Gå til innhold

Emigrere til utlandet, hva med studielån?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet blir kanskje om de har noen mulighet til å kreve tilbake lånet. Du vil vel ikke ha noen penger i Norge. Det blir vel avhengig av hvilket land du emigrerer til og om lånekassa klarer å kreve tilbake pengene om du skulle ha dem.

Jeg vet at utenlands studenter i Norge fra f.eks Kina har sluppet å betale studielånet når de er ferdig om de drar til hjemlandet etter utdanelsen.

Lenke til kommentar

Det blir jo et paradoks hvordan man skal klare å betale ned et lån om man har en lav lønn i forhold til norsk standard. Ettersom det er et statlig lån, mener jeg det burde justeres etter lønnsnivået i det landet man bor. Hvis ikke så bor vi absolutt ikke i frihetens land, og blir låst til å bo her store deler av livet fordi man trengte støtte da man tok utdanningen.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at ikke alle som tar en utdanning får seg en jobb, det kan for eksempel være at arbeidsmarkedet plutselig "tørker ut" innen man går ut i arbeidslivet, eller at man uventet får en skade og blir uføretrygdet. Da skal man ikke slite ved å sitte i dyp gjeld i tillegg til det uføret man allerede er i.

Lenke til kommentar
Poenget er vel at ikke alle som tar en utdanning får seg en jobb, det kan for eksempel være at arbeidsmarkedet plutselig "tørker ut" innen man går ut i arbeidslivet, eller at man uventet får en skade og blir uføretrygdet. Da skal man ikke slite ved å sitte i dyp gjeld i tillegg til det uføret man allerede er i.

Jo, burde egentlig lagt inn en edit når jeg så ditt forrige post. Poenget mitt er vel at her har man ingen slik unnskyldning, man har bare valgt å ta utdannelsen sin og så flytte til et annet land.

Lenke til kommentar
Jo, burde egentlig lagt inn en edit når jeg så ditt forrige post. Poenget mitt er vel at her har man ingen slik unnskyldning, man har bare valgt å ta utdannelsen sin og så flytte til et annet land.

Jeg synes det er et veldig egoistisk synspunkt. Hvis en person ønsker å flytte til et fattigere land og dette landet nyter godt av arbeidskraften i stedet for oss, hvorfor skal vi ikke unne personen friheten til å flytte, og unne det andre landet arbeidskraften? Man kan se på det som en form for u-hjelp. Men dette er selvsagt forutsatt at man faktisk bruker utdanningen sin, og at man faktisk ikke har råd til å betale Lånekassen med lønna man får i utlandet.

2-300 000 er ikke mye å betale for hus i de fleste fattige land, klarer andre å betale det og enda mer bør du også kunne klare å betale for dine forpliktelser.

Hvis man tjener såpass mye som du antyder tror jeg man fort kommer over inntektsgrensene til Lånekassen, og da blir man skyldig uansett. Men skal ikke uttale meg helt bastant.

Lenke til kommentar

Alione: Poenget er at man ikke er fri til å bo hvor man vil når man sitter med et utdanningslån fra lånekassen. Ergo er man på en måte fengslet. Så i mitt tilfelle hvor jeg da har møtt min drømmejente i et annet land, og gjerne vil flytte til henne, så er jeg fratatt den muligheten i følge deg. Jeg kan fortsatt skape verdier for Norge ved å skatte til Norge.

Jeg kan heller ikke selge "utdanningen" min og innfri lånet, slik man kan med hus- og billån. Ser du hvor jeg vil hen? Ved å ta opp studielån er man fanget av staten. I følge min logikk og også de standarder Norge står for, burde det være en ordning for sånne som meg.

I mitt tilfelle utgjør lånet en nedbetaling på 9000 i kvartalet. Det er mer enn en normal månedslønn i det landet jeg ønsker å flytte til. Der kan jeg regne med å tjene 5000 norske kroner i måneden FØR skatt.

Edit: I dag tjener jeg ekstremt bra. Langt over 400 lapper i året. Så det er ikke slik at jeg vil eller behøver å stikke av fra noe. Jeg ønsker å leve livet mitt sammen med drømmejenta mi.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Om man ønsker å emigrere til utlandet og har sjelig grunn for det, eksempelvis at man vil flytte til en jente man har et forhold til, og inntektene i det landet er relativt lave i forhold til Norges, kan man da få en ordning vedrørende studielån?

Dit studielån vil emigrere samtidig som deg og til samme sted og boplass.

Eneste mulighet for å få strøket / slettet dette lånet er hvis du blir uføretrygdet, og da må du søke om det.

Lenke til kommentar
I mitt tilfelle utgjør lånet en nedbetaling på 9000 i kvartalet. Det er mer enn en normal månedslønn i det landet jeg ønsker å flytte til. Der kan jeg regne med å tjene 5000 norske kroner i måneden FØR skatt.

Edit: I dag tjener jeg ekstremt bra. Langt over 400 lapper i året. Så det er ikke slik at jeg vil eller behøver å stikke av fra noe. Jeg ønsker å leve livet mitt sammen med drømmejenta mi.

Pass deg for at hennes drømmemann er en som tjener "langt over 400 lapper i året" og ikke en som tjener 5000 i måneden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...