AP-bastion Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg sier ikke at de rike ikke skal betale skatt. Men de rike burde heller ikke betale mere skatt enn alle andre. Hvorfor ikke? La oss si at vi begge jobber, jeg har en årslønn på rundt 200 000 og du har en statsråds-lignende lønn på rundt 1 million. Vi betaler begge en hypotetisk skatt på 50%, jeg har da igjen 100 000,- og du har igjen 500 000,- etter skatt. Er dette sosialt forsvarlig? Nei. Det som derimot er forsvarlig er hvis jeg betaler en betydelig lavere skatt og du betaler enda litt mer. Det er en god metode for å få sosiale ulikheter utjevnet. Det vil ikke utgjøre noen forskjell om vi begge betaler like mye skatt, når vi har to helt forskjellige lønnsnivåer. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 Stem FrP! Eneste partiet som vet å ta vare på den norske kulturarven. Lukter nasjonalist lang vei! Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg sier ikke at de rike ikke skal betale skatt. Men de rike burde heller ikke betale mere skatt enn alle andre. Hvorfor ikke? La oss si at vi begge jobber, jeg har en årslønn på rundt 200 000 og du har en statsråds-lignende lønn på rundt 1 million. Vi betaler begge en hypotetisk skatt på 50%, jeg har da igjen 100 000,- og du har igjen 500 000,- etter skatt. Er dette sosialt forsvarlig? Nei. Det som derimot er forsvarlig er hvis jeg betaler en betydelig lavere skatt og du betaler enda litt mer. Det er en god metode for å få sosiale ulikheter utjevnet. Det vil ikke utgjøre noen forskjell om vi begge betaler like mye skatt, når vi har to helt forskjellige lønnsnivåer. Da kan du starte med å investere litt i din egen fremtid, slik som svært mange av de som tjener en million har gjort. I stedet for å sitte og være sjalu og misunnelig på at de har mer enn deg. Lenke til kommentar
Immanuel Kant Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg sier ikke at de rike ikke skal betale skatt. Men de rike burde heller ikke betale mere skatt enn alle andre. Hvorfor ikke? La oss si at vi begge jobber, jeg har en årslønn på rundt 200 000 og du har en statsråds-lignende lønn på rundt 1 million. Vi betaler begge en hypotetisk skatt på 50%, jeg har da igjen 100 000,- og du har igjen 500 000,- etter skatt. Er dette sosialt forsvarlig? Nei. Det som derimot er forsvarlig er hvis jeg betaler en betydelig lavere skatt og du betaler enda litt mer. Det er en god metode for å få sosiale ulikheter utjevnet. Det vil ikke utgjøre noen forskjell om vi begge betaler like mye skatt, når vi har to helt forskjellige lønnsnivåer. Da kan du starte med å investere litt i din egen fremtid, slik som svært mange av de som tjener en million har gjort. I stedet for å sitte og være sjalu og misunnelig på at de har mer enn deg. elsker freppere Lenke til kommentar
sureup Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg sier ikke at de rike ikke skal betale skatt. Men de rike burde heller ikke betale mere skatt enn alle andre. Hvorfor ikke? La oss si at vi begge jobber, jeg har en årslønn på rundt 200 000 og du har en statsråds-lignende lønn på rundt 1 million. Vi betaler begge en hypotetisk skatt på 50%, jeg har da igjen 100 000,- og du har igjen 500 000,- etter skatt. Er dette sosialt forsvarlig? Nei. Det som derimot er forsvarlig er hvis jeg betaler en betydelig lavere skatt og du betaler enda litt mer. Det er en god metode for å få sosiale ulikheter utjevnet. Det vil ikke utgjøre noen forskjell om vi begge betaler like mye skatt, når vi har to helt forskjellige lønnsnivåer. Da kan du starte med å investere litt i din egen fremtid, slik som svært mange av de som tjener en million har gjort. I stedet for å sitte og være sjalu og misunnelig på at de har mer enn deg. lol for en latterlig post monzilla bare viser hvor lite seriøst man kan ta deg Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 For en gjeng... Fra spøk til revolver, dette med flat skatt har man egne tråder til her. Er vel diskutert ut og inn. FRP handler denne tråden om. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 For en gjeng... Fra spøk til revolver, dette med flat skatt har man egne tråder til her. Er vel diskutert ut og inn. FRP handler denne tråden om. Men da er vel skatt, uansett prosent, uansett flat skatt seriøst når vi vet at Frp vil forandre dette? Og den tidligere posten din: det handler ikke om sjalusi, det handler om å ta klasseskiller på alvor. Skal man unnskylde seg med sjalusi hver gang, vil det bli ganske useriøst å diskutere dette. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 For en gjeng... Fra spøk til revolver, dette med flat skatt har man egne tråder til her. Er vel diskutert ut og inn. FRP handler denne tråden om. Men da er vel skatt, uansett prosent, uansett flat skatt seriøst når vi vet at Frp vil forandre dette? Og den tidligere posten din: det handler ikke om sjalusi, det handler om å ta klasseskiller på alvor. Skal man unnskylde seg med sjalusi hver gang, vil det bli ganske useriøst å diskutere dette. Mener du at klasseskillene i Norge er noe man bør ta på alvor? Kan du forklare litt mer om disse klasseskillene vi har i Norge? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Mener du at klasseskillene i Norge er noe man bør ta på alvor? Så absolutt, for at vi skal forhindre at mennesker med dårligere råd ikke faller helt igjennom må vi det. Kan du forklare litt mer om disse klasseskillene vi har i Norge? De klasseskillene vi har i Norge er i dag basert på det enkle som at aleneforeldre ikke har råd til og sende sine barn på andre aktiviteter som f.eks. barn med to foreldre med to inntekter. At barn ikke får ta del i det mest vesentlige i barndommen sin, i Norge (!), fordi barnas foreldre ikke har økonomi til det. Derimot så har vi andre som har det. Jo mer en sånn utvikling fortsetter, jo større, usunn klasseskille-situasjon vil landet vårt se. Endret 28. juli 2008 av PureJoy Lenke til kommentar
sureup Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) nettopp men tror du har misforstått litt monzilla Det er ganske bra slik det er idag, veldig mye på grunn av at de som tjener mer kan betale litt mer enn de som tjener mye mindre slik at de også får det ganske bra! Så problemet er om FRP etc endrer det til at de rike slipper å betale litt mer som da uansett vil føre til at de fattige blir fattigere på flere måter. Først og fremst økonomisk, de må betale mer skatt. Men også på andre måter som om det blir mindre skatteinntekter = mindre penger for staten til å bedre samfunnet vårt. Og om FRP får styre enda mer og privatisere både her og der vil det gjøre at ting som før var gratis for alle vil da få priser og gjøre at de fattige får det enda vanskeligere og vil ødelegge samfunnet vårt! Men husk nå, bare fordi de rike betaler mer skatt, betyr ikke at de ikke tjener netto mer enn de fattige! De som tjener godt kan helt fint leve i luksus selvom de betaler mer skatt! Er jo ikke som om en som tjener 1 mill i året må leve som en som tjener 200k pga skatt! Endret 28. juli 2008 av sureup Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 lol for en latterlig post monzillabare viser hvor lite seriøst man kan ta deg Latterlig for deg kanskje, men ikke for andre. Hvorfor skal ikke de som har jobbet hardt, tatt risikoer og siktet høyt få uttelling for dette? Skal man bare "høste det man sår" i negative kontekster? Kanskje det er like greit de rike gir seg og slutter å produsere, så kan alle være like fattige. Et sant sosialistparadis. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) lol for en latterlig post monzillabare viser hvor lite seriøst man kan ta deg Latterlig for deg kanskje, men ikke for andre. Hvorfor skal ikke de som har jobbet hardt, tatt risikoer og siktet høyt få uttelling for dette? Skal man bare "høste det man sår" i negative kontekster? Kanskje det er like greit de rike gir seg og slutter å produsere, så kan alle være like fattige. Et sant sosialistparadis. lol se hva han skrev da -_- Versågod ha den ideologien du har men se hva han skrev, d var d jeg reagerte på... Men d du sier er jo latterlig. Som sagt før, en som tjener 1 mill og en som tjener 200k har forskjellig nettoinntekt. Så ikke si det som om Norge liksom gjør sånn at de som tjener 1 mill må leve som en som tjener 200k! Det handler om at de som tjener mer, kan bidra med mer. Men det betyr ikke at de som tjener mer må leve som fattige! Så mye tar ikke staten!! Endret 28. juli 2008 av sureup Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Det var dette med å ikke blande politikk og religion, da...Men du er kanskje aller mest interessert i personangrep? Ja, jeg er helt enig: Et kristelig folkeparti er en tåpelig idé. Det samme gjelder FrPs "kristne kulturgrunnlag". Personangrep er jeg ikke særlig interessert i. Mitt innlegg var jo slett ikke rettet mot deg, det var rettet mot Gud. Eller snarere de kristne som stemmer FrP. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Problemet med dagens regjering og skattesatsene er at de vil "flå" de rike. Jeg synes det er horribelt å si noe sånn. Det er de rike som sørger for å holde arbeidsplasser, eksport og utikling i landet. Uten de rike ville Norge falle sammen, om vi da ikke går for kommunismen der staten skal skape alle økonomiske verdier og arbeidsplasser på egen hånd. Jeg mener det er helt rett å gå for en skattemodell som de rike er komfortable med slik at de ikke føler seg flådd, men at de fortsatt er med på å bidra med en rettferdig andel kroner direkte til kasse, i tillegg til de andre økonomiske verdiene de skaffer landet. Det gamle arbeiderpartiet kunne ikke "bygd landet" uten hjelp av olje og "de rike". Lenke til kommentar
sureup Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 hehe var bare et dumt utsagn det "flå de rike". Jens sa jo rett etterpå at dette var feil så dette er ikke noe virkelig AP står for. Så det ekkenoe vits å bygge videre på det når vi vet at kolbergs forslag om å ytterligere ta mer penger fra de rike ble avslått med en gang... Tror sånn det er nå funker bra så dumt om FRP skal ødelegge det ved å måtte gi enda mer penger til de rike når vi vet at nå så klarer de seg helt fint Lenke til kommentar
Knast Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Tror sånn det er nå funker bra så dumt om FRP skal ødelegge det ved å måtte gi enda mer penger til de rike når vi vet at nå så klarer de seg helt fint De gir ikke mer til de rike, de tar mindre - noe som er ganske fair etter mitt syn, selv om de ikke faktisk trenger alle pengene. En del blir jo investert i egne og andres selskaper, som igjen fører til utvikling av det norske markedet - som staten tjener mer på. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 FRP - partiet som gir sosialistene hjerteinfarkt Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 De gir ikke mer til de rike, de tar mindre - noe som er ganske fair etter mitt syn, selv om de ikke faktisk trenger alle pengene. En del blir jo investert i egne og andres selskaper, som igjen fører til utvikling av det norske markedet - som staten tjener mer på. Dette høres rart ut. "De tar mindre", vil si at de sparer dem for utgifter, som igjen kan tolkes som om at de får penger fra staten fordi at de er rike. Det med at de rike trenger pengene er bare bullshit. Ofte svømmer de i penger, og med den levestandarden de tilegner seg gjennom å ha mye penger, koster bare mer og mer ettersom de rike blir mer og mer kravstore. Med planer om å bygge et kjempepalass i skjærgården, kjøpe en yatch til 6-7 millioner osv er det klart at de rike ikke ønsker å bidra til fellesskapet når de så sårt trenger pengene til å berike seg selv. Det er også klart de "trenger" pengene til å investere med, slik at de kan hente et solid overskudd som de kan sette rett inn i banken i et skatteparadis uten å betale ett rødt øre i formueskatt. Klart det! Hvorfor skal de bidra til de i norge som av sosiale eller psykiske årsaker ikke klarer å få et skikkelig levebrød? Jeg har respekt for de personene som virkelig jobber hardt fra scratch for så å bli kjemperike, men jeg respekterer ikke de som kommer fra "grasrota" som ikke ønsker å bidra til fellesskapet. Et godt eksempel på en person som vet hvor han kommer fra er Olav Thon. Han har virkelig bidratt til fellesskapet ved å gi penger til feks Den Norske Turistforening for å kunne bygge nye hytter. Han synes det er viktigere å berike seg selv ved å gå en tur i fjellet fremfor å berike seg selv med luksus. Han er sikkert en kynisk forretningsmann, men han får min respekt. Et godt eksempel på en person som virkelig ikke høster respekt er John Fredriksen. Han søt og klaget så mye om hvor høy skatten var i norge at han flagget ut til kypros. Stakkars mann, måtte betale skatt. Huff og huff, jeg og mine 55,5 milliarder må finne et skatteparadis å flytte til! Og FRP ønsker å pleie disse stakkars rikingene? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Syns FrP-tilhengerne i løpet av samme uke har klaget over at regjeringen kun er snille mot de rike og at regjeringen flår de rike... Lenke til kommentar
sureup Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Nice innlegg Thicket, kunne ikke sagt det bedre selv! Helt enig og til Archon: FRP - Partiet som gir alle klart tenkende hjerteinfarkt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå