Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Strekkmerker! VÆR SÅ SNILL Å HJELP

Gjest gutt16

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Jeg har lest mange steder at strekkmerker ikke forsvinner, så det ligger vel noe i det.

Likevel har jeg selv opplevd flere ganger at jeg en ettermiddag kan ha en lilla stripe på tvers av magen og trodd det har vært strekkmerker. Så har det forsvunnet i løpet av kvelden. Hvordan ser strekkmerkene dine ut? Ser de ut til å forsvinne, eller er de der ennå?

Dette skyldes at du er 'Skinnyfat', er en gjenganger på folk som er slanke men har litt mage.

Lenke til kommentar

Jeg fikk strekkmerker da jeg gikk ned i vekt, så det er ikke bare oppgangen som har noe å si. Strekkmerkene forsvinner aldri helt, men de kan bleke. Jeg ser ut som om jeg har vært gravid, har strekkmerker rundt navlen. I tillegg har jeg strekkmerker under armene, på brystene, på hoftene, rundt hele låret og bak knærne.

Strekkmerker kan også komme av at du strekker deg raskt. Mange jeg kjenner har piskeslag på ryggen fordi huden ikke har hengt med i voksingen deres. Det er ikke unormalt. Hvorfor skal strekkmerker uansett være noe som helst hinder for noe? Står de i veien kanskje?

Lenke til kommentar
Jeg har lest mange steder at strekkmerker ikke forsvinner, så det ligger vel noe i det.

Likevel har jeg selv opplevd flere ganger at jeg en ettermiddag kan ha en lilla stripe på tvers av magen og trodd det har vært strekkmerker. Så har det forsvunnet i løpet av kvelden. Hvordan ser strekkmerkene dine ut? Ser de ut til å forsvinne, eller er de der ennå?

Dette skyldes at du er 'Skinnyfat', er en gjenganger på folk som er slanke men har litt mage.

Hm, det er i så fall ikke mye magefett det er snakk om. Det stedet jeg har minst fett, må være magen. Men jeg har en tendens til å lene meg fremover, ofte i over en time i strekk, og dermed bøyer jeg på magen, og det som er av fett krøller seg på en måte. Jeg har selv sett radmagre folk som har strekkmerker på magen. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har selv sett radmagre folk som har strekkmerker på magen. ;)

Det er fordi huden deres ikke har hengt med i strekkingen under voksefasen. Det er jo opplagt ikke fordi de er kraftige, og man trenger IKKE ha fett for å ha strekkmerker. Strekkmerker setter seg i HUD, ikke i fett.

Endret av mortania
Lenke til kommentar
Dumt spørsmål, men er det forresten normalt at man skal se ribbena og de to bena på hver side, altså fremre del av bekkenet eller noe sånt, midt mellom truseområdet og nederste del av magen? Jeg bare spør. ;)

Det er vel meget lite relevant til strekkmerker, men hva som er normalt for kroppen din bestemmer kroppen din selv. Jeg vet ikke hvilken bygning du har. Jeg har utstående ribbein, ca 15 kg overvektig (jojovekt ftw). Det har med kroppsbygningen din å gjøre. Jeg har utrolig kraftig beinbygning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Kraftig beinbygning er en dårlig unnskyldning for feite folk som veier mye.

Spennet mellom tynn og kraftig beinbygning utgjør aldri mer en mellom 2-3 kilo på den totale kroppsvekten.

Lenke til kommentar

Man vil jo kjenne 15 kilo fett om det ligger på kroppen. Det er bare å klype seg litt i siden. Kjenner man da ben i stedet for fett, så har man vel sikkert kraftig benbygning. Slik er det med meg. Jeg driter i BMI, for eksempel, fordi den ikke tar hensyn til muskler, blant annet.

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Jeg driter vel i vekten min? Det var ikke det som var poenget her. Poenget var, at SELVOM jeg er overvektig, så stikker beina mine ut, så det er BEINBYGNINGEN som bestemmer om man ser beina eller ikke. Jeg kan ikke gå rundt radmager, da ser jeg ut som et skjelett (been there done that got the t-shirt). Så ikke kom her og si at jeg klager på vekten min når jeg prøver å forklare at vekt ikke har noe å si for at om man ser enkelte bein.

Lenke til kommentar

Jeg driter vel i vekten min? Det var ikke det som var poenget her. Poenget var, at SELVOM jeg er overvektig, så stikker beina mine ut, så det er BEINBYGNINGEN som bestemmer om man ser beina eller ikke. Jeg kan ikke gå rundt radmager, da ser jeg ut som et skjelett (been there done that got the t-shirt). Så ikke kom her og si at jeg klager på vekten min når jeg prøver å forklare at vekt ikke har noe å si for at om man ser enkelte bein.

Don't feed the troll Göncz!

Har problemer med strekkmerker jeg også... Men driter i det :)

Lenke til kommentar

Er jeg et troll? :!:

Søtt :wee:

Så lenge strekkmerkene ikke er en viss plage (les: de kan gjøre vondt), så ser jeg ikke noe problem i å la dem være. Mine er for det meste hvite, og hva så om de kommer før eller etter graviditet? :p

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke definere overvekt som at vektnålen viser litt mer enn hva den burde. Det kan jo være mange mulige årsaker til at vekten viser mer enn hva som er normalt for en viss høyde. For eksempel synes jeg det blir galt å si at folk som har enormt med muskler er overvektige fordi de av logiske årsaker får en for høy BMI. Det er sikkert sant at kroppsbygningen sikkert ikke har mer å si fra eller til enn rundt 3-5 kg eller noe sånt, men den kan absolutt ha innvirkning på ens BMI og generelle størrelse. Noen mennesker har en skikkelig spinkel benbygning og kan selv med mye fett på kroppen, få på seg bukser andre ikke har kjangs på å komme inn i, selv om denne kraftig byggede personen er så tynn at ribbena synes. Det jeg imidlertid heller vil definere som en slags overvekt, er når man ser at kroppen er skikkelig pløsete, og man kan klype seg selv skikkelig og få tak i en håndfull fett uten problemer. Når man ikke engang kjenner at det gjør vondt når man klyper sammen, da vil jeg si at man ikke kan skylde på benbygningen. Man er ikke nødvendigvis overvektig om vekten viser for mye eller om BMIen er for høy eller man ikke får på seg den eller den buksen, men om man kjenner fettet hopper når man løper.

Det ER normalt med fett på kroppen, og det er normalt å kunne klype seg i fettet, men jeg snakker nå om enorme mengder med fett! Ingen må få komplekser her! ;)

Mortania: hvordan kan du si at du er 15 kg overvektig når du sier at ribbena stikker ut? Det hørtes veldig rart ut. Jeg har stor tro på at du har kraftig benbygning og kanskje også litt muskler, men likevel?

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Mortania er litt ute å kjører her...

1. Jeg sa aldri at DU brukte kraftig beinbygning som en unnskyldning.

2. Det fins folk som HAR vært feit, men slanket seg og dermed sitter igjen med strekkmerker. Det kan også komme av rask voksing som du sier, men dette er i ekstreme tilfeller.

3. Fordi om du har utsående ribbein, så kan du allikevel være smellfeit da fett kan legge seg andre plasser som rundt indre organer, på hofta, rompa og lårene.

4. Vil gjerne understreke hvor piss hele greia med at "jeg er ikke overvektig, jeg har kraftig beinbygning" er:

"Weight of Bones

The skeleton typically accounts for quite a small amount of total body weight. For instance, bone weight in a female of 160 pounds is about 19.2 pounds, while a male who weighs 200 pounds has only about 30 pounds of weight in his bones. Thus although weight does vary somewhat according to bone size or bone density, we can't really claim that our bones make us overweight!"

