Gå til innhold

Overklokking med XP 2400+ og 512MB PC3200 / 400MHZ Ram


Rune_

Anbefalte innlegg

Hei på dere..

 

Jeg lurer på om det er noen som vet hvordan jeg kan få klokket min XP 2400+ på mitt MSI KT4 Ultra HK. Jeg har prøvd å flytte FSB opp til 143 istede for 133, men det skjer ingen ting.. Hva bør jeg sette Multipleren på? Jeg har ikke turt å gjøre noe med Multipleren, så den står bare på AUTO, regner med at det er det som gjør at det ikke kommer noe effekt ut av å flytte på FSB... Selv om maskina ikke startet etter at jeg flyttet FSB til 155 hehe... Hva er best åå bruke til OC hk av Dette: MSI KT4 Ultra eller Asus A7V8X ???

 

Uansett, hva skal jeg sette MP på og hva skal jeg sette FSB på?

 

Har en TT Volcano 9 cpu cooler med Arctic Silver 3 Thermal Compound :D ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus kortet er klart best til OC. Det du kan prøve på i første omgang er å se hvor høy fsb du kan kjøre. På KT4 kortet så er det ikke alltid det funker å kjøre over 166 Mhz fsb men du kan jo prøve.. å sette den til mellom 145-165 er ikke alltid like vellykket siden det kan hende at kortet bruker 1/4 divider på alt under 166. Dette resulterer i ustbilitet.

får å kjøre 166 FSB så kan det hende du må sette ned MP litt..

prøv feks 166*13 til og begynne med.. da skal du få 2158 Mhz.

Mulig du må øke core voltage litt får å kjøre noe særlig mer.

 

Edit: Jeg så feil.. du har a7V8x.. og ikke a7N8x. Men tror nok fortsatt Asus kortet er best til OC. Om du har god kjøling så kan du benytte deg av overvoltage jumperen på HK også..

Lenke til kommentar

ok, jeg har ganske god kjøling så det burde gå bra, men nå står alt på auto, slik som det er ved default av HK (MSI kt4 Ultra) så hva er det som er standard instillinger for Volt og alle de tingene som er under Voltage og FSB instillingen i BIOS??? prøvde å kjøre maskinen med 133*12,5/13 men da startet den ikke, så jeg måtte ta å flytte på CLEAR BIOS jumperen på hk for å starte opp maskina igjen... :roll::lol:

Lenke til kommentar
Asus kortet er klart best til OC. Det du kan prøve på i første omgang er å se hvor høy fsb du kan kjøre. På KT4 kortet så er det ikke alltid det funker å kjøre over 166 Mhz fsb men du kan jo prøve..  å sette den til mellom 145-165 er ikke alltid like vellykket siden det kan hende at kortet bruker 1/4 divider på alt under 166. Dette resulterer i ustbilitet.  

får å kjøre 166 FSB så kan det hende du må sette ned MP litt..  

prøv feks 166*13 til og begynne med..  da skal du få 2158 Mhz.

Mulig du må øke core voltage litt får å kjøre noe særlig mer.

 

Edit: Jeg så feil.. du har a7V8x.. og ikke a7N8x. Men tror nok fortsatt  Asus kortet er best til OC. Om du har god kjøling så kan du benytte deg av overvoltage jumperen på HK også..

Er ikke også Epox god til å overklokke?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde på 143*14 og da fikk jeg heller ikke startet, men jag skal se hvordan det blir da med 133*15 og 1,65 volt... når bør jeg begynne å sette opp volten??? (ved overklokking) :roll:

 

[F**ns helvetes grafikkort, det skal f**nmeg byttes ut med et Radeonkort igjen...] <- hehe, jeg sensurerte litt der jeg... :D

Lenke til kommentar

Hmm, det må være noe helvetes galt med ett eller annet... Jeg satt FSB på 133 og MP på 15x og da startet ikke maskinen.... Jeg skjønner ikke noe jeg nå... :oops: :roll: Er det HK som er helt idiot, eller er det cpu?? (kanskje det er meg.. :p )

Lenke til kommentar
Hmm, det må være noe sørens galt med ett eller annet... Jeg satt FSB på 133 og MP på 15x og da startet ikke maskinen.... Jeg skjønner ikke noe jeg nå...  :oops:  :roll:  Er det HK som er helt idiot, eller er det cpu?? (kanskje det er meg.. :p )

 

Er du sikker på at CPU ikke er låst?

 

Epox 8RDA+ er konge til klokking :D

 

Mitt takler 222FSB uten V mod :D

Lenke til kommentar

hmm, er det ikke slik at XP2400+ ikke er låst/kuttet på L1 broene???

jeg var litt rask med å sette den i når jeg fikk den, var litt gira så jeg glemte å sjekke om den var låst eller ikke, rakk bare å se at det ikke var noe galt med CPU før jeg satt den inn...

 

Jeg har de nyesete BIOS driverene ja, det er i hvertfal det etter det MSI Live update2 sier... :roll: men det kan jo godt være galt det da... Vurderer å kjøpe meg et Asus A7V8X eller A7N8X etterhvert, hvis jeg ikke får klokka noe med dette kortet, for det var litt av vitsen med at jeg kjøpte XP2400 prosessoren, slik at jeg skulle kunne klokke.... :)

 

Wehoo, jeg fikk 11251poeng i 3DMark02SE, men da klokke jeg GFX kortet slik: 275@290mhz | 554@662mhz , det er enten noe galt med Hovedkortet mitt eller Grafikkortet, eller begge deler... :shrug:

Lenke til kommentar

L1 broene skal ikke være kuttet på cpu n din nei :).. men siste broen på L3 skal være kuttet. Dette gjør at du ikke kan velge MP under 12,5 (noen få HK kan det) .

Skal du kjøpe deg noe nytt HK, og du skal OC så hold deg langt unna Via chipset. A7N8X er nForce2 og det er helt glimmrende til OC. Enda bedre er Epox (nForce2) når du skal kjøre høy FSB.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg hadde ikke tenkt på å kjøpe nytt med det første, hvis jeg ikke finner noen som vil kjøpe det jeg har nå da... :D

 

Jeg kan stille MP ned til 10, eller var det 8x , og opp til 15x men som sagt så skjønner jeg ikke hva som kan være galt... til og med det gamle HK mitt kunne jeg stille de greiene der på, (med en XP1800) det var bare et AOpen AK77-333, dritthovedkort diluxe...

 

Så det må da være noe galt med HK eller noe annet, gi og med at jeg ikke kan klokke/endre på MP og FSB, og at jeg får så lav score med grafikkortet... :shrug:

Lenke til kommentar

Skulle gjerne funnet noen med ca samme maskinen og sammenlignet hva han/hun får i 3DMark02SE, men da må det være med samme Grafikkort og HK i det minste. Jeg så en her i forumet ett sted som hadde det samme gfx kortet, med et Asus A7V8X, og med samme grafikkortet, og han hadde over 13k i 3DMark02SE, så jeg vet ikke jeg du.. :shrug::shrug:

Lenke til kommentar
Er ikke også Epox god til å overklokke?

 

Stemmer det.. Epox er kongen på OC :)

 

Du glemmer Abit. Jeg tror de to deler tronen. Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor folk med MSI-kort prøver å overklokke. Bare trøbbel :)

 

Ser også en del trøbbel med Asus-kort, spesielt A7N8X. Skal du overklokke skikkelig, så trenger du EPoX eller Abit :D

 

Dessuten er jeg ikke enig i din konklusjon av VIA-chipset. Det beste hovedkortet jeg har hatt var Abit KD7-E, med KT333 chipsett. 210mhz FSB rock stable 24/7. Men likevel har jeg solgt det til en kamerat, venter på nForce2 og 230mhz fsb :)

Lenke til kommentar
Er ikke også Epox god til å overklokke?

 

Stemmer det.. Epox er kongen på OC :)

 

Du glemmer Abit. Jeg tror de to deler tronen. Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor folk med MSI-kort prøver å overklokke. Bare trøbbel :)

 

Ser også en del trøbbel med Asus-kort, spesielt A7N8X. Skal du overklokke skikkelig, så trenger du EPoX eller Abit :D

 

Dessuten er jeg ikke enig i din konklusjon av VIA-chipset. Det beste hovedkortet jeg har hatt var Abit KD7-E, med KT333 chipsett. 210mhz FSB rock stable 24/7. Men likevel har jeg solgt det til en kamerat, venter på nForce2 og 230mhz fsb :)

"Det beste hovedkortet jeg har hatt var"

Du sier du er uenig fordi du syns ditt kort var bra= :lol::lol::lol:

Jeg mener Epox og Asus ruler på OC

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å kjøre høy fsb på KT333.. så lenge man bruker riktig bios. Problemet er bare at selv om chipsettet kjører, så blir ytelsen dårligere allerede ved 160 Mhz fsb.. Jeg har mer minnebåndbredde når jeg kjører 155, enn når jeg kjører 166 og høyere.. dette gjelder ikke bare mitt kort, men også for alle andre jeg har pratet med. Dette beviser jo at chipsettet ikke takler det.

 

Skal kjøpe nytt HK i løpet av neste uke, men har ikke helt bestemt meg ennå. Tror det blir epox siden disse klarer høy FSB uten mod.

Vurderer Avit også (v1.2), men har ikke funnet så mange tester av kortet, og de få jeg har sett kan bare vise til en max FSB på 200/205 Mhz.

 

Om noen har noen erfaringer eller noen linker til tester av NF7 v1.2 så mottas det med takk :)

Lenke til kommentar

Hm..vil ikke akkurat si at selvom han har Asus A7N8X så garanterer ikke dette så ekstremt mye høyere hastigheter. Kanskje hvis man unlocker XP 2400+'n men.

 

Jeg har iallefall ikke nådd særlig mye høyere enn 2266MHz. Det er en økning på 266MHz noe jeg ikke vil kalle en relativt stor økning. Kan hende jeg gjør noe galt men men..hvis noen har et tips eller to så tar jeg i mot med glede :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...