Oscar2107 Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hei. Jeg kjøpte en bærbar PC for en stund tilbake med en skjerm som hadde alt for høy oppløsning. (1920x1200) dette gjør at nyere spill er helt umulige å spille selv om jeg justerer ned grafikken til et minimum. Derfor har jeg tenkt til å kjøpe en skjerm med litt lavere oppløsning. Jeg fortalte en venn om planen min. Han mente at jeg ikke ville få så mye ut av det fordi skjermkortet mitt har en nativ oppløsning på samme måte som en skjerm. Han forklarte det som at skjermkortet fortsatt ville tenke i 1920x1200 oppløsning. og deretter reskalere det til å passe den oppløsningen som er valgt. Jeg må si at jeg syntes dette hørtes veldig rart ut, men min pc kompetanse er ikke så alt for god så jeg tenkte jeg skulle høre med dere. Takker for alle seriøse svar Har et nvidia geforce 8600m gt om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Når du sier justerer ned grafikken, mener du at du justerer ned detaljene eller oppløsningen? Et skjermkort skalerer aldri oppløsningen. Om du stiller til 800x600, 1024x768, 1280x800, 1920x1200 osv så blir oppløsningen satt til det, ikke oppskalert/nedskalert. Skjemen oppskalerer heller ikke, den "nedskalerer" heller etter den oppløsningen du setter på skjermkortet. Lenke til kommentar
Oscar2107 Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Når du sier justerer ned grafikken, mener du at du justerer ned detaljene eller oppløsningen? Et skjermkort skalerer aldri oppløsningen. Om du stiller til 800x600, 1024x768, 1280x800, 1920x1200 osv så blir oppløsningen satt til det, ikke oppskalert/nedskalert. Skjemen oppskalerer heller ikke, den "nedskalerer" heller etter den oppløsningen du setter på skjermkortet. Justerer ned detaljene. Jeg trenger en ny skjerm fordi den native oppløsningen til selve skjermen er 1920x1200 noe som gjør at alt blir fryktelig grumsete om jeg velger en annen oppløsning. Takk for raskt svar forresten. Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Burde jo ikke blir fryktelig grumsete om du skrur ned oppløsningen til f.eks. 1280x800, med mindre det er en dårlig/gammel skjerm... Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Hei. Jeg kjøpte en bærbar PC for en stund tilbake med en skjerm som hadde alt for høy oppløsning. (1920x1200) dette gjør at nyere spill er helt umulige å spille selv om jeg justerer ned grafikken til et minimum. Derfor har jeg tenkt til å kjøpe en skjerm med litt lavere oppløsning. Jeg fortalte en venn om planen min. Han mente at jeg ikke ville få så mye ut av det fordi skjermkortet mitt har en nativ oppløsning på samme måte som en skjerm. Han forklarte det som at skjermkortet fortsatt ville tenke i 1920x1200 oppløsning. og deretter reskalere det til å passe den oppløsningen som er valgt. Svaret er nei. Hvis skjermkort hadde opp eller nedskalert alt fra 1920x1200 oppløsning, så ville du jo ikke sett en ytelsesendring på høyere eller lavere oppløsninger og det gjør du desidert. Når man snakker om nativ oppløsning på LCD skjermer så snakker man somregel om bildekvalitet. En 27" har for eksempel ingen "problemer med å kjøre 1280x1024, men bildet blir langt fra like pent og klart som den native oppløsningen på 1920x1200. At spillene på din bærbar fortsatt er umulige å spille på lavere oppløsninger tyder egentlig bare på at kjører spill som krever for mye av din hardware, samme hvilken oppløsning du kjører. Har du prøvd å justert ned detaljer i spillet isteden for kun oppløsning? Endret 18. juli 2008 av apollox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå