog på prosjektet og innspill kan rettes i kommentartråden til arbeidsloggen Arbeidslogg Ha en god natt Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 ...og føkke opp det jeg har lagret på den. Passord, mann? Det kan de nok sikkert uansett, så lenge den på en eller annen måte er tilkoblet det samme lokalnettverket som igjen er tilknyttet internett, men kanskje ikke like enkelt? Faktisk enklere, mener jeg. Så lenge en port fra internett er forwarded til serveren, kan hvem som helst sende en ping-forespørsel på den porten, som får status-LED til å blinke, som starter serveren. En annen ting, jeg har riktignok ikke prøvd WOL i praksis, men blir ikke pakken/forespørselen sendt først når jeg skal hente noe fra serveren? Du trenger et program som du kjører for å starte opp serveren først. Deretter kan du hente det du skal hente. Sånn at jeg når jeg skal hente ned en fil, så må jeg vente til den er våknet fra dvale eller hvilemodus før jeg får tilgang til fila? Hvorfor skulle du ikke det? På en vanlig pc får du ikke gjort noe særlig før pc-en har bootet og Windows har startet opp. På min løsning vil jo serveren slå seg på og være aktiv hele perioden minst en annen PC på nettverket er tilkoblet. Da har jeg umiddelbar tilgang som om serveren skulle vært påslått 24/7, eller hva? Så lenge serveren er påslått, så har du tilgang, men du vil ikke ha den på 24/7 på grunn av brannfare, sa du? Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg tror den beste måten er som sagt Wol. Hva med å lage en batch som du legger inn i oppstart på alle klientene/brukere Du kan lage en avslutnings batch i policy som sjekker om de andre klientene i nettverket er tilkoblet eller pingbar og bruke shutdown kommandoen til filserveren hvis ingen andre er tilkoblet. For å lage batchen må du spørre andre i såfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå