Gå til innhold

Hvor er pedagogene

Anbefalte innlegg

Det er ingen hemmelighet at vi sliter med rekrutteringen i pedagogisk sektor. Jeg leste nylig at Helga Hjetland i utdanningsforbundet sa at antallet på disp. i førskolelærerstillinger hadde steget med 62% bare siden i fjor.

http://www.unio.no/kunder/unio/cms.nsf/pag...1257424002F5AD3

Jeg har også hørt tall om at vi mangler rundt 4000 førskolelærere. Dette kombinert med at antall søkere til pedagogiske utdanninger synker gjør ikke saken noe enklere i fremtiden.

Mitt spørsmål er derfor:

Hvordan kan vi nå bedre frem til kvalifiserte kandidater i dagens arbeidsmarked?

Jeg forstår at vi kanskje må begynne å bruke mer penger på markedsføring av arbeidsplassene vi tilbyr, men hvor?

Det er jo ikke ingen vits å være "en i mengden" på www.finn.no hvis det finnes bedre kanaler? i såfall hvem?

Tips mottas med takk;-)

Har også hørt at flere kommuner vender seg mot våre naboer i Øst og at det faktisk går arbeidsledige pedagoger som er villige til å flytte på seg der borte. Har vært inne på www.skolejobb.no som er en norsk avart av www.skoljobb.se hvor de har en stor database. Disse sidene har spesialisert seg på pedagogisk personell og at man der kan markedsføre seg i begge landene. Noen som har førsøkt disse?

Kom gjerne med suksesshistoriene deres;-)!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje ikke så attraktivt med en høgskoleutdannelse som gir deg jobb med under 300.000 i lønn i dag. Dessuten er det såpass lett å få jobb på disp at mange blir værende i barnehagen fremfor å utdanne seg.

Hovedgrunnen til at antall på disp har økt så kraftig den siste tiden er jo kravet om full barnehagedekning. Som vanlig lover staten mye uten å følge opp hele veien, så utdannelse av nok kvalifisert personell er ikke viet noe oppmerksomhet.

Dette vil nok jevne seg ut over tid, men førskolelærere må prioriteres når det kommer til lønn. De fleste er vel organisert i utdanningsforbundet og der er de en liten minoritet i forhold til lærerne. Det er gjentatte ganger lovet at det skal satses på førskolelærere ved lønnsoppgjørene, men når alt kommer til alt ender det med uravstemning der det store flertallet av lærere velger å mele sin egen kake fremfor førskolelærerne. Jeg tror utdanningsforbundet har utspilt sin rolle for førskolelærere, og at de må reorganisere seg under UINO

Lenke til kommentar

Du mente vel UNIO Enden? Forsåvidt en god tanke som jeg støtter fullt ut. Klarer ikke utdanningsforbundet å jobbe for både lærere og førskolelærere kan kankje løsningen være å gå tilbake til gammel løsning hvor lærere og førskolelærere organiserer seg i forskjellige forbund.

Tilbake til spm om rekruttering. det er ingen tvil om at politikerne har skutt seg selv i benet med tanken og gjennomføringen av full barnehagedekning uten å tenke på rekrutteringen samtidig og der spiller jo lønna en stor rolle. Å utdanne nok førskolelærere til å ta imot den nye stormen av unger tar flere år og det må barna selv lide for i form av ufaglært arbeidskraft.

Spørsmålet er om kommunene og de private barnehageeierne bør ta seg råd til Employer branding og markedsføre sine kommuner og arbeidsplasser på sider som skolejobb.no for å trekke til seg det lille som er igjen av ledige pedgoger i landet som kan tenke seg å jobbe vidre i bransjen.

Skolejobb.no har også tilgang til Svensk arbeidskraft. I Norge får Svenskene (tro det eller ei). Høyere lønn, kortere arbeidstid og betydelig skattelette hvis de flyter over grensen. Spørsmålet jeg stiller meg her er om det er riktig å gå til utlandet for å hente arbeidskraften for å dekke behovet nå, eller skal vi vente på ar regjeringen iverkseter tiltak for rekruttering umiddelbart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...