Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hvordan driver FRP med systematisk diskriminering? Homofile. Trenger ikke si mer. Hvordan vil private utkonkurrere det offentlige? Og hvorfor er det negativt? Det er selvforklart at hvis du lar private få overta mange tjenester som det offentlige alltid har hatt ansvar for, vil det medføre det offentlige tilbudet vil bli svekket som en konsekvens av at det private får kjøre på. Står jo selv det på Frp's sider at de vil legge ut mesteparten av det offentlige på anbud. Hva vet du om pasientpolitikk hos disse private sykehusene (volvat?) du åpenbart har bestemt deg for å hate? Når sa jeg at jeg vet noe om hvordan de blir behandlet? Behandlingen vil sikkert være god som hos det offentlige. Du har misforstått hva jeg vil fram til. Det jeg mener er skadelig er derimot når de privat sykehusene får så stort spillerom at det offentlige ikke er tilstrekkelig godt nok, Frp sier jo selv at de vil legge disse tjenestene ut på anbud. Det er skadelig for mennesker som ikke har lommeboken sin fylt opp med lapper hele tiden. Dette er bare tull! Ja for helvete til mere konkurranse! Jeg har prøvd begge deler, og det er slett ikke leit å "kalle en spade for en spade". Det såkalt "offentlige" behøver et alvorlig spark i deres vaffelkakefokuserende, ryggklappende, og hvordankandennesituasjonensomjegharutdannetmegfor gi meg enda flere vafler som andre steiker, og likevel hvor jeg beholder illusjonen om at jeg er et verdifullt individ beholdes?" Det "offentlige" kan for meg heller gå ut på gaten og be om en bolle fra de som er mest trengende, og da er jeg sikker på at de blir overforet, men så er jeg i tvil om de tør ta med seg erfaringen tilbake til sitt trygge kontor, hvor "systemer" råder og alle går rundt og kverulerer om hvor satans akademisk korrekte de er, mens de samtidig anbefaler at de virkelig "heavy" sakene kan sikkert de "private" noksagtene ta seg av, fordi: "Jeg holder på å videreutdanne meg og hvis du presser mere på nå, så sykemelder jeg meg"! Voff! Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 PencilCase. Jeg er helt enig i at det offentlige trenger et spark i rumpa. Men den rette løsningen finnes ikke å privatisere, vi har sett konsekvensene av det i USA og i andre europeiske land. Det skaper ikke likhet og et god tilbud, det skaper klasseskiller som Norge ikke trenger å skape mer av. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg foretrekker ingen løsning hvor pasienter lider eller må stå i kø. Men jeg foretrekker heller ikke en løsning hvor pasienter blir plukket ut avhengig av størrelse på lommebok. Hvor har du egentlig det fra? FRP vil at private og offentlige sykehus skal sidestilles. De skal få de samme mulighetene, og staten betaler for pasientene. Og folk vil da seff bruke sykehuset de syntes er best, og det blir konkuranse. PencilCase. Jeg er helt enig i at det offentlige trenger et spark i rumpa. Men den rette løsningen finnes ikke å privatisere, vi har sett konsekvensene av det i USA og i andre europeiske land. Det skaper ikke likhet og et god tilbud, det skaper klasseskiller som Norge ikke trenger å skape mer av. Så man må altså gjøre det akkurat som i alle disse landene? Ting kan gjøres på veldig mange måter. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hvor har du egentlig det fra?FRP vil at private og offentlige sykehus skal sidestilles. De skal få de samme mulighetene, og staten betaler for pasientene. Og folk vil da seff bruke sykehuset de syntes er best, og det blir konkuranse. Tror du staten vil ha råd til og betale for pasientene på alle private sykehus landet over når man ser den pasientkøen vi har i dag? Neppe tror jeg. Det vil medføre at private sykehus blir overalt til seg selv, der glipper Frp fordi private kan ikke la bedriften gå uten støtte fra staten utenom at pasienter må punge ut. Det medfører altså at vi får offentlige sykehus for dårlige stilte økonomisk og private for de rike. Det er det som har skjedd i USA, med en helt lik helse-politikk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) PencilCase. Jeg er helt enig i at det offentlige trenger et spark