Gå til innhold

Dikterer PC-produsentene

Anbefalte innlegg

Nå har det jo vært skrevet endel om hvordan MS priser lisensene avhengig av om produsenten leverer Linux eller ei, så noen illusjoner om "ren" konkurranse har jeg ikke. Utover dette var det jo et durabelig rabalder i England når MS dumpet lisensprisene på Officepakkene til helsevesenet. (Som følge av OpenOffice).

Det er også et problem i forhold til dette markedet at Lisenser øker kostnaden på maskinene slik at de blir dyrere for mennesker med lite penger. Når det i endel tilfeller også er påkrevd med høyere spec som er dyrere....

XP på disse maskinene bryter med selve grunntanken bak, og det er synd. Det er ikke så vanskelig å se at Microsoft er alvorlig bekymret over OpenSource og Linux. Det har nok noe med at det bak en 0.9% markedsandel ligger mørketall og et stort potensiale. Det høres jo merkelig ut at Microsoft med sine 90% av markedet er i ferd med å miste kontrollen over det. Men det er det som skjer.

At hverken Dell, HP, Lenovo, Acer, Asus eller Dell tør å ignorere Linux/Opensource lengre får være så sin sak, problemet for Microsoft er at disse nå ser forretningsmuligheter i Linux/OpenSource og vil tjene godt på dette i fremtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå får man jo brukbare 15" laptoper til en 4000-5000kr.
Hvor er det du handler? Jeg får en hos komplett til 3000,-

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=357876

og den er atpåtil testet med Ubuntu. Ooops, ser ut som GNU/Linux har gjort sitt inntog der også, nei hvor skal dette ende.

Jeg ser for meg at de første versjonene av EEE maskinene sikkert vil selge en del, men at det vil bli en stopp i populariteten ganske kjapt. Etter dette vil folk igjen gå tilbake til standard maskinene på 15".
Mulig, men jeg tror ikke det. Jeg tror rett og slett det er et marked for maskiner som ikke tar plass, veier halvparten så mye, har mye lenger batteritid, har en flashdisk som tåler risting, og koster mindre, men jeg er jo bare en fanatisk og slitsom idiot.
Lenke til kommentar
Nå har det jo vært skrevet endel om hvordan MS priser lisensene avhengig av om produsenten leverer Linux eller ei, så noen illusjoner om "ren" konkurranse har jeg ikke. Utover dette var det jo et durabelig rabalder i England når MS dumpet lisensprisene på Officepakkene til helsevesenet. (Som følge av OpenOffice).

Det er også et problem i forhold til dette markedet at Lisenser øker kostnaden på maskinene slik at de blir dyrere for mennesker med lite penger. Når det i endel tilfeller også er påkrevd med høyere spec som er dyrere....

XP på disse maskinene bryter med selve grunntanken bak, og det er synd. Det er ikke så vanskelig å se at Microsoft er alvorlig bekymret over OpenSource og Linux. Det har nok noe med at det bak en 0.9% markedsandel ligger mørketall og et stort potensiale. Det høres jo merkelig ut at Microsoft med sine 90% av markedet er i ferd med å miste kontrollen over det. Men det er det som skjer.

At hverken Dell, HP, Lenovo, Acer, Asus eller Dell tør å ignorere Linux/Opensource lengre får være så sin sak, problemet for Microsoft er at disse nå ser forretningsmuligheter i Linux/OpenSource og vil tjene godt på dette i fremtiden.

Se bold. Jeg forstår ikke helt hva det er XP bryter med, dvs, hva er denne grunntanken du snakker om for noe?

Lenke til kommentar
Har aldri likt Acer sine pcer, men acer one må være den lekreste av nettpcene. Får håpe det er mulig å få tak i denne med linux og bedre spec enn det microsoft "tillater".

Den pcen leveres med linux selvfølgelig også

Kan ikke si meg mer en helt enig når det gjelder den acer biten;)

Lenke til kommentar
Jeg personlig tror at EEE blir en kortvarig suksess... et opphypa produkt som er kult en mnd når man skal vise den til venner og bekjente.

EEE har vært en braksuksess siden den ble lansert for 9 måneder siden. Så suksessfull at konkurrentene kappes om å lage noe tilsvarende. De har tydeligvis tro på at det ikke er et blaff og den samme troen har jeg.

