Gå til innhold

Hvor høy ISO kan en ha på EOS400 før det går merkbart utover kvaliteten?

Anbefalte innlegg

Jeg har Canon EOS 400 med originalobjektiv (18-55), som jo ikke er så lyssterkt. Hvor høyt opp i ISO verdi kan jeg gå på kameraet før jeg blir merkbar reduksjon i kvaliteten? Hva anbefaler dere som maks ISO utendørs og innendørs? Noen som vet om noen nettsider hvor det er bilder tatt med forskjellig ISO som en kan se forskjellen på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du har kameraet selv, hvorfor ikke teste ut selv da? Ta bilder av samme objekt med forskjellig ISO.

Det andre synes er akseptabelt synes kanskje ikke du er (eller omvendt...)

Tenkte å gjøre det, bare fint å høre andres erfaringer, så jeg kan ha de i tankene når jeg tester ut selv :)

Noen som har et godt svar på hva lukkertiden bør være for at en skal få et skarpt bilde uten stativ?

Lenke til kommentar

en tommelfingerregel er at du bør ha minst 1/brennvidden lukkertid når du håndholder.

Altså 1/50 sek med 50mm, 1/300 sek med 300mm

Men det må jo tilpasess til hvor stødig du selv er. Er du stødigere enn de fleste kan du redusere dette et trinn ned eller mer. Og det blir jo litt statistikk her. Når du nærmer deg grensen for hva du kan håndholde trenger du flere eksponeringer for å ha god sjans for at ett av bildene blir skarpt nok, så press grensene og skyt en kort serie. Og øv deg på å stå støtt, holde støtt, puste riktig, finne støtte, der den er å finne, sjekk "snorstativ", ettbens-, osv.

Lenke til kommentar

Lukkertiden uten bildestabilisator på frihånd bør være den brennvidden du benytter ganger 1.6 (cropfaktoren på 400D og andre av Canons APS-C-kamera).

Med andre ord blir lengste lukkertid på 18mm 18x1,6 = 28.8 (med andre ord 1/30s eller kortere). 24x1.6 = 38,4 (1/40s eller kortere) og så videre.

Men jo kortere, jo bedre.

Lenke til kommentar
Men hvor lang bør lukketiden være dersom en tar bilder uten stativ?

Kortets mulig lukkertid (med mindre du ønsker andre effekter). Dette er individuelt - noen klarer å ta bilder på lengre tid enn andre (når motivet er i ro). Det er også avhengig av objektiv (lengre tele krever at kameraet holdes roligere under eksponering, liten bevegelse gir stort utslag).

Lenke til kommentar
cropfaktoren

Ang. det å ta med cropfaktoren; jeg har lest begge deler, men jeg har ikke sett noen empiri for at en må ta med det?

For egen del funker det "greit" å ikke ta den med, men det kan det være flere grunner til... (ikke har jeg angst for litt uskarphet, ikke skal jeg forstørre særlig ofte, ikke blir jeg særlig overrasket over at et bilde ikke ble bra uansett, osv).

Edit: Ble nysgjerrig på dette, og sjekket tilbake i arkivet. Crop-faktoren må nok tas med, ja. Ser ut til at jeg forholder meg til brennvidden omregnet.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Har laget en ISO-støy test med mitt Canon 40D nylig.

Legger også med en test jeg gjorde med 350D for et par år siden.

Bildene er ikke skalert. De er kun beskjært for å passe sånn ca. på en nettside.

Canon EOS 350D

lineup.jpg

Canon EOS 40D

IMG_6041-ISO-100-1600.jpg

Lenke til kommentar
Har laget en ISO-støy test med mitt Canon 40D nylig.

Legger også med en test jeg gjorde med 350D for et par år siden.

Bildene er ikke skalert. De er kun beskjært for å passe sånn ca. på en nettside.

Men hvor mye av støyen skyldes artefakter laget av jpeg-komprimeringen?

Lenke til kommentar
Men hvor mye av støyen skyldes artefakter laget av jpeg-komprimeringen?
Neppe særlig mye - for det første er kompresjonen nokså lav, for det andre kan du gå ut fra ISO100-delen når det gjelder artifakter, blir ikke mer på høyere ISO-verdi når alt er lagret i samme bilde...
Lenke til kommentar

Av den sammenligningen ser det ikke ut som om det er nevnbnar iso-støy før man kommer opp til ISO 800, men av egen erfaring med 400D er støyen merkbar allerede i ISO 400. Spesielt i mørke bilder eller mørke partier.

Bra testbilde btw ;)

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
cropfaktoren

Ang. det å ta med cropfaktoren; jeg har lest begge deler, men jeg har ikke sett noen empiri for at en må ta med det?

Den empirien kan godt jeg og alle andre som jeg kjenner med cropkamera stå for. Den tommelfinger-regelen lærte jeg i 1982. Og det bør være empiri nok, i og med at det tok for seg forholdet mellom brennvidde og format.

Men det avhenger naturligvis også av type lukker og speil. En TLR skal ifølge din forståelse av regelen ikke brukes under 1/80s. Likevel klarer jeg å få skarpe bilder helt ned i 1/15s med min Rolleiflex med brennvidde 75mm. Det skyldes at lukkerteknologien er annerledes, og at speilet står fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...