Gå til innhold

Dikterer PC-produsentene

Anbefalte innlegg

Jeg synes Aser og Microsoft burde samarbeide om å levere Microsofts nyeste operativsystem Windows Embedded standard 2009. Dette benytter XP-kjernen og XP (med Vista oppgraderinger) i komponentutgave. På denne måten kan man få et OS som er tilpasset disse svake maskinene.

Mer info. om Windows Embedded Standard 2009 (nå i Beta)

http://www.microsoft.com/windows/embedded/...rd/default.mspx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Microsoft er ute av bildet, alle med sunn fornuft velger linux til sin Bærbare nå. Med linux kan man ikke bli styrt av en "elite" og man slepper sånne idiotiske ting som dette.

bruker kun Xp på den stasjonære av den enkle grunn spill. Min framtidige Bærbære til høsten skal ha linux.

Apple burde også holdes like mye unna som MS. Du blir innelåst, og styrt av en "elite".

Jupp, det er slik proprietær programvare fungerer. Heldigvis har vi alternativer :).
Lenke til kommentar

mye linux heiing her. jeg satt i lunchpausen min i går og snakka piss om vista til en kolega av meg, som var meget begeistret over at vista gjore det så lett å instalere ting du plugga inn i maskinen i forhond til xp. kjapt nevnte jeg at det faktisk er lettere i f.eks. mint5 ( modifisert ubuntu 804) en i vista, for du slipper å trykke på ja, for å instalere enheten.

eneste problemet jeg egentlig har til linux er egentlig at spillprodusenter KUN lager windows spill for pc, med VELDIG få untak. så på en så liten og uspillbar pc som en ultraportabel til rundt 3000 fatter jeg virklig ikke hva folk skal med xp, sån bortsett fra at de vet hva det er. kontra linux, (de som har hørt om det ivertfal) som noen fremdeles forbinner med vansklige instalasjoner og rare problemer som trenger hacking av linux kjernen.

så finnes det sånne som meg som slenger opp en virtuell maskin hver gang det kommer en linux distro. som jeg instalerer på min tv-pc om jeg blir virklig overrasket. nå kjører jeg mint 5 på den. som jeg muligens kommer til å instalere på min msi wind, om alt funker som det skal "out of the box" (husker at jeg måtte hacke linux kjernen på min hp510 for å få touchpad til å funke. ikke veldig gøy egentlig(ubuntu 704))

Lenke til kommentar

Jeg har et inntrykk at Microsoft bruker store resurser for å "dytte" alle XP-brukere til Vista. Hvorfor skal de nå plutselige ønske XP? Jeg tror at det er store motsetninger i måten denne saken fremstilles her. Hva vil Microsoft tjene på denne restriksjonen?

Lenke til kommentar

Det er flere årsaker til det.

Disse maskinene har lav spec og er billige å produsere. Vistalisenser vil utgjøre en uforholdsmessig stor andel av kostnaden. Blir spec'en for god vil maskinene kanskje få Vista installert, men de begrensede maskinvareressursene vil gi brukerne en for dårlig Vistaerfaring - og det blir negativt for Microsoft. På samme tid vil det bli enklere for brukerne å sammenligne med Linux og det er godt mulig at mange vil velge Linux fordi det kjører bedre.

På disse maskinene vil jo Kernel bli helt optimalisert mot maskinvaren - og det er nok ikke like enkelt med Vista.

Min oppfatning er at de ønsker å hindre utbredelsen av Linux i påvente av neste generasjon Windows. Det er jo endel myter rundt Linux, og det er i Microsoft's interresse at disse opprettholdes. Dersom brukerne av disse småmaskinene blir tilvent Linux blir det adskillig vanskeligere for Microsoft å selge inn neste versjon - fordi flere brukere forstår at det ikke er så veldig komplisert å bruke Linux.

Jeg TROR at neste versjon av Windows vil være mye nærmere *nix i oppbygning på tross av at de har sagt at kjernen vil være nokså lik Vista's.

Jeg kjører f.eks OpenSuse 11 som har "Novellversjonen" av OpenOffice - den støtter OOxml bedre enn MSoffice gjør såvidt jeg vet, skjønt ingen har vel full støtte for dette formatet enda.

Nå har Russerne begynt en massiv utrulling av Linux i skoleverket, og alle større laptop-produsenter jobber intensivt med Linux.

