Gå til innhold

Ghazala Garden/Sharm el Sheikh - Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke det hotellet, men har vært i området og navnet Sharm er misvisende. Det beste med stedet er det du finner under vann og at det er så solsikkert. Få med deg en tur ut i ørkenen med 4-hjulssykkel/kamel med påfølgende beduinfest, det er en standard greie alle turister er med på i løpet av oppholdet. Der ute er himmelen så klar at du kan se satelitter gå over himmelen.

Om du skal kjøpe noe er den første prisen du får oppgitt gjerne 5-gangeren av vanlig pris.

Flyplasser i Egypt er kaos og laaange køer. Ta med vann og ikke stress så går det bra.

Lenke til kommentar

Det er ikke standarden, men sjarmen som mangler. Dette er et område konstruert for turisme og alle som jobber der kommer fra kairo-området og bor her en begrenset periode bare for å jobbe med turister. Den lokale befolkningen bor under ganske kummelige forhold opp mot fjellene og du vil antagelig kun se dem om du tar en utflukt til ørkenen.

En annen populær utflukt er en tur opp på mosesfjellet. Man reiser da med buss midt på natten og går helt opp for å møte soloppgangen der. Var der da det var ortodoks påske så turen som også går via klosteret ved den brennende tornebusken gikk ikke da.

Tok en utflukt ut til spissen av Sinai, Raz Mohammed, men det var ikke en særlig spennende tur. Det mest spennende var alle kontrollpostene vi måtte gjennom langs veien. Snorklet også ute ved spissen, men snorklingen var bedre ved hotellstranda. Skulle heller tatt en dagstur med båt. Det er både varianter med enten dykking eller snorkling. Rødehavet er regnet som verdens nest beste dykkersted etter Great barrier Reef så kommer du deg ikke under vann så går du absolutt glipp av noe.

Det er også turer til Luxor og pyramidene, men det er ganske langt unna så jeg anbefaler å ta det fra Hurghada. Du vil sikkert dra flere ganger til Egypt.

Lenke til kommentar

Det du må gjøre når du er i Sharm er selvfølgelig å snorkle! Fleste steder kan du se fantastiske ting bare meter ut fra stranda, men du må absoulutt få med deg noen båtturer og. Jeg anbefaler først å fremst å dra til Tiran Island, selv om Ras Mohammed også er veldig bra.

Ellers er firehjuling uti ørkenen noe jeg syns er veldig morsomt. Mange turer der man reiser ut om kvelden for å se solnedgangen over fjellene i ørkenen og drikker te med beduinene.

Har vært i Sharm El-Sheikh tre ganger, og skal dit igjen snart, så hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre ;)

Lenke til kommentar

Sharm el Sheikh er et kjedelig sted, alt for mye "syden" og russiske turister. For å si det slik: det er en typisk sydenby, a la Alanya etc. Hele byen var full av halvferdige bygninger og veiarbeid.

Vi leide båt og dykket litt forskjellige steder ved Raz Muhammad, så masse spennende i vannet ... Barracuda, Løvefisk, Stingray ...

Hvis du har lyst til å se litt mer kultur, anbefaler jeg buss til Kairo ... Lang tur, men sov hele turen - ble kun vekket 3 ganger (2 ganger av kontrollposter, og en gang for å handle kaffe :p). Tok en 3 dagers tur til Kairo og så på pyramidene, det egyptiske museum, Zakkara ... så også masse båter ved Suez-kanalen mellom Sharm el Sheikh og Kairo, noe som var fascinerende.

Ellers er klær etc. dyrt i Sharm el Sheikh i forhold til Kairo.

Ville gjerne sett Kongenes Dal og Alexandria òg, men fikk ikke tid; så det får jeg ta neste gang.

Ellers tok jeg buss til "St. Katharina"-klosteret og Jebel Musa, hadde aldri trodd jeg skulle fryse i Egypt. Gikk med boblejakke, lue og hansker. :p Den brennende busken og grekerne i klosteret hadde fri da ... var visst noe helligdag.

Jeg bestilte alle utflukter på forhånd, men det hadde ikke vært noe problem å bare gjort det der nede ... det var turopperatører som arrangerte alt fra turer til Jerusalem til Go-kart.

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Vi blir nok å bestille ett par utflukter, ja ;-)

Er det noe vi bør passe oss for?

Noen som har opplevd ubehagelige småkryp? Biller, edderkopper osv?

Nah ... de sprøyter nok for slikt på hotellet ... ellers har du serisser, kakkerlakker, gekkoer og andre "sydendyr" + slanger og slikt uti ørkenen. Jeg bodde i første etasje, og fikk ikke noen ubehagelige besøk.

Av utflukter anbefaler jeg:

- Kairo (Giza, Egyptiske museum, Kan el Khalili, Zakkara, Muhammad Ali Moskeen etc. )

- Mosesfjellet (var så dum at jeg tok trappetrinnene ... syntes ikke 4000 trappetrinn (store steinheller) virket som så mye jeg ... før jeg prøvde

- Dykking

Var på noe parfyme- og papyrusfabrikk òg - men det kunne jeg klart meg foruten. :p

Ellers er Egypt, i hvert fall Kairo, ganske tradisjonelt muslimsk - i forhold til Tyrkia, Marokko, Tunisia etc. Noen jenter jeg kjenner ble skjelt ut, spyttet på og kalt for horer av noen bestemødre i burka fordi de gikk litt lettkledd, og en kompis av meg fikk beskjed om å ta på seg en T-skjorte da han satt i bar overkropp i bussen ved en kontrollstopp. Dette var i Kairo da - i Sharm el Sheikh kan man nesten gå naken uten at noen bryr seg. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...