Fritz0r Skrevet 18. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Opel, Tysk startet selskap, som de senere år er eid av amerikanske GM i 1929, og er søskenmerke med andre store navn som engelske Vauxhall og australske Holden. Opel har hatt mye bra og fine biler opp igjennom årene, Rekord, Ascona, Kadet og ikke minst, Omega og Commodore, under andre verdens krig lagde de den berømte "Opel Blitz" lastebilen, som var med Hitler's armee i omtrent alle verdens hjørner tyskerne sloss, og bidro sterkt til og påvise at "Blitz krig" var en mulighet. Opel Manta A: Året er 1970, dvs før min tid..leeenge før min tid, da kom denne bilen frem i lyset, bassert på Ascona-en, og var ment primært som en konkurent mot Ford Capri. Manta A var også en av de få Opel modellene som ble solgt i USA, og ble solgt ved siden av Buick i butikkene, de andre modellene som fantes i USA var Rekord P1/P2, Kadett A/B, GT og Manta / Ascona A, Ascona var en coupe versjon av Manta A, som 2 og 4 dørs coupe samt 2 dørs "Sport Wagon", både Ascona og Manta ble primært solgt i USA som 1900 Sport Coupe, og i 73 fikk Manta sitt virkelige europeiske navn, mens Ascona-en forble 1900. Motor - Manta A: Motorvalgene for Manta A varierte fra 1.6 liter til 1.9 liters CIH rekke firer motorer, men i europa var også 1.2 liter tilgjengelig. Alle amerikanske Opel Manta A hadde en 1.9 liters motor, med større radiator. 4 stegs manuell kasse eller 3 stegs autokasse (TH-180) var valgene for denne bilen. Opel Manta A På det amerikanske markedet, fantes det en "Rallye" versjon fra 1971 til 74, og det mest gjenkjennelige er svart panser, samt tåkelys i grillen, mekanisk sett, så er det eneste som skiller Rallye fra standard bilen, gir oppsette på den manuelle girkassa. Opel Manta A Ralley Luxus utgaven, som kom i 73/74 hadde nye seter, fargekodet interiør, og fake-wood paneler. Manta A som spesial utgave: Den eneste spesial utgaven av Manta A som ble solgt i USA var "Blue Max" som kom i 1973. Lakken var i Metallic blå, mørk vinyl topp med matchende hjul, motorisert soltak og automat gir var standard. Manta A spesial versjoner Det var 2 prosjekte, som ble nesten startet samtidig, hvor begge målene var og øke anntall hester i den lille traveren. Turbomanta Biler totalt laget: 33, hvorav 5 er prototyper, 1 ble brukt til reklame. Turbomanta var en 1973 SR med en 1.9 liters S serie motor (Orginalt 90 hester), og ved hjelp av engelske "Broadspeed", fikk man frem en noe spesiel løsning. Turboen var en Holset 3LDG, forgasseren ble montert inni ett stort luft kammer, og selve motoren fikk tykkere kobber sylinder for og få ønsket kompressjon. Motoren fikk ett lite hopp på hester til 156 bhp, og greide 0-100 på 7.6 sekunder, til observasjon, så er dette raskere enn hva Porsche 911 greide på den tiden. De 5 prototypene ble laget med venstre ratt, malt i signal gult, svart stripe på siden der det stod "TURBOMANTRA", disse 5 prototypene ble egentlig de siste, da bensin forbruket og kostnadene for prosjektet ble for mye for GM. MEN, i England, likte Dealer Opel Team ideen at de startet produksjonen av og konvertere 28 biler til turbo, og de brukte luksus modellen 1974 Berlinetta og full utstyrs liste samt automat girkasse, det eneste som skilte disse bilene fra orginale 1974 Berlinetta var en liten tekst på baksiden av bilen, "turbo". Veldig få av denne finnes idag. Turbomanta TE2800 Dette er egentlig ikke ett Opel prosjekt, ett Belgiskt selskap Transeurop Engineering ville også ha en Manta med litt mere hester, og startet sitt eget prosjekt. Hva disse gjorde, var og ta en 2.8 liters Commodore 2.8GS motor og bokstavelig tvang denne motoren ned i Ascona A, og med dette kom nye problemer, radiator, panseret, hele fronten, bak