Jeg tror Apple og Microsoft lever fint ved siden av hverandre fordi de forstår det samme språket. De frykter ikke hverandre. Selv om alle offentlige tall tilsier at Linux fortsatt ligger på under 1% er allikevel Linux den største trusselen. Ikke minst fordi Linux går i strupen på begges forretningsmodeller.

Apple kunne fint ha tatt halvparten av Microsoft's markedsandel med OSX, men de vil samtidlig miste sin profitable hardwarenisje og eksponere seg enda mer mot trusselen fra Linux.

Når KDE 4.X slår til i markedene vil Microsoft få enda mer å bryne seg på ettersom den vil kjøre på toppen av XP/Vista (og OSX for den del). Problemet for Microsoft består i at det blir færre grunner til å oppgradere. De vil beholde større markedsandel enn de ellers ville ha gjort, men det vil ikke materialisere seg i form av nysalg.

Når brukere møter OpenSource i form av KDE desktop vil steget blir kortere til å legge en Linuxkjerne i bunnen for å forlenge levetiden på maskinvare - og det vil skje uten at brukerne merker noen forskjell utover en mer responsiv maskin. Det vil si at brukerne får en positiv førstegangsopplevelse med Linux.

De siste to avsnittene er kanskje spesielt viktig i bedriftsmarkedene.

Endret av omaha
Lenke til kommentar

pokker og, microsoft snekret jo en sterkt fornyet kommandolinje for bruk på windows server nettopp som en reaksjon på linux sitt inntog på server-rommene. og gjorde det mulig å installere nevnte server uten å få ett skrivebord. og også muligheten for å installere målrettet, slik at en iis server kun har det som trengs for å kjøre iis, og ikke mer.

microsoft merker definitivt hvor skoen trykker...

og jeg tror eeepc sin popularitet tok dem fleste på senga, innbefattet microsoft og asus selv. dessverre virker det som om en driver å mister fokuset på hva som var genialt på disse maskinene, som etter min mening var begrenset maskinvare og målrettet programvare som siktet mot web og enkel kontor/skole/skrivebords-bruk.

at folk skal drive å gjøre dem til mer en dem var burde ikke bli sett på som en legitimering for å slenge windows av noen form på disse maskinene (om ikke vi da snakker om en veldig strippet windows med egen interface for å kjapt starte tilgjengelig programvare). ikke det, jeg er glad for å se dette tvinge ned prisene på laptoper med små skjermer. disse har gjerne tidligere blitt solgt dyrt fordi dem var spesialiserte maskiner som krever komprimerte deler.

alt i alt virker det som det springer rundt en del hodeløse høns i forskjellige kontorer nå om dagen...

Lenke til kommentar

Microsoft har vært ledende på den måten at de setter standard og vært vant til å diktere markedet. Nye OS fra Microsoft har alltid vært mer og mer krevende med tanke på maskinvarekravene. Så kommer den nye klassen med Pc'er som går på tvers av hva Microsoft har sett for seg. Populariteten til denne klassen tror jeg er den største bomben for Microsofts markedsavdeling noensinne. Og Microsoft har ingen OS å tilby!! Å forlenge levetiden til XP er en desperat handling fra Microsoft. Det er det beste de kunne få til i denne situasjonen. Plutselig dikterer de ikke markedet lenger og blir tatt på senga. Jeg både håper og tror at dette er starten på at Microsoft blir en mer vanlig aktør i markedet og ikke så stor at de kan styre markedet. Det hadde vært sunt og bra for oss alle.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hvorfor jeg valgte linux på denne Acern jeg har bestilt, hehe

Jo, det er fordi jeg skal ha til reise og "lek", og ikke noe jeg stadig må vedlikeholde systemet på. Medfølger bare 512 på linpus versjonene, men jeg bryr meg mindre. Fingerer sikkert strålende.

1GB holder på de maskinene, men at de ikke får lov å ha i mer når de ønsker er latterlig. Men, la de holde på. Den dagen flere og flere går lei, så kan det jo hende de blir rundere i kantene.

Lenke til kommentar
Tror nok at Microsoft til en viss grad overvurderte vekten folk legger på fancy funksjoner og utseende.

