Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Strekkmerker! VÆR SÅ SNILL Å HJELP

Gjest gutt16

Anbefalte innlegg

Gjest gutt16

Hei, jeg er en gutt på 16 år, har begynt å trene 5-7 dager i uka på et helsestudio, har gjort dette i snart 2 mnder nå..

men før jeg begynte å trene på studio fikk jeg strekkmerker på magen og litt på sidene, jeg bare lurer på om disse vil gå vekk etterhvert som jeg trener? har mye selvironi, men jeg er ikke stolt av strekkmerkene mine.

håper på seriøse svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest

Tror ikke strekkmerker forsvinner nei.

Men du trener alt for mye! Tren 3-4 dager i uken og hvil resten. Kroppen trenger like mye hvile som trening. (Vist det er muskel trening ja.)

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at man kan bruke laser for å fjerne strekkmerker, og at du kan få dette gratis hvis en psykolog kan bekrefte at strekkmerkene hemmer deg i hverdagen (f.eks. at du ikke har lyst til å gå toppløs/bade om sommeren). Men er ikke sikker, så ikke hør på meg før noen har bekreftet det jeg har sagt:)

Lenke til kommentar

Jeg har lest mange steder at strekkmerker ikke forsvinner, så det ligger vel noe i det.

Likevel har jeg selv opplevd flere ganger at jeg en ettermiddag kan ha en lilla stripe på tvers av magen og trodd det har vært strekkmerker. Så har det forsvunnet i løpet av kvelden. Hvordan ser strekkmerkene dine ut? Ser de ut til å forsvinne, eller er de der ennå?

Lenke til kommentar
Gjest gutt16

de ser ut til å gå bort andre dager...

men jeg synes det er så rart at jeg har disse, jeg er ikke spesielt "feit"

jeg er litt overvektig og disse merkene begynte å komme da jeg startet å trene for et halvt år siden, før studio

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt: man trenger ikke å være overvektig for å få strekkmerker, men det kan ofte være en viktig faktor. Jeg er langt ifra overvektig, men som sagt hender det at jeg ser en lilla stripe på magen en ettermiddag, kanskje etter å ha sittet fremoverbøyd en stund slik at magen "flesker seg". Disse strekkmerkene går iallfall bort.

Lenke til kommentar
Gjest gutt16

hmm jaok, men på et år så gikk jeg opp en del kilo, fra 77- 89. og mellom den tiden hadde jeg ikke strekkmerker, men så tenkte jeg at nå må jeg begynne å trene, og da begynte de å komme, litt etter litt... og nå er jeg på vei ned i vekt, pga jeg har endre kosthold og at jeg trener regelmessig, lurer på om nå som jeg blir slankere om merkene forsvinner lettere?

Lenke til kommentar
Tror ikke strekkmerker forsvinner nei.

Men du trener alt for mye! Tren 3-4 dager i uken og hvil resten. Kroppen trenger like mye hvile som trening. (Vist det er muskel trening ja.)

Går fint an å trene 5-7 dagar i veka, men ikkje tren same muskelgruppe kvar gong. Men om dette berre er styrketrening og ikkje uthaldstrening høyrest det litt mykje ut. Det er når kroppen restituerer musklane veks, og dersom ein berre bryt ned musklane, får dei ikkje tid til å byggje seg opp. Overtrening.

Lenke til kommentar
hmm jaok, men på et år så gikk jeg opp en del kilo, fra 77- 89. og mellom den tiden hadde jeg ikke strekkmerker, men så tenkte jeg at nå må jeg begynne å trene, og da begynte de å komme, litt etter litt... og nå er jeg på vei ned i vekt, pga jeg har endre kosthold og at jeg trener regelmessig, lurer på om nå som jeg blir slankere om merkene forsvinner lettere?

Å ja, da så. Men siden disse strekkmerkene er sprekker i underhuden, så kan det jo skyldes at du da har overflødig mye hud når du nå begynner å miste kroppsfett. Huden klarer rett og slett ikke å følge med i samme tempo i slankingen. Bare en teori. Iallfall er det fint at du aktivt går inn for å gå ned i vekt, om du selv vet at du har noen kilo for mye.

Lenke til kommentar
Gjest gutt16

takk for kule svar:) nå ble jeg litt mer glad. ja jeg har gått inn for å gå ned noen kilo, håper de forsvinner etterhvert:)

Lenke til kommentar
Gjest gutt16

TUSEN TAKK, til alle som har svart, dere har hjulpet mye, og livet mitt kommer nok til å bli forandret etter dette, takk igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Jeg er korka :D

Jeg har jævlig mye stekkmerker på innsiden av overarmene fordi triceps og biceps har vokst mye dette året, dette er forresten Korka :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Har strekkmerker under armene, på armene, lårene, ræva og ryggen. Økte fra 85 til 104 kilo på ca. et år med hard trening. Prøv nattlysolje, det gjør merkene litt mindre tydelig synes jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...