i rumpa. Men den rette løsningen finnes ikke å privatisere, vi har sett konsekvensene av det i USA og i andre europeiske land. Det skaper ikke likhet og et god tilbud, det skaper klasseskiller som Norge ikke trenger å skape mer av. Det er en stor forskjell mellom alle våre "målepunkter", men vårt ståsted, slik jeg har ERFART det, forteller meg at ikke bare et spark er på sin plass, men gjerne en hel serie. Grunnen til hva jeg sier er at jeg har endel livserfaring og en viss mengde fornuft, som sukker og Kanel strødd på vår "snodige" Norske grøt, kokt sammen av foregående generasjoner, og som jeg mer og mer tror har blitt et "mantra". Så skal det sies at "mantraer" er digg, men jeg tror ikke at tidligere tiders mantraer nødvendigvis er brukbare for "vår felles" fremtid. Edit: Sikkert flere feil ... Endret 23. juli 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) @PureJoy Vi vil vil at pengene skal følge den enkelte person uansett hvor i landet denne bor. Dette gjelder enten du har brukket beinet, har behov for legehjelp, rehabiliteringsplass, psykiatri eller kreftbehandling. Vi kan ikke forstå at dette skal være uetisk er uforsvarlig. Det blir det samme for staten om man sender pasienten til privat eller offentlig sykehus. Endret 23. juli 2008 av V-by Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 @PureJoyVi vil vil at pengene skal følge den enkelte person uansett hvor i landet denne bor. Dette gjelder enten du har brukket beinet, har behov for legehjelp, rehabiliteringsplass, psykiatri eller kreftbehandling. Vi kan ikke forstå at dette skal være uetisk er uforsvarlig. Det blir det samme for staten om man sender pasienten til privat eller offentlig sykehus. Det blir jo såklart ikke det samme for alle impliserte hvilken hastighet ordren effektueres med. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Nei. Om vi skal velge hva som gir minst for pengene er ingen diskusjon, for der er vi begge enige. Vi har kun to forskjellige syn på hva som er mest effektivt.Hvordan skal vi så finne ut av hva som er mest effektivt?-Sette klare standardkrav og se hvem som kan levere det til best pris? -La brukerne bestemme? -La Arbeiderpartiet stemmer over hva som er mest effektivt? Jeg foretrekker ingen løsning hvor pasienter lider eller må stå i kø. Men jeg foretrekker heller ikke en løsning hvor pasienter blir plukket ut avhengig av størrelse på lommebok.Da er du faktisk mot de rødgrønnes politikk og for Frps politikk. Frp vil gi alle innbygere like rettigheter og ikke at pengeboken skal avgjøre om du får behandling, slik som i USA..... og hos de rødgrønne i Norge. Vås. Frp kan framstille seg som et slikt parti til de er grønne ansiktet, vil ikke bli mer sannhet ut av det uansett. Så for deg er altså dine fordommer noe man skal stole mere på enn hva som står i programmet til Frp og hva de faktisk gjør der de har kommet til makten? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 @PureJoyVi vil vil at pengene skal følge den enkelte person uansett hvor i landet denne bor. Dette gjelder enten du har brukket beinet, har behov for legehjelp, rehabiliteringsplass, psykiatri eller kreftbehandling. Vi kan ikke forstå at dette skal være uetisk er uforsvarlig. Det blir det samme for staten om man sender pasienten til privat eller offentlig sykehus. Igjen: Tror du Norge har råd til dette? Du må huske på at dette er ikke det eneste Frp vil at staten skal betale, hvordan i all verden Norge skal sitte igjen med penger etter at Frp har regjert en stund er mysterium. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Igjen: Tror du Norge har råd til dette? Du må huske på at dette er ikke det eneste Frp vil at staten skal betale, hvordan i all verden Norge skal sitte igjen med penger etter at Frp har regjert en stund er mysterium. Det er akkurat samme måte som kjøres i dag. Pengene følger pasienten, uansett om den går til det offentlige eller private. Så da kan jeg ikke skjønne hvorfor man ikke har råd til det. Og at FRP vil bruke så mye penger at det til slutt går til null er bare løgn. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hvordan skal vi så finne ut av hva som er mest effektivt?