Kilde: http://www.annecollins.com/healthy-weight-information.htm

Jeg er forøvrig fullt klar over at BMI er urelevant da jeg selv regnes som "sykelig overvektig" ifølge BMI med en fettprosent rett under 12%. BMI tar ikke høyde for muskler.

Lenke til kommentar

Så lenge strekkmerkene ikke er en viss plage (les: de kan gjøre vondt), så ser jeg ikke noe problem i å la dem være. Mine er for det meste hvite, og hva så om de kommer før eller etter graviditet? :p

Nei det var ikke trolling.

Lenke til kommentar

Nei det var ikke trolling.

Uttrykket "ikke mat trollet" betyr jo ikke nødvendigvis at noen er et troll. Det betyr bare at man ikke trenger å "helle bensin på bålet" for å holde denne diskusjonen i gang. ;)

Neida, Mortania, jeg tviler på at du er et troll! Ellers ville du vel vært opptatt med sommerjobb i norske nasjonalparker. :D

Lenke til kommentar
Uttrykket "ikke mat trollet" betyr jo ikke nødvendigvis at noen er et troll

Hrmf, tenk hvis jeg vil være et troll da...

Mortania: hvordan kan du si at du er 15 kg overvektig når du sier at ribbena stikker ut? Det hørtes veldig rart ut. Jeg har stor tro på at du har kraftig benbygning og kanskje også litt muskler, men likevel?

Jeg skyldte aldri overvekten min på beinbygningen, jeg sa at man kunne se ribbeina GRUNNET beinbygningen. Virker som om det må bankes inn i hodet på folk. Jeg er forøvrig 178 cm høy og mellom 75 og 80 kg. JEG synes jeg er 15 kg overvektig. Min personlige mening, som jeg personlig (hihi :p) mener jeg har rett til å haI forhold til standarden ser jeg normalt slank ut på rundt 70 kg, men med svak rygg og svake knær, er det enklere å bære kroppen når den er litt lettere. Jeg har veid fra 50 kg og opp til nesten 100 på den høyden jeg har, så jeg vet hvordan jeg vil se ut :) 50 kg var skjelett :shrug: Det var ubeskrivelig lite fint

Jeg sa aldri at DU brukte kraftig beinbygning som en unnskyldning

Så hva var poenget ditt da? Hvordan fant du ut at vekten hadde noe med tema å gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Uttrykket "ikke mat trollet" betyr jo ikke nødvendigvis at noen er et troll

Hrmf, tenk hvis jeg vil være et troll da...

Jeg skyldte aldri overvekten min på beinbygningen, jeg sa at man kunne se ribbeina GRUNNET beinbygningen. Virker som om det må bankes inn i hodet på folk. Jeg er forøvrig 178 cm høy og mellom 75 og 80 kg. JEG synes jeg er 15 kg overvektig. Min personlige mening, som jeg personlig (hihi :p) mener jeg har rett til å haI forhold til standarden ser jeg normalt slank ut på rundt 70 kg, men med svak rygg og svake knær, er det enklere å bære kroppen når den er litt lettere. Jeg har veid fra 50 kg og opp til nesten 100 på den høyden jeg har, så jeg vet hvordan jeg vil se ut :) 50 kg var skjelett :shrug: Det var ubeskrivelig lite fint

Jeg sa aldri at DU brukte kraftig beinbygning som en unnskyldning

Så hva var poenget ditt da? Hvordan fant du ut at vekten hadde noe med tema å gjøre?

Du sa at du hadde utstikkende ribbein pga. kraftig beinbygning, noe som er bullshit da det menneskelige skjelett ikke varier mellom enkeltindivider i så stor grad. Du har utstikkende ribbein fordi du er født med utstikkende ribbein, ikke fordi du har kraftig beinbygning.

Quotet jeg deg i mitt første innlegg? hvordan vet du at jeg i det hele tatt siktet til deg personlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...