aksellen og girkasse måtte redesignes for og håndtere kraften og størrelsen på motoren. Og ved hjelp av den fremste Opel tuneren på den tiden, Steinmetz, fikk man frem ett fiberglass panser med en stor bulk som gjorde at man fikk plass til motoren, brednings skjermer, en spesial front med intergrert spoiler nede, radiatoeren ble omdesignet, og fikk ett lukket system med tank i motor rommet (slikt som er standard idag). Selve motoren fikk 2 stk Zenith forgassere, og greide og sprake ut ikke mindre enn 142 hester, 0-100 gikk unna på 7,5 sekunder, totalt 79 biler ble laget. Bilen gjenkjennes med at ALT av Opel merker er fjernet, det eneste merket en kan se på bilen er TE (Transeurop Engineering). TE2800 Opel Manta B (1975 - 1988) Manta B er hva jeg kaller en ordentlig Manta, og da sikter jeg til Manta B2. Manta B1 kom 1975 og var igjen basert på Ascona, denne gangen den nyere versjonen av Ascona, men selve designet viser sterke anelser til 1975 Chevy Monza. Mantaen ble mere sporty av seg, med en "drop down" front, som ikke er og se på Ascona. Motorvalg kom fra 1.2 liter OHV basert og opp til 1.9 liter CIH motor, og i 79 ble disse motorene komplitert av en ny modell, GT/E Manta B som fikk en 2.0 liter CIH motor, med nydesignet BOSCH L bensin insprøytnings system, og hadde 110 hester. 1982 Her kommer en stor forrandring, 1.2 1.6 og 1.9 liters motorene ble skrotet, modell navnene GT/e og GSi gjorde at nye motorer kom i lyset og ble standard, 1.3 liters OHC motor og 2.0 liter serie S og E motorer, og medførte nydesignet front, og en liten spoiler bak. GSi tok over for GT/E i 1983. 1982 del 2: Nå kom altså 1.8 liters motoren til Ascona C inn i denne bilen, og viste helt klart at selv en sporty bil som Manta kunne være økonomisk og kjøre, med hele 14KM på litern, og viste seg og bli en salgs sukksess de neste 5 årene. 2.0S ble kanselert i 1984, og bare GSi var tilbake med "store" motorer for Opel Manta. Og Opel sparte ikke på kruttet, en Opel Manta B2 fikk ALT av det beste, Recaro seter med rødt stoff, grått læraktig interriør, og full styling pakke som var før med i200 serien. Fronten bestod av de 4 klassiske runde lysene, front spoiler og bak spoiler på blien ble levert av Irsmcher, side skjørt og den berømte bak spoileren som ved 200 km/h leverte ikke mindre enn 80 kilo mark trykk på bakenden (Manta 400). Produksjonen stoppet i 1988, men salget gikk helt til 1989, da Calibra tok over for Manta B2. Opel Manta B2 GT/E Opel Manta B2 i200 Opel Manta B2 400 Kilde for info: Wiki-A-Manta http://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Manta Blue Max info: http://www.carsurvey.org/review_69119.html Bildene er funnet via Google pictures. Som vanlig, hiv opp egne prosjekter, rett meg, eller legg til mere info :-) Endret 18. juli 2008 av Fritz0r Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Manta A er, i likhet med de aller fleste 70-talls-Opeler, en kjempepen bil. Manta B er, i likhet med de aller fleste 80-talls-Opeler, en kjempestygg bil. Endret 18. juli 2008 av OML Lenke til kommentar
-Perry- Skrevet 31. august 2008 Rapporter Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Opel Manta a er kule men b er stygge:P Endret 22. oktober 2008 av Black Panther Lenke til kommentar
BrageGundersen Skrevet 14. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2008 Fint innlegg. Noe annet enn bare topptrimma superchargere Opel Ascona B 1979 i400, Manta B 1978 i400, Commodore 1973 og Manta A står meg hjertet nær. Derimot har jeg et stort avsky mot alt som heter "C"-klasse hos opel. Grusomme, "ny"-moderne bilder med for svær grill, for runde kanter/hjørner og for stygge lykter bak. Bra har de heller ikke gått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå