Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Strekkmerker! VÆR SÅ SNILL Å HJELP

Gjest gutt16

Anbefalte innlegg

Hva er strekkmerker?

Strekkmerker er eksempelvis lilla streker i huden som kommer av for rask vektoppgang, eller at du vokser raskere enn huden klarer å følge med. Strekkmerker kan også komme uten noen spesiell grunn. Overvektige og gravide er spesielt utsatte, men de nevnte tilfellene er ingen betingelser for å få strekkmerker. Alle kan få det. Strekkmerker er sprekker i underhuden. Dette kan du forøvrig lese masse om på internett. Hva med å prøve Klara Klok eller andre helsetjenester? Kanskje du kan søke på Wikipedia eller Google? Eller kanskje du bare kan bla deg tilbake til forrige side i denne tråden? Det skal mye til for ikke å vite hva strekkmerker er etter å ha skummet gjennom noen av de tidligste innleggene i denne tråden. ;)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: Jeg fant ingen bilder av det først, men fant et nå. Jeg kan nok avkrefte ryktene om at jeg har strekkmerker med en gang.

Merk: du trenger ikke være feit for å ha strekkmerker! ;) Du vil ikke forresten poste bildet her, da? Så får vi alle sett hvordan strekkmerker ser ut. Og du får trent deg i å poste ting, du nye bruker. Velkommen skal du være, forresten! :)

Lenke til kommentar

Først litt OT til Göncz: uttrykket "kraftig beinbygning" henviser ikke først og fremst til skjelettvekt, men skjelettfasong. Altså breie hofter, breie skuldre og brystvolum (det som er avgrenset av ribbenene). Selvom jeg hadde blitt spisevegrer og kvita meg med alt fett og mesteparten av muskler så hadde jeg neppe kommet inn i samme buksestørrelse som veninna mi, av den enkle grunn at jeg har breiere hofteskåler enn henne. Jeg har også ribben som stikker veldig lett ut selv når de har et greit fettlag på seg. Noe som tydelig skyldes benbygningen min og ikke fett%.

Så tilbake til Topic: En viktig faktor for å utvikle strekkmerker er bestemte hormoner. Jeg fikk strekkmerker på hoftene i tenårene når de hadde en vokseperiode. Senere har jeg lagt på meg mer fett der enn når jeg var 16 man har ikke fått mer strekkmerker av den grunn. Det er derfor det er lettere å få strekkmerker når man vokser rakst i tenårene enn senere i livet. Det er også derfor gravide kan være spesielt utsatt.

Det kjipe er at strekkmerker er nær umulig å bli kvitt. Man kan gjøre mye så de krymper og blekner, men de vil nok aldri forsvinne helt. Selv ikke med diverse behandlinger. De kan bare minimeres. Men det er masse man kan gjøre for å forebygge. Blandt annet så kan man sørge for å holde huden myk og smidig ved hjelp av fuktighetskremer og man kan hjelpe på med å øke blodsirkulasjonen i huden ved lett massasje. Så når man oppdager at man har begynt å få strekkmerker så kan det være anbefalt å bruke tid hver dag på å snøre huden godt. Og da helst litt mer enn 30sek hver morgen der man bare rakst smører inn huden, men bruke en tid på dagen der man kan sette seg ned og smøre og gni lett i en lengere periode og dermed slå sammen fuktighetsgivende og sirkulasjonsøkende behandling.

Lenke til kommentar
Det er normalt at vekten økes når man stabiliserer seg rundt slutten av tenårene. Jeg veide selv ned mot 70 kg med en noe lavere høyde riktignok, men det er helt normalt å legge på seg noen kg for å bli klar for å få menstruasjon og bli voksen kvinne. Alle kvinner skal ha fett på kroppen. Det er normalt. Om du veide 70 før, men 80 nå, så det er altså normalt, hvis denne vektøkningen har kommet gjennom puberteten eller økt muskelmasse.

Sorry, men nå var jeg nødt til å le litt... Jeg er 22 år, ikke 12 :D

OFC har jeg komplekser for kroppen min, det fikk jeg inn med teskje da jeg var liten. Det er derfor jeg har veid alt mulig. (SF)

Men nå sliter jeg utrolig med ryggen, og 80 kg er litt for mye å drasse rundt på. Jeg må få nedgang i mengden fett for å lettere kunne f eks gå opp en bakke. Det er slike små ting jeg liker å gjøre uten tre pauser ^^

Lenke til kommentar

Når indikerte jeg at du var 12? Jeg har fått inntrykk av at du er ferdig med puberteten og tenårene, ja. Jeg trodde du ikke var 12. Da ville jo saken vært helt annerledes.

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Når indikerte jeg at du var 12? Jeg har fått inntrykk av at du er ferdig med puberteten og tenårene, ja. Jeg trodde du ikke var 12. Da ville jo saken vært helt annerledes.

Nei, bare alt snakket ditt om kroppen som gjorde seg klar for menstruasjon og slutten av tenårene :p

Lenke til kommentar

Nei, bare alt snakket ditt om kroppen som gjorde seg klar for menstruasjon og slutten av tenårene :p

Okey, jeg skjønner! ;)

Lenke til kommentar
Det er normalt at vekten økes når man stabiliserer seg rundt slutten av tenårene. Jeg veide selv ned mot 70 kg med en noe lavere høyde riktignok, men det er helt normalt å legge på seg noen kg for å bli klar for å få menstruasjon og bli voksen kvinne. Alle kvinner skal ha fett på kroppen. Det er normalt. Om du veide 70 før, men 80 nå, så det er altså normalt, hvis denne vektøkningen har kommet gjennom puberteten eller økt muskelmasse.

OFC har jeg komplekser for kroppen min, det fikk jeg inn med teskje da jeg var liten. Det er derfor jeg har veid alt mulig. (SF)

Men nå sliter jeg utrolig med ryggen, og 80 kg er litt for mye å drasse rundt på. Jeg må få nedgang i mengden fett for å lettere kunne f eks gå opp en bakke. Det er slike små ting jeg liker å gjøre uten tre pauser ^^

Jeg er sikker på at om du har ryggproblemer i så ung alder, skyldes ikke det vekten din. Som sagt er vekten din fin, og det burde ringe en bjelle når bena stikker ut. Ja, ok, jeg vet du sier at du har kraftig benbygning, og at det er grunnen til at du ser ribbena. Men, jeg bare synes det er en så rar unnskyldning for å slanke seg når du i utgangspunktet har en kjempefin vekt. Kan du ikke heller undersøke ryggen og se om det er noe i veien med den som følge av en skade, eller om det kanskje er flere vonde rygger i familien din. Kroppsholdning er svært viktig! Pass på at du retter deg opp i ryggen når du sitter ved bord osv. eller så kan man jo så klart få belastningsskader. Du kan _neppe_ være sååå overvektig at det skal gå ut over ryggen din!

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Du kan _neppe_ være sååå overvektig at det skal gå ut over ryggen din!

Jeg har hatt vondt i ryggen nesten hele livet, men de siste åtte årene har egntlig vært værst. Er bare det at ryggen har det mye lettere når kroppen ikke veier så mye :) Er ikke som om jeg har pkaner om å bli beinrangel igjen, for det funket ikke så bra :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...