Gå til innhold

Vidvinkel linse til Nikon D80


Anbefalte innlegg

Har et Nikon D80 kit , og ønsker å utvide dette med en vidvinkel linse.

 

Linsen skal primært benyttes til å ta landskaps bilder, så er det noen som har en bra anbefaling på hva en bør ha her?

 

Kan også nevnes at jeg mest sansynlig kommer til å handle fra USA, grunnet at jeg jobber der.

 

Budsjette er fra 0 - 8000 norske for linsen, er det noen som har noe å anbefale innenfor dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker selv Sigma 10-20mm F4-5.6 som ligger på ca 4.000 kroner.

 

Er kjempe fornøyd med dette objektivet, og det kan brukes til mye mer enn du tror.

 

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=13991

 

Ellers blir jo Tokina 12-24mm nevnt ofte her på forumet, og sist jeg så noe pris på den lå den vel på litt over 5.000 kroner, men har til tider vært vanskelig å oppdrive.

Lenke til kommentar
Med det budsjettet ville jeg ha sett litt ekstra på Nikons egen 12-24 f/4

Uten tvil! Den moser konkurransen på byggekvalitet, og står ikke særlig tilbake for noen i bildekvalitet. Tokina 11-16 har kanskje noe bedre optiske egenskaper, men kan ikke konkurrere på panserkvalitet.

Lenke til kommentar
Med det budsjettet ville jeg ha sett litt ekstra på Nikons egen 12-24 f/4

Uten tvil! Den moser konkurransen på byggekvalitet, og står ikke særlig tilbake for noen i bildekvalitet. Tokina 11-16 har kanskje noe bedre optiske egenskaper, men kan ikke konkurrere på panserkvalitet.

 

Ser en får Nikon sin linse for 5000 ca :) Er den verdt det? Eller er det bedre å gå for en sigma?

 

Er det noen som har noen eksempler på landskapsbilder tatt med denne linsen?

Lenke til kommentar
Jeg vil rangere dem slik:

Sigma<Tokina<Nikkor

 

Sigma´en gir deg 2 ekstra mm på den vide enden, noe som faktisk merkes, men gir for mye fortegning for min smak.

 

5000 høres ikke galt ut for Nikkoren, jeg gav betydlig mer for min, rett før 14-24 ble lansert :roll:

 

Hva mener du med rangeringen? Tokiana på topp? Så nikkor og så sigma?

 

Er 14 - 24 bedre enn 12 - 24 linsen?

 

Ingen som har noen eksempel på bilder tatt med vidvinkel linsene?

Lenke til kommentar
Nikkor 12-24 er da bygget i plast? Kvalitetsplast, riktignok, men likevel. Tokina 12-24 har vel bedre byggekvalitet enn Nikkoren.

Tokinaen er definitivt ikke mindre plast enn Nikkoren. Imidlertid må jeg nok modifisere påstanden min, siden jeg trodde Nikkoren var værtett, noe den faktisk ikke er. Da begynner de å bli ganske likeverdige, selv om jeg fortsatt ville satt pengene mine på Nikkoren i en slosskamp...

Lenke til kommentar
Nikkor 12-24 er da bygget i plast? Kvalitetsplast, riktignok, men likevel. Tokina 12-24 har vel bedre byggekvalitet enn Nikkoren.

Tokinaen er definitivt ikke mindre plast enn Nikkoren. Imidlertid må jeg nok modifisere påstanden min, siden jeg trodde Nikkoren var værtett, noe den faktisk ikke er. Da begynner de å bli ganske likeverdige, selv om jeg fortsatt ville satt pengene mine på Nikkoren i en slosskamp...

 

Da er spørsmålet hva skal jeg gå for:

 

Tokina til 3000 NOK

Eller nikkoren til 5000 NOK

 

What is the best choice ? ;)

Lenke til kommentar
Tokinaen er definitivt ikke mindre plast enn Nikkoren. Imidlertid må jeg nok modifisere påstanden min, siden jeg trodde Nikkoren var værtett, noe den faktisk ikke er. Da begynner de å bli ganske likeverdige, selv om jeg fortsatt ville satt pengene mine på Nikkoren i en slosskamp...

 

Vil bare si at jeg mistet min Tokina 11-16mm fra ca 1,5m høyde ned på ein steintrapp, hvor den i tillegg rullet/hoppet videre noen trinn som om det skulle vært en slinky. En liten sprekk (ca 5mm lang) i filterfatningen ble eneste skade, optisk fungerer den like fint enda.

Lenke til kommentar

...min Tokina 12-24 har, i tillegg til å være med ut et par regnværsdager, falt fra en bardisk og ned på et flislagt gulv i et bryllup jeg fotograferte. Det smalt så det ble helt stille i lokalet, og alle tenkte at "det var dyrt", men det ble ikke så mye som et merke på min. :) Ingen tvil om at det er solide saker. Den har også snasne detaljer som at solblenderen er kledd med matt fløyel på innsiden for å eliminere den minste mulighet for reflekser...

 

Imidlertid har malingen begynt å slites vekk innerst ved fatningen...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

I serien "objektiver som faller fra stor høyde" vil jeg bidra med min erfaring med Sigma 10-20mm.

Jeg bråsnudde meg under et fotooppdrag med det resultat at kameraet falt ut av den åpne bagen. Blitsskoen knakk tvert av og jeg tenkte at der gikk alt til helvete. Kameraet overlevde trolig takket være blitsen. Sigmaen som satt på fikk seg en smell, og autofokusmotoren sluttet å fungere (den hang seg fast etter få millimeter når man fokuserte). Manuellfokusen fungerte fremdeles.

Noen måneder etter satt jeg og fiklet med fokusringen og dro den frem og tilbake samtidig som jeg fokusete med kameraet. Plutselig fungerte fokusmotoren igjen. Et mirakel.

Lenke til kommentar

Nikkoren moser Tokinaenpå byggkvalitet? Jeg har tafset på Nikkoren, og vil ikke si byggkvaliteten er bedre, heller motsatt, men mulig hukommelsen spiller meg et puss, emn Tokinaen min er som et blyklump, ikke noe som kan rikkes på og alt sitter!

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=2688 8300

https://prisguiden.no/product.php?productId=22908 5000

 

NO DOUBT ABOUT IT! Hadde jeg skulle valgt igjen hadde jeg avlgt Tokinaen. Bruk penga du har til overs på noe annet!

 

Edit: Masse feil, sitter på bærbaren som er helt fucked up!

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...