-Sette klare standardkrav og se hvem som kan levere det til best pris? Eller la staten ha kontroll på sykehusene, gjerne ønske frivillige inn som ikke krever at staten skal ta regningen for dem. -La brukerne bestemme? Selvfølgelig. Ingen som hindrer dem i det i dag. -La Arbeiderpartiet stemmer over hva som er mest effektivt? Fremskrittspartiet har alltid vært flinke på å kritisere Arbeiderpartiet på dette. Men hvem har egentlig ansvaret for at sykehusene våre er så gode? Da er du faktisk mot de rødgrønnes politikk og for Frps politikk. Never. Så for deg er altså dine fordommer noe man skal stole mere på enn hva som står i programmet til Frp og hva de faktisk gjør der de har kommet til makten? Mine fordommer bygger seg jo på det Frp sier, foreslår og har nedskrevet i partiprogrammet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Men den rette løsningen finnes ikke å privatisere, vi har sett konsekvensene av det i USA og i andre europeiske land. Det skaper ikke likhet og et god tilbud, det skaper klasseskiller som Norge ikke trenger å skape mer av.Kan du ikke prøve ett øyeblikk å ikke tenke på skremselsbilde av USA som har en løsning ingen her ønsker seg og se på hvordan situasjonen faktisk er i Norge idag? Det er et klasseskille i Norge idag fordi de som er rike betaler seg ut av køen. Frp vil at staten skal betale for behandling andre steder for alle i køen som ønsker det, helt uavhengig av egen lommebok altså. Jeg kan ikke skjønne at dette skal være så komplisert å forstå. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det er akkurat samme måte som kjøres i dag. Pengene følger pasienten, uansett om den går til det offentlige eller private. Så da kan jeg ikke skjønne hvorfor man ikke har råd til det. Men hva klager egentlig Frp'ere på da, hvis det er et sånt system de ønsker som føres i dag? Uansett så vet folk at Norge har råd til det fordi vi lar forbrukerne betale for mye, sånn som vei og andre ting Frp mener helt hysterisk nok skal finansieres av staten. Uansett så syns jeg frivillige skal ønskes velkommen og jeg har ingenting i mot at private starter opp, det kan være dems eget valg. Men at de samtidig skal få penger fra staten for det når staten har mer enn nok å ordne opp i, i det offentlige det er helt latterlig. Og at FRP vil bruke så mye penger at det til slutt går til null er bare løgn. Foretrekker heller ordet konsekvensanalyse. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Igjen: Tror du Norge har råd til dette? Tror du virkelig det er gratis å ha folk stående i helsekø? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Kan du ikke prøve ett øyeblikk å ikke tenke på skremselsbilde av USA som har en løsning ingen her ønsker seg og se på hvordan situasjonen faktisk er i Norge idag? Hvorfor skal unngå et skremselsbildet som er konsekvensen av Frp's politikk? Det er et klasseskille i Norge idag fordi de som er rike betaler seg ut av køen. Frp vil at staten skal betale for behandling andre steder for alle i køen som ønsker det, helt uavhengig av egen lommebok altså. Jeg kan ikke skjønne at dette skal være så komplisert å forstå. Det system vil funke i et par år, inntil staten finner ut at det ble litt for dyrt. Samme med vei. Samme med alt som Frp vil ha finansiert av staten. Igjen: Tror du Norge har råd til dette? Tror du virkelig det er gratis å ha folk stående i helsekø? Selvfølgelig er det ikke det. Derfor syns jeg den rød/grønne regjeringen skal gi mer for å fjerne den sånn at vi kan komme tilbake til det som er viktigst og det er å få et bra offentlig tilbud. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Men hva klager egentlig Frp'ere på da, hvis det er et sånt system de ønsker som føres i dag? Uansett så vet folk at Norge har råd til det fordi vi lar forbrukerne betale for mye, sånn som vei og andre ting Frp mener helt hysterisk nok skal finansieres av staten. Uansett så syns jeg frivillige skal ønskes velkommen og jeg har ingenting i mot at private starter opp, det kan være dems eget valg. Men at de samtidig skal få penger fra staten for det når staten har mer enn nok å ordne opp i, i det offentlige det er helt latterlig. Nå skrev jeg feil. I dag er det penger på hvert pasients hode (stykkprisfinansiering), men pasientene kan ikke velge mellom privat eller offentlig sykehus, da de må betale for å bruke det private. Og at FRP vil bruke så mye penger at det til slutt går til null er bare løgn. Foretrekker heller ordet konsekvensanalyse. Bruk andre ord, og forklar meg med kilder hvordan FRP har tenkt å bruke opp alle pengene våre. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hvorfor skal unngå et skremselsbildet som er konsekvensen av Frp's politikk? Vil du lære oss hva som får FrPs politikk til å ende opp slik, med premissene i FrPs partiprogram? Forutsett at om dette skulle gå i utålelig underskudd, så stopper FrP krana og går tilbake til dagens løsning, så slipper vi å blande inn det økonomiske aspektet i første omgang. Det er et klasseskille i Norge idag fordi de som er rike betaler seg ut av køen. Frp vil at staten skal betale for behandling andre steder for alle i køen som ønsker det, helt uavhengig av egen lommebok altså. Jeg kan ikke skjønne at dette skal være så komplisert å forstå. Det system vil funke i et par år, inntil staten finner ut at det ble litt for dyrt. Samme med vei. Samme med alt som Frp vil ha finansiert av staten. Jeg tviler sterkt på at du har den nødvendige kompetansen til å komme med en slik konklusjon. FrP vil kutte på enkelte poster (nevnt tidligere i tråden), og de vil (som sagt tidligere) ikke ta av oljefondet, men av overskuddet til oljefondet, eller investere i landets fremtid om du vil. Igjen: Tror du Norge har råd til dette? Tror du virkelig det er gratis å ha folk stående i helsekø? Selvfølgelig er det ikke det. Derfor syns jeg den rød/grønne regjeringen skal gi mer for å fjerne den sånn at vi kan komme tilbake til det som er viktigst og det er å få et bra offentlig tilbud. Å gi mer, som i å gi tilstrekkelig her, er å bygge ut og opprette mange nye sykehus. Hvorfor vil dette bli dyrere enn å betale de private sykehusene som eksisterer i dag for å ta seg av pasientene (dette tilsvarer FrPs løsning i praksis). Forskjellene her er for det første at å bruke de eksisterende private sykehusene er billigere, og for det andre får vi et konkurranseaspekt i tillegg - noe som vanligvis viser seg i mer effektiv og økonomisk drift. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Nå skrev jeg feil. I dag er det penger på hvert pasients hode (stykkprisfinansiering), men pasientene kan ikke velge mellom privat eller offentlig sykehus, da de må betale for å bruke det private. Hvorfor er det ille? Hvis det private virkelig vil eksistere må de ta den konsekvens at staten er der for å følge opp og finansiere offentlige sykehus. Vil noen starte private sykehus, så får de finansiere dem selv også. Man kan ikke kreve at staten skal ta byrden på seg med å finansiere private sykehus, når staten har mer enn nok å ordne opp i, i offentlig sektor. Bruk andre ord, og forklar meg med kilder hvordan FRP har tenkt å bruke opp alle pengene våre. Selvfølgelig ville det ikke vært noen Frp'ere som vil si skrike ut hvor mye penger som Norge vil bli tappet for, da vil de miste flesteparten av velgerne uansett. Du har jo ting som disse: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikke...p?artid=7447103 http://www.nrk.no/nyheter/1.3976903 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/03/453668.html Alt det mens dette skjer: Oljefondet 62 milliarder fattigere (på ÈN MÅNED!) Hvordan får du virkelig Norge til å tjene noe på dette økonomisk? Vil du lære oss hva som får FrPs politikk til å ende opp slik, med premissene i FrPs partiprogram? Forutsett at om dette skulle gå i utålelig underskudd, så stopper FrP krana og går tilbake til dagens løsning, så slipper vi å blande inn det økonomiske aspektet i første omgang. Hvorfor skulle jeg gå utifra noe Frp aldri hadde gjort? Det er for sent å stoppe krana og tro du kan gå tilbake igjen når skaden allerede har skjedd. Jeg tviler sterkt på at du har den nødvendige kompetansen til å komme med en slik konklusjon. FrP vil kutte på enkelte poster (nevnt tidligere i tråden), og de vil (som sagt tidligere) ikke ta av oljefondet, men av overskuddet til oljefondet, eller investere i landets fremtid om du vil. Leser du gjennom de linkene som jeg ga til V-by vil du finne mer enn kun overskudd. Hvordan skal f.eks. Hagesæter gi 80 milliarder ut til Norges befolkning når vi tappes for 62 milliarder i måneden? Å gi mer, som i å gi tilstrekkelig her, er å bygge ut og opprette mange nye sykehus. Hvorfor vil dette bli dyrere enn å betale de private sykehusene som eksisterer i dag for å ta seg av pasientene (dette tilsvarer FrPs løsning i praksis). Forskjellene her er for det første at å bruke de eksisterende private sykehusene er billigere, og for det andre får vi et konkurranseaspekt i tillegg - noe som vanligvis viser seg i mer effektiv og økonomisk drift. De må gjerne opprette dem, men de får ta konsekvensen av at staten har nok å gjøre hos det offentlige. Skal det offentlige opprettholdes trenger de et løft fra politikerne, ikke konkurranse som vil ødelegge det offentlige tilbudet sånn som det ser ut nå. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Hvis det private virkelig vil eksistere må de ta den konsekvens at staten er der for å følge opp og finansiere offentlige sykehus.Å, jeg trodde helsebudsjettet var der for å sikre folks helse, så feil kan jeg ta.Selvfølgelig ville det ikke vært noen Frp'ere som vil si skrike ut hvor mye penger som Norge vil bli tappet for, da vil de miste flesteparten av velgerne uansett. Du har jo ting som disse: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikke...p?artid=7447103 http://www.nrk.no/nyheter/1.3976903 Den første fra 2002 hvor de ville bruke 15 milliarder mer av oljefondet og den andre fra 2007 hvor de vil bruke 7,5 milliarder mer. Dette er så små summer i statsbudsjettsammenheng at jeg ikke skjønner at noen kan påstå at dette er noen katastrofe. De forslo å bruke pengene på dårlige formål som: -politiet -veier -minstepensjonister -skoler -redusere egenandelen for helsetjenester -offentlige sykehus ... eller "penger til de rike" som de rødgrønne kaller dette i sin propaganda. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/03/453668.html"Hagesæter karakteriserer utspillet sitt som «høyttenking» og erkjenner at forslaget nok aldri ville fått flertall på Stortinget.", men du vil likevel poste denne linken så mange ganger du kan som eksempel på hva Frp skal bruke penger på, ikke sant? Alt det mens dette skjer:Oljefondet 62 milliarder fattigere (på ÈN MÅNED!) Og du vil likevel investere så mye som mulig i Coca Cola og ikke i Norge? Endret 23. juli 2008 av robertaas Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Å, jeg trodde helsebudsjettet var der for å sikre folks helse, så feil kan jeg ta. Helsebudsjettet er der selvfølgelig for å sikre folk helse .. på et offentlig sykehus. Den første fra 2002 hvor de ville bruke 15 milliarder mer av oljefondet og den andre fra 2007 hvor de vil bruke 7,5 milliarder mer. Dette er så små summer i statsbudsjettsammenheng at jeg ikke skjønner at noen kan påstå at dette er noen katastrofe. De forslo å bruke pengene på dårlige formål som:-politiet -veier -minstepensjonister -skoler -redusere egenandelen for helsetjenester -offentlige sykehus ... eller "penger til de rike" som de rødgrønne kaller dette i sin propaganda. Det er vel og bra og bruke dem på politi, vei (også bompengefinansiering er nødvendig), minstepensjonister, skoler og helse og sykehus. Det er ingen som stiller seg negativ til det, men på en økonomisk forsvarlig måte. Alle disse tjenestene skal også eksistere i framtiden. "Hagesæter karakteriserer utspillet sitt som «høyttenking» og erkjenner at forslaget nok aldri ville fått flertall på Stortinget.", men du vil likevel posten denne linken så mange ganger du kan som eksempel på hva Frp skal bruke penger på, ikke sant? Hvorfor skal jeg ikke poste linken? Det er et skremmende bevis på hva Frp-politikere tenker at oljefondet skal brukes til. Og du vil likevel investere så mye som mulig i Coca Cola og ikke i Norge? Når har jeg sagt at jeg ikke vil investere i Norge? Endret 23. juli 2008 av PureJoy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå