Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kompis vil drepe seg, HJELP!

Anbefalte innlegg

Min beste venn er 1000 kilometer unna og vil ta livet sitt av diverse årsaker. Jeg må snakke ham til fornuft på MSN, da han ikke tar telefonen.

Han har lovet å utsette det i alle fall til vi treffes i Oslo om to uker, men jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe situasjonen. Han nekter å se hvordan livet kan bli bedre, og... ja.

Han er vel mest deprimert pga. at alle kjærestene hans har dumpet ham og vil ikke forklare hvorfor og whatnot, han er 32 og kan ikke se hvordan dette skal årne seg med å komme så langt som å gifte seg. Han synes livet har vært bra så langt, men da det ikke blir noe bedre enn det har vært, mener han det holder nå...

Endret av SondreOverby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hørt at bønn skal være effektivt, har du prøvd det?

prøv å snakke med han. ikke stress og mas om at du er bekymret. ikke snakk om selvmord og det at han har lyst til å ta sitt eget liv. snakk heller om positive ting. fortell han at du setter pris på han. snakk om det han er flink til, og de sidene ved han du respekterer. fortell han at mange har vært i hans situasjon og er i dag svært glade for at de ikke valgte å ta sitt eget liv. mitt beste tips, uten at jeg har vært i samme situasjon. heldigvis.

Lenke til kommentar

Veldig ofte er dette "bare" et rop om oppmerksomhet [berettiget eller ikke], da de fleste som er seriøse om å ta livet sitt gjør dette i total uvitenhet av sine omgivelser.

Sier med det ikke at du skal avfeie kammeraten din, men ville bare nevne det.

Lenke til kommentar

Hvis han truer med å ta livet av seg, så er det faktisk ikke så dumt av deg å ta en telefon til politiet og be de transportere han til nærmeste psykiatriske sykehus. En tvangsinnleggelse er ikke noe gøy, men det er heller ikke noe gøy for familien hans om de må bære kisten hans til graven.

Lenke til kommentar
Veldig ofte er dette "bare" et rop om oppmerksomhet [berettiget eller ikke]

Han ville ikke at noen skulle vite det. Vet ikke om det var rett å legge ut noe her, men dere vet ikke hvem han er eller noenting som har med ham å gjøre, så alt som kan skje er vel at jeg får noen tips av dere...

Hvis han truer med å ta livet av seg, så er det faktisk ikke så dumt av deg å ta en telefon til politiet og be de transportere han til nærmeste psykiatriske sykehus. En tvangsinnleggelse er ikke noe gøy, men det er heller ikke noe gøy for familien hans om de må bære kisten hans til graven.

Kanskje det er riktig... men han ville sikkert hate meg etterpå... men jeg ville jo angre meg ihjel om han dreper seg... Herregud, hva skal jeg gjøre?!

Lenke til kommentar

*** UNØDVENDIG KOMMENTAR FJERNET AV MODERATOR ***

her må man klare å tenke både kortsiktig og langsiktig. det er viktig at han føler at han blir behandlet med respekt. og viktigst av alt at han blir forstått. en tvangsinnleggelse vil kun gjøre tilværelsen hans mer uutholdelig, og få han til å føle seg enda mer verdiløs.

Endret av Patience
Lenke til kommentar
men han ville sikkert hate meg etterpå.

Ja stakkars deg, tenk du kan risikere ditt gode navn og rykte.

Hadde en schizofren kompis med på fjelltur en gang, han bestemte seg for en eller anne grunn for å gå nedover en bratt fjellskrent. jeg sa "hei, ikke gå der, det er altfor bratt", men han svarte "joda, dette er den riktige veien", og så gikk han på trynet utfor, rullet rundt noen ganger og landet på hodet. Etterpå nektet han å gå videre, og da var det onkel politi som måtte ordne opp. Sikkert ikke populært, men det måtte gjøres.

Lenke til kommentar
en tvangsinnleggelse vil kun gjøre tilværelsen hans mer uutholdelig, og få han til å føle seg enda mer verdiløs.
Om han IKKE er seriøs osv. så klarer han fint å snakke seg ut av situasjonen hos legevaktslegen. Det er ikke så lett å tvangsinnlegge noen her i landet. Har klart å snakke meg ut av det selv.
Lenke til kommentar

Virker som eit "rop om hjelp" eg har det vondt.

Broren til ein eg har kjent i 15år skaut av seg hodet i gangen heime hos foreldrene for mange år siden. Med ei hagle.

Og ein anna bror av ein kompis hengte seg. Uten forvarsel i heile tatt. Var på vei til jobb for mange år siden da vi vart stoppa av politiet og veien stengd (bare 1 vei). Desperado med våpen gått inn i hus der eg kjende folk. Dei slapp oss forbi kom på jobb da traff eg ein arbeidkollega (sommer vikar). Heilt knust. Visste seg at desperadoen var kompisen hans og hadde tatt sitt eige liv, tidligere klassekompis av min søster og hans store bror var tidligere klasse kompis av meg. Ingen teign til at noe var galt der heller.

Det at han sier fra .....sier meg at HAN ønsker ikke å ta sitt liv. Men heller kanskje har lyst til å finne ut ka som er galt med livet hans. Men ta ingen sjanser.

Lenke til kommentar

Selvmordstanker / selvmords"trusler" og/eller bare et "rop om oppmerksomhet" - dette skal man ikke ta lett på, da det er tydelig at vedkommende trenger bistand.

Jeg vil anbefale alle som kommer med drastiske råd om å tenke seg godt om før de poster.

På samme måte vil jeg be trådstarter ta lett på drastiske råd som kommer her, og gjerne konsultere med profesjonelt helsepersonell i alle tilfeller.

Lenke til kommentar

sondre: dersom du har grunn til å tro at han faktisk er i stand til å ta sitt eget liv synes jeg du bør ringe til politiet. da kan de besøke han og undersøke nærmere hvilken tilstand han er i. dersom det er skikkelig ille vil de helt sikkert kunne hjelpe han med krisepsykiater eller liknende, som på en ansvarlig måte (i motsetning til de hårreisende forslagene til bellicus) kan ta det videre derifra

Lenke til kommentar
Skal ringe noen first thing in the morning. Han lovte jo å vare i alle fall et par uker til, jeg tror ikke jeg klarer det i dag heller.

Hvem ringer jeg da? Lege?

fra landsforeningen for etterlatte ved selvmords hjemmeside: "Du kan også ringe sekretariatet til LEVE på 22 50 25 70 hver dag mellom kl 09.00 og 16.00. Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er en krisetelefon. Trenger du noen å snakke med i en akutt krisesituasjon, må du kontakte din lokale legevakt eller fastlege, eller ringe Kirkens SOS på 815 33 300, eller Mental Helse på 810 30 030."

Lenke til kommentar
Skal ringe noen first thing in the morning. Han lovte jo å vare i alle fall et par uker til, jeg tror ikke jeg klarer det i dag heller.

Hvem ringer jeg da? Lege?

Du kan f.eks ringe Kirkens SOS (tlf 81533300), eller Mental Helse Norge (tlf 81003339)

Lenke til kommentar

Han tar ikke livet sitt når han går rundt og snakker om det. Det er rimelig sikkert. Visst han virkelig vil ta livet sitt så hadde han bare gjort det med en gang. Du kan heller bare snakke med han om depresjonene hans osv., slik at han roer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...