Asus EEE er den første av de første slike PC-er og er naturlig nok i en tidlig fase av hvordan dette markedet vil utvikle seg. Jeg tror at nye inkarnasjoner av EEE kommer til å bli bedre på en rekke punkter (skjerm, prosessor, brikkesett, langring, tilkoblinger). Og ikke minst, jeg tror samtlige vil lanseres i utgaver med Linux. Den valgmuligheten har blitt en selvfølge som jeg ikke tror noen produsenter tør å ta i fra kundene. (med mindre MS bestikker de tungt for å gi slipp på et stort markedssegment)

Lenke til kommentar

Man får bare håpe at ikke alle produsentene er lik Asus som forvirrer kunder ved å lanserer en ny modell etter hvert lille ukentlige møte gutta på utvikling har hatt. Slik som den bærbare delen av Eee-lineupen har blitt nå så skiller det kun noen få GB i SSD-lagring i f.eks 900-serien (8G,12G,16G,20G). I tillegg har de 900 30G HDD. Så har de "1000"-serien med SSD eller HDD, begge variantene med 10" eller 8,9" skjerm i samme kabinettstørrelse osv.

Lenke til kommentar
Man får bare håpe at ikke alle produsentene er lik Asus som forvirrer kunder ved å lanserer en ny modell etter hvert lille ukentlige møte gutta på utvikling har hatt. Slik som den bærbare delen av Eee-lineupen har blitt nå så skiller det kun noen få GB i SSD-lagring i f.eks 900-serien (8G,12G,16G,20G). I tillegg har de 900 30G HDD. Så har de "1000"-serien med SSD eller HDD, begge variantene med 10" eller 8,9" skjerm i samme kabinettstørrelse osv.

Produsentene gjør utrolig mye for å forvirre kundene vettu! De vil også tjene noen ekstra kroner så hvorfor ikke lage en modell som er bittelitt kulere enn den forrige?

Forbrukere er som en flokk sauer, kort fortalt. Så det eneste som gjenstår nå er å breke mest mulig høylydt. :p

Lenke til kommentar

Asus kunne muligens fått flere kunder bort fra gjerde hvor de sitter å venter om de kun holdt seg til en Linux-variant og siden de ser seg nødt til det en XP-variant per modell. De potensielle kundene hadde da fortsatt hatt to 7", to 8.9" og to 10"-modeller å velge blant og ASUSTeK kunne kuttet ned på de som sitter å pønsker ut nye kombinasjoner av modellenes komponenter. Kanskje kunne de klart å dekke etterspørselen i markedet bedre enn nå også.

Lenke til kommentar

la meg presisere. De første utgavene av disse maskinene selger sikkert en god del. Men jeg kan se for meg at gjennkjøpsraten vil være lav. Folk vil kjøpe seg èn slik, og det vil være med det.

jeg er veldig sikker på at folk som kjøper sånne pc'r kommer til å kjøpe en til.

jeg ser for meg at disse maskinene utvikler seg i en annen rettning en det vi tradisjonelt ser i pc markedet. stort fokus på bateritid, lav vekt, og lite støy vil gjøre at disse muligens får en bateritid på 24 timer tilslutt? muligens mer om de får ut noen nye teknologier på baterifronten snart!

Lenke til kommentar
Har aldri likt Acer sine pcer, men acer one må være den lekreste av nettpcene. Får håpe det er mulig å få tak i denne med linux og bedre spec enn det microsoft "tillater".

Den pcen leveres med linux selvfølgelig også

Kan ikke si meg mer en helt enig når det gjelder den acer biten;)

Linux versjonen har halvparten så mye minne og 8GB SSD disk, og koster 600kr mindre.

Ellers er jeg enig i at det er bortkastet med Windows på disse maskinene fordi det går utover det som er styrken med disse maskinene.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte laptop for to-tre uker siden var et krav at den kom levert med XP. Takket være Microsoft må flere og flere kunder bruke tid på å oppgradere til XP, men det gidder ikke jeg.

XPP på 3GB RAM er fint det, men bruker Ubuntu 90 % av tiden. :cool:

Når kommer UMPCer med SSD og Ubuntu Mobile?

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hva det er XP bryter med, dvs, hva er denne grunntanken du snakker om for noe?
Lenke til kommentar

Det blir mye hyggeligere om du holder deg til sak Joona. Personlig er jeg lei av å bli terget opp av slike som deg. Jeg setter derimot pris på at du bringer alternative synspunkt, og jeg setter pris på en god diskusjon. Så jeg håper du kan komme med litt mer konkrete innspill på hvorfor du mener rimelige UMPC vil floppe.

Lenke til kommentar
jeg bare elsker disse argumentene... Dette er de samme folkene som sitter med en 50" FullHD Plasma tv og det dual quad core cpu.

Ja akkurat, men den får ikke plass i lomma. Det er også veldig tungt å bære med et strømagregat. Samtidig liker foreleserene dårlig alt bråke det fører med seg, samtidig blir jo ikke lufta i forelesningsalen helt god heller. :tease:

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hva det er XP bryter med, dvs, hva er denne grunntanken du snakker om for noe?

Er jo ikke verre enn at de kjøper linux versjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...