Det er veldig få grunnleggende fordeler med Vista kontra Xp.

da er det jo bare merklig at folk ikke kun bruker linux. da de kuleste effektene tilgjenglig for oprativsystem er på nettopp denne platformen =)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Tror nok at Microsoft til en viss grad overvurderte vekten folk legger på fancy funksjoner og utseende.

da er det jo bare merklig at folk ikke kun bruker linux. da de kuleste effektene tilgjenglig for oprativsystem er på nettopp denne platformen =)

Å hvor mange kjenner du som ikke er over normalt interessert i pc vet dette ?

Man må skille mellom entusiast og main-stream marked.

Linux koster ikke penger (generelt) ==> lite penger til å kjøre store reklamer mot mainstream for ==> Lite salg/bruk mainstream ==> Ingen innteker som kan betale for mer reklame til mainstream. Jungeltelegrafen virker best innad i miljøer.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Godt spørsmål! Men her er det nok den enkelte brukers kunnskap om alternativer og veldig mange er bare med i den store strømmen som har et Microsoft-produkt ferdig installert ved kjøp. Deltagere i dette forumet er garantert ikke representativt for den vanlige bruker av hardware/software. Dessverre! Drømmer om den dagen alle som kjøper PC'er nå ta et bevisst valg av OS (Utopi kanskje?)

Lenke til kommentar

Hadde vært deilig det. Er så lei Microsoft og måten de opererer på at det nesten er skummelt. Fikk jeg spillstøtte og fullverfit Plug And Play/driver-støtte på Linux, skulle jeg konvertert på sekundet!

Selv om størsteparten av befolkninga er kjent med Windows og velger ut i fra det, er det jo idiotisk at det ikke er noen tv-kampanjer eller lignende for å opplyse folk? Vi burde få noen til å lage slike "slutt å røyke"-reklamer, men bare om Linux. Kanskje vi kunne vært heldige og fått en liten revolusjon som slo Microsoft rett i det store stygge trynet sitt! :D

Lenke til kommentar

Vel,

Det er vel mange karer fra Novell som har gjort mye jobb på Compiz, og de gjør vel mye på ATIdriverne også.....

Har konsekvent brukt Nvidia siden jeg begynte å bruke Linux og det er vel nå nettopp jeg har begynt å revurdere ATI. Det ser ut til at Intel GMA 4xxxx og ATI vil være rede for HDMI og Displayport inkludert lyd om noen få strakser. Det er vel tilgjengelig, men ikke integrert i grafikkortdriverne (i form av en felles installasjonspakke f.eks)

Disse småmaskinene er jo produsert til Linuxkompatibel spec, og det har tvunget f.eks Via til å åpne opp. Vil man henge med - f.eks med wifikort - er produsentene nødt til å levere for Linux. Det er all grunn til å forvente at det blir færre og færre som tør å levere inkompatibel hardware.

Mye av hardwareproblematikken er igrunnen løst eller er iferd med å bli løst. Neste område som trenger en real opprydning er codeks for både lyd og bilde. Det er nok et langt lerret å bleke, og problemet omfatter alle platformer.

Det er et kaotisk område som hadde trengt struktur på flere områder. RiksTV gjør i hvertfall sitt beste for å vanskeliggjøre dette med sin codekcoctail. (La oss lage noe som ingen andre bruker på denne siden av kloden).

Lenke til kommentar
Løsningen for Acer og andre produsenter er såre enkel, har 5 bokstaver, begynner på L og slutter på X ;)

Latex?

Durex - det beskytter mot det meste og hindrer at verden får flere som Bill Gates. ;) ... bortsett fra at det ikke begynner på L da. He-he.

Fra spøk til alvor. Denne nyheten er helt surrealistisk. Jeg måtte lese den flere ganger for å skjønne hva som har skjedd. Utrolig at Acer lar seg diktere til noe slikt! Det kan vel ikke gå mange dager før en eller flere andre produsenter står frem i media og sier at de nekter å gå med på slikt. Og hva sier EU om slike "forretningsmetoder"? Hm... Nei, denne såpeoperaen er neppe over ennå.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Det er vel mange karer fra Novell som har gjort mye jobb på Compiz, og de gjør vel mye på ATIdriverne også.....
Ati-driverne? De offisielle driverne (fglrx) er det bare AMD som jobber med. Novell utvikler et av de åpne alternativene (RadeonHD), men det er ikke akkurat klar til vanlig bruk ennå.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...