Gå til innhold

Fildeling etc. mellom XP Pro og Vista Ultimate

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat installert Vista Ultimate 64 bit på spille PCn min og det synes som om alt fungerer som det skal med unntak av nettverk. Nettverket består av 2 PCer med XP Pro, hvorav den ene har en printer, og spill PCn med Vista.

Mellom XP maskinene er det ingen problemer, men mellom Vista og XP Pro virker det nesten som om det er litt tilfeldig om det blir kontakt eller ikke. Jeg kan heller ikke koble til printern fra Vista. Det har ingenting med ledninger å gjøre. Internett fungerer fint. Jeg har skrudd av windows firewall på alle maskinene. Jeg har aktivert alle Sharing and Discovery valg og satt nettverket til Private Network.

Noen forslag til å løse problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har du satt at begge skal være i samme gruppe?

Windows har en standard som heter "workgroup" når pc-en startes opp

System:

Computer name: abc-pc

Full computer name: abc-pc

Workgroup: Workgroup

begge pc-ene må ha samme workgrup for at de skal bli satt opp sammen for og gjenkenne hverandre,

Satt opp at de også kan finne hverandre? prøvd og pinge de forskjellige pc-ene mot hverandre?

Lenke til kommentar

De er alle i samme "workgroup". Jeg kan flytte filer mellom maskinene. Da må jeg åpne "Network" og vente litt så klikke refresh så dukker maskinene opp. Men jeg får ikke koble til printeren fra Vista. har forsøkt med forskjellige drivere. Kan være et problem med 64bit kanskje? Kan jeg bruke 32 bit drivere på 64 bit system?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Uheldigvis etter hva jeg har skjønt kan du ikke bruke 32 bit drivere under 64 bit, det skal vist være mulig og skru av dette så du kan kjøre andre drivere under vista 64 bit men jeg hakke prøvd ut dette.

Du kan jo lete på produsenten sin nettside om de har lagd drivere som fungerer med vista 64 bit, vis det er en kjent eller ny printer så pleier de og ha lagd drivere for 64 bit.

Du kan jo teste med 32 bit drivere men jeg tror ikke dette skal fungere.

Lenke til kommentar
Uheldigvis etter hva jeg har skjønt kan du ikke bruke 32 bit drivere under 64 bit, det skal vist være mulig og skru av dette så du kan kjøre andre drivere under vista 64 bit men jeg hakke prøvd ut dette.

Du kan jo lete på produsenten sin nettside om de har lagd drivere som fungerer med vista 64 bit, vis det er en kjent eller ny printer så pleier de og ha lagd drivere for 64 bit.

Du kan jo teste med 32 bit drivere men jeg tror ikke dette skal fungere.

Jeg kjørte full microsoft update og restartet og greier og nå virker det som om alt er i orden. Jeg har ikke auto-update på serveren min fordi da hender det jeg må inn å restarte den manuellt. Det var en stund siden jeg oppdaterte sist. Det virker som om hjemme nettverket mitt nå fungerer helt smertefritt.

HP hadde en spesiell driver som het "HP LaserJet 1200/1220 PostScript Point and Print Bundle". Den var spesial laget for å dele en printer over nettverk med forskjellige OS. Jeg slettet alle gamle drivere og installerte denne på min printer vertsmaskin (XP Pro 32 bit), deretter brukte jeg "Add Printer" wizarden på alle de andre maskinene og browset meg frem til printern via nettverket. Nå virker printing normalt fra alle maskiner på nettverket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Gratulerer med at det fungerer igjen. Viktig og oppdatere pc-en en gang iblandt for det kommer ofte nye oppdateringer for drivere og lignende så ting fungerer igjen. jeg hadde noe problemer med kameraet mitt den fant ikke drivere til det. så plutselig en dag så innstalerte jeg noe oppdateringer og vips funka came igjen.

Håper det vil fungere perfekt for deg i lang tid framover.

Ha en fin dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...