Blåbær Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Av nyskjerrighet så har jeg installert Ubuntu siden mange har anbefalt det som en enkel nybegynner utgave av linux. Programmene som fulgte med var jo greie nok, men da jeg er vant med norsk firefox og det var installert med engelsk utgave så sliter jeg med å få installert firefox på nytt. Har funnet ut man kan installere programmer som ligger inne som valgbare på ubuntu. Men norsk firefox er ikke der. Så har jeg sett flere guider, både her og andre steder på nett, til og med videoer men ingen av dem hjelper meg noe særlig videre med problemet mitt. Så har nå flyttet filen over til desktop og leter etter nå koden jeg må skrive for å få installert filen "firefox-3.0.1.tar.bz2" fra terminale. Samtidig så leter jeg også etter nye fonter mer lik windows da skriften på firefox er altfor liten for meg med 1920x1200 på 15tommers skjerm her på ubuntu mens på windows er den grei. Takk for all hjelp og håper spørsmålene ikke er altfor vanskelige å forstå. Er som sagt helt ny på linux. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Nye fonter? Bruker ikke ubuntu vanlige truetype fonter? (Som kan skaleres så mye du bare orker) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Vet ikke jeg, skulle ihvertfall hatt fonter som ligner litt på de windows. Jeg har ikke lyst til å endre oppløsningen da jeg ser utmerket i windows men i firefox blir de litt for smått. Lenke til kommentar
vcx Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Funker det ikke med CTRL+SCROLL heller? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 For fonter: Innstaler pakken ubuntu-restricted-extras, enten ved å skrive følgende i en terminal: sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras Eller så kan du finne programmet Synaptic på menyen og innstalere der. Etter du har gjort det går du inn i FF og velger de fontene du ønsker. Hva gjelder firefox på norsk så avinnstalerer du det du har nå (via Synaptic feks), og så pakker du ut filen du har lastet ned til et eller annet sted. Og så lager du en symlink til firefox som du legger i /usr/bin Sikkert noen som kan gi deg en step-by-step med terminalkommandoer hvis ikke du finner uttav det... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg vil ha koden til noe lignende som det her: install root\desktop\firefox-3.0.1.tar.bz2 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Jeg vil ha koden til noe lignende som det her: install root\desktop\firefox-3.0.1.tar.bz2 Root? Du er vel ikke pålogget som root? Angående firefox på norsk, Firefox følger jo såvidt jeg vet språkinnstillingene til systemet forøvrig, så om du har språk satt til norsk i Ubuntu, så skal firefox bli norsk. Når det gjelder fonter, for noen