arralou Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Ah nå ble alt mye klarere Arralou, takk for oppklaring! Jeg ser at jeg misforsto mye av den første posten din (dersom jeg hadde lagt mer vekt på tekstens tittel Selvet smelter ned / til krig mot egoets illusjon hadde det kanskje gått bedre hehe). Slik jeg forstår deg (denne gangen) så sier du at vi mennesker har altfor lett for å la oss fange i en dogmatisk oppfattelse av oss selv; hvem, hva og hvordan vi er. På en måte bygger vi en vegg av illusjoner rundt oss, som vi deretter filtrerer verden gjennom. Dermed har vi liten frihet til å oppleve og takle verden på en objektiv måte, men henger oss altfor mye opp i hvordan vi forestiller oss at vi skal være i forhold til den, og den i forhold til oss. Nøkkelen til en friere og mer uavhengig tilværelse ligger dermed i å frigjøre seg fra disse dogmene. Hmm en meget forenklet og ikke akkurat nøyaktig fremstilling, men føler du at jeg er nærmere poenget denne gangen? Nå er vi på nøyaktig samme bølgelengde! Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Kanzi plukket opp språket slik menneskebarn plukker opp språk, mer eller mindre Vel, jeg mener det ser ut som forskjellen mellom Kanzi og menneskebarn er større enn man skulle tro: Her og utover forsøker jeg å argumentere for dette. Si fra om det mangler noe. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Følgelig er da menneskers naturlige tendens til enkel grammatikk uten opplæring noe som har utviklet seg i løpet av de siste fem millioner år. Hvilke deler av hjernen er det som har utviklet seg i løpet av samme tidsrom? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Brocas og wernickes områder, først og fremst, men deres funksjoner og samspill er ikke fullt ut kartlagt ennå. Brocas område ser ut til å være viktig mtp. bruk ("koding") av grammatikk (i skrevet og talt språk), mens wernickes arbeider med dekoding av grammatikk; altså forståelse. Sammen med dette har også den prefrontale cortex utviklet seg (i løpet av de siste to millioner år), noe som gir oss sjansen til å tenke abstrakt og planlegge og "prøvekjøre" fremtiden lenge før det skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå