Gå til innhold

Kjøp av gaming-PC. Feedback trengs!

Anbefalte innlegg

Hola.

Skal ha meg ein ny PC med hovudfokus på gaming no etter sommaren, og fekk hjelp av ein venn av meg til å få dette oppsettet:

Strømkabel PC m/Jord 2m

Nero 8 OEM Vista kompatibel

CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,

Musmatte Blå 4/6mm

Støtsikker PC-eske

Antec Nine Hundred sort miditower,

Corsair Powersupply 550W Bulk, black,

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz

Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775,

Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB

XFX GeForce 8800GTS 650M 512MB GDDR3,

Seagate Barracuda 7200.11 500GB,

MagicView UCD-562 USB 2.0

Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE

PC Uten OS, White Box PC

Nokon som ser manglar evt noko som kan bli forbetra? Har fått kommentarar på at strømforsyninga ikkje er kraftig nok t.d.

Takk for all hjelp =)

Endret av tael
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Takk.

Fekk tips om å gå for ein Quad-Core prosessor istaden, er det stor forskjell mellom desse?

Og burde eg heller gå for http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340951&CKS=PCW som hovudkort?

Temmeleg grønn på alt relatert til PC desverre :p

*EDIT*

Litt triksing etc så kom eg fram til dette. Er det store forskjellen?

Strømkabel PC m/Jord 2m

Musmatte Blå 4/6mm

Støtsikker PC-eske

Fortron/Source Epsilon 700W, Blå Vifte,

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX,

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,

PC Uten OS, White Box PC

Endret av tael
Lenke til kommentar
Anående quad. Jeg ser du skal ha til gaming, da er et best med to-kjerners. I de spillene du får i dag, telles klokkefrekvens mer enn antall kjerner.

Er det store forskjellar på Quad og Dual når det kjem til gaming?

Takk takk for all hjelpa forresten :D!

Lenke til kommentar
Joda, strømforsyningen er kraftig nok den. Hvis du ikke skal ha SLI, styr unna nForce hovedkort. Forferdelig ustabilt.

Forferdelig ustabilt? Hva legger du til grunn for den uttalelsen? Jeg bare spør.

Jeg vet ikke hvor stabile siste generasjon (7xx) nForce-hovedkort er i forhold til Intel-baserte kort, men jeg har hatt tidligere generasjon nForce-hovedkort (680 SLI) og hadde ingen problemer med det. Disse kortene var også blant de mest populære (og anbefalte) entusiast-kortene den gangen. Så jeg er litt nysgjerrig på hva som ligger bak uttalelsen din om at siste generasjon er så "forferdelig" ustabile. Er det et fundamentalt problem med disse nyere kortene?

Lenke til kommentar
Er det store forskjellar på Quad og Dual når det kjem til gaming?

Nei, men det kommer litt an på hvilket spill det er snakk om. Generelt sett vil du få mer valuta for pengene med dualcore siden det er få spill idag som utnytter fire kjerner fullt ut.

Med andre ord: En dualcore med høyere frekvens enn en quadcore vil generelt sett yte bedre i dagens spill. Hvis en quadcore hadde kostet det samme som en dualcore på samme klokkehastighet hadde det ikke skadet å kjøpe en quadcore naturligvis, men idag er høyere klokkede dualcores rimeligere. Dette pris/ytelsesforholdet vil nok forandre seg i tiden fremover, etterhvert som quadcores blir enda rimeligere.

Lenke til kommentar

Det jeg legger bak den uttalelsen er erfaringer. Det er mange som har hatt problemer med nettopp 680 og mer. Jeg klarer ikke å komme på noe konkret, som får meg til å føle meg veldig dum. :p Det er mange som får problemer med isntallering av OS, restarting og frysing, ,mange forskjellige problemer. Dette har selvsagt ikke alltid noe med HK-et å gjøre. Gå heller for P45, x38 eller x48 chipset!

Lenke til kommentar
Det jeg legger bak den uttalelsen er erfaringer. Det er mange som har hatt problemer med nettopp 680 og mer. Jeg klarer ikke å komme på noe konkret, som får meg til å føle meg veldig dum. :p Det er mange som får problemer med isntallering av OS, restarting og frysing, ,mange forskjellige problemer.

Jeg har nå lest litt om stabiliteten i forhold til X-serien til Intel (på diverse forum), og de fleste ser ut til å være enige om at nForce-baserte kort er forholdsvis stabile, men at X-baserte kort kan overklokkes mer (er mer stabile ved overklokking).

Jeg har også lest noen tilfeldige (profesjonelle) omtaler av 7xx-baserte kort, og jeg har så langt ikke funnet noe som tyder på at det er fundamentale mangler på disse kortene som gjør at de er "forferdelig" ustabile. Mange av kortene har derimot fått bra kritikk.

Så selv om Intel-baserte kort kan gi mer ytelse og stabilitet for (ekstreme) overklokkere, så betyr ikke det at nForce-kort er "forferdelig" ustabile. Og det er det jeg reagerte litt på :) (Idag bruker jeg forøvrig et hovedkort med Intels Seaburg-brikkesett, så dette har ingenting med 'fanboy'-fakter å gjøre).

EDIT: Her er forøvrig et sitat fra en Mai-artikkel på Toms Hardware:

High-End Chipset Battle:

This was an in-depth analysis of the enthusiast chipset offerings by Intel and Nvidia, and we came to a clear conclusion. ...

Both platforms provide a better feature set and more flexibility than any other chipset for the Intel architecture available today. ... There are small advantages for the X48 chipset regarding performance and overclocking, but they don’t really count towards my conclusion, as no one will ever notice them. ...

Those differences can be found in graphics support: while the Intel chipset will be maxed out with two ATI Radeon HD graphics cards, the Nvidia platform will work with up to three GeForce 8800 GTX or faster cards, ...

But the nForce 790i Ultra SLI does have some drawbacks, as well, which will not be relevant to the consumer, but will matter for professional users. ... I/O performance and RAID throughput is only average on the nForce 790i Ultra SLI, so if you intend to create a workstation, you better go with the X48.

Kilde:

http://www.tomshardware.co.uk/x48-790i-chi...w-30911-24.html

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Trur eg kjeme til å gå for dette oppsettet, men spør for ein siste gong om det er noko som kan/bør skiftast ut :p?

Strømkabel PC m/Jord 2m

Musmatte Blå 4/6mm

Støtsikker PC-eske

Fortron/Source Epsilon 700W, Blå Vifte,

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX,

Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

PC Uten OS, White Box PC

Garanti 3 år - Sende inn

Support Komplett.no - Komplett sin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...