Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilbakebetaling av ubetalte pauser

PT

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat blitt gjort oppmerksom på arbeidsmiljøloven § 10-9 som omhandler pauser:

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. (min uthevning)

Praksis på arbeidsplassen min har vært at vi har stemplet ut i pausen og inn igjen når den er ferdig, samtidig som vi kan bli kalt midlertidig tilbake fra pausen om det er behov for det, noe som skjer ganske ofte. Det vil da i praksis si at vi ikke fritt kan forlate arbeidsplassen. Jeg tolker loven slik at jeg da har krav på betalte pauser.

Siden jeg nå har jobbet på denne arbeidsplassen i snart to år, og det har hopet seg opp en del timer for disse pausene, lurer jeg da på om jeg vil ha krav på å få tilbakebetalt lønn for dette. Finnes det noe lovdata på dette, eller tidligere rettspraksis som jeg kan henvise til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat blitt gjort oppmerksom på arbeidsmiljøloven § 10-9 som omhandler pauser:

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. (min uthevning)

Praksis på arbeidsplassen min har vært at vi har stemplet ut i pausen og inn igjen når den er ferdig, samtidig som vi kan bli kalt midlertidig tilbake fra pausen om det er behov for det, noe som skjer ganske ofte. Det vil da i praksis si at vi ikke fritt kan forlate arbeidsplassen. Jeg tolker loven slik at jeg da har krav på betalte pauser.

Siden jeg nå har jobbet på denne arbeidsplassen i snart to år, og det har hopet seg opp en del timer for disse pausene, lurer jeg da på om jeg vil ha krav på å få tilbakebetalt lønn for dette. Finnes det noe lovdata på dette, eller tidligere rettspraksis som jeg kan henvise til?

Om du kan få tilbakebetalt? har du stemplet deg inn når du har blitt avbrutt i pausen? Hvis ja, er det loggført og du har krav på disse pengene siden dette faller under arbeidsmiljølovens paragraf som du henviser til! =) Gi tilbakemelding når du har tatt det opp med arbeidsplassen din for det må du gjøre. Kan være flere ikke for betalt i uvitenhet.

Lenke til kommentar

Hittil er det ingen som har fått betalt i pausen, og alle har stort sett stemplet inn/ut når pausene har vært. Sjefen kommer tilbake fra ferie i morgen, så jeg tar det nok opp med henne da. Hadde bare vært greit å ha noe å henvise til når det gjelder tilbakebetaling i like eller lignende saker :)

Lenke til kommentar

Hvorfor stempler du ikke bare inn igjen hvis du blir kalt ut fra pause?

Der jeg jobbet før husker jeg at jeg hadde ubetalt pause, men hvis jeg ble kalt inn igjen i pausen fikk jeg beskjed om å stemple meg inn, og så ta resten av pausen etterpå uten å stemple meg ut (altså betalt)

Lenke til kommentar

Greia er jo her at det ikke har noe å si om han stempler inn i de pausene han blir oppkalt. Loven sier at du skal ha betalt pause om du må være tilgjengelig i pausen. Om han vet at han KAN bli kalt inn i pausen, så skal han ha betalt. Dermed skal han faktisk ha betalt en halv time for alle arbeidsdagene under hele arbeidsforholdet. Håper han er organisert, for da ordner dette seg stort sett ganske greit. Forklar sjefen at dere enten må være helt avkoblet i pausen (også psykisk), altså at dere skal slippe å tenke på at dere kan bli tilkalt, eller så skal dere ha betalt. Dere skal uansett ha etterbetalt for de forrige par årene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, jeg er spent på fortsettelsen!

Dersom arbeidsgiver setter seg på bakbeina går det an å demonstrere ved å forlate arbeidsplassen i pausen. Ta med deg matpakka og sett deg ute i sola - og få med deg så mange kolleger som mulig på det :)

En annen løsning som noen (manfred?) skisserte er å stemple inn når du må avbryte pausen din og så stemple ut igjen når du går tilbake til pausen. Da får du i praksis betalt for avbrytelsene - eller får lenger pause.

Men jeg er enig i prinsippet at så lenge arbeidsgiver forlanger at du er tilgjengelig i pausen skal du ha betalt.

Lenke til kommentar

Jeg har fått kranglet meg til betalte pauser, mest som et stille samtykke fra sjefens side siden hun ikke lenger protesterer på at jeg ikke stempler ut i pausene. Det har jeg selvfølgelig nevnt for mine kollegaer for å få de med på det hele, men det er fremdeles flere som stempler ut "fordi sjefen sier det skal være sånn".

Når det gjelder tilbakebetaling har jeg blitt videresendt til lønningskontoret som på sin side igjen viser meg til sjefen. Har ikke gjort så veldig mye med det siden jeg har mer enn nok med studiene (som forresten er juss) for tiden. Kommer nok til å ta det opp med Handel og Kontor etterhvert, har ikke tenkt å gi meg.

Det kan vel også nevnes at sjefen nylig har fått sparken, uten at jeg vet nøyaktig hvorfor.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sendte en forespørsel til HK i går, og de er enige med meg.

Hei Marius !

Flott å se din vurdering og hva du legger til grunn for ditt spørsmål, og her har du langt på vei funnet svarene dine selv. Arbeidsmiljøloven og Arbeidstilsynets tolkning er også slik at dersom arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes med i arbeidstiden.

Når du beskriver en arbeidsdag der du og dine kollegaer ikke har pauser i samsvar med det regelverket som er lagt til grunn bør dere absolutt ta dette opp med arbeidsgiver. Dere kan enten , dersom det er slik at dere som regel ikke får avviklet en ½ times uforstyrret pause, kreve pauser betalt, med den konsekvens at arbeidsgiver da kan kalle dere ut til tjeneste. Alternativt kan dere avtale at pausen som en regel skal kunne avvikles uten forstyrrelser, men at i de tilfeller hvor dette skjer, vil dere ha krav på enten en ny pause eller betaling,

Husk at dere lager en skriftlig avtale på hva dere blir enig om slik at alle blir gjort kjent med dette.

Når det gjelder krav om etterbetaling har du rett til å reise dette ovenfor arbeidsgiver. Du må i ditt krav dokumentere de pauser som ikke anses som avholdt og det kreves etterbetalt for. Dette kan sannsynligvis gjøres lettest gjennom kopi av stemplingskortene for de årene dette gjelder.

Vi hører gjerne fra deg igjen

Så da gjenstår det bare å få skaffet oversikt over alle pausene, og forberede seg på en aldri så liten krangel med arbeidsgiver som neppe blir happy når 10-15 ansatte kollektivt krever etterbetaling :wee:

Endret av PT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...