Gå til innhold

Trenger råd om nytt hjemmekinoanlegg

Anbefalte innlegg

Har begynt å leke med tanken å kjøpe et hjemmekinoanlegg, men problemet mitt er at jeg har absolutt null peil på alt som har med det å gjøre. Har imidlertid prestert å sette sammen et forslag til meg selv om hva jeg bør kjøpe, men trenger da noe råd om forslaget :)

Anlegget vil bli brukt til spilling (PS3 og XBOX 360 via HDMI), Blu-Ray via PS3, DVD-filmer fra en egen spiller, og musikkavspilling (mp3/cder). Muligens det også blir Riks-TV når det blir aktuelt i Finnmark. Anlegget jeg sikter mot skal være noe som skal vare en del år før det må byttes ut.

Operer for øyeblikket med et kostnadstak på 12000 (men den har man jo hørt før :p).

Høyttalere: Dynavoice-pakke

DVD-spiller: Yamaha S661

Som forsterker vurderte jeg Yamaha RX-V461, for jeg mener å ha lest ett sted at den har HDMI-innganger, men ifølge denne siden, så stemmer det ikke. Er det nødvendig med HDMI, eller vil det holde med de optiske inngangene? Mener å ha lest at de ikke har nok båndbredde for lyden til Blu-Ray-filmer? (Er som sagt helt grønn på dette :))

Noen andre forslag på forsterker? Har planer om å sette den inn i en hylle i tv-benken min som er (WxH) 51x15.5cm.

Er det noe annet jeg har oversett?

Den relevante "TV-delen" av stuen ser slik ut (målene er tatt sånn cirkus med målebånd)

_____|
  |	 [ Sofa ]
 ^   |					 ____|
320cm |  St				|
 v   |  ol			  T |  ^
  |				  V |190cm
  |	 [ Sofa ]	   |  v
  |____________________|
		 <550cm>

Fra den bakre veggen er det omtrent 150cm til stolen, og 200cm til sofaene. Derfra cirka 350cm til veggen hvor tven står.

Så var det også dette med kabler, da. Hvilke kabler vil jeg behøve fra konsollene til forsterker og tv? Hvilke kabler vil jeg trenge fra forsterkeren og ut til høyttalerne og suben? Fra PC til forsterker trenger man vel slike phono-kabler? Og vil jeg trenge noe utover dette?

Er det eventuelt mulig å kjøpe noe nå, og kjøpe resten senere? I tilfelle budsjettet mitt overskrides fullstendig :p

Takknemlig for all den hjelp jeg kan få :)

Endret av keungz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo vurdere den RX-V661, den har HDMI.

Via HDMI er det vel mulig å spille av HD surround eller noe.

Har ikke mye peil på alle de surround tingene, men mener å ha lest at det kriver HDMI 1.3 versonen.

Høyttaler pakken er nok ett godt valg.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Vurderte den også, men høyden på den er 17cm, så den passer ikke inn i hyllen jeg har tenkt å sette den inn i.. Sånn sett var RX-V461 perfekt, da den burde ha glidd rett inn. Men det virker som om RX-V661 er den beste kandidaten, ja.

Lenke til kommentar

Hm, jo, det er jo sant. Men det virker uansett som om den forsterkeren jeg må gå til innkjøp av ikke vil passe inn i hyllen uansett. Er god klaring på siden og helt åpent foran/bak i hyllen (hyllen er i en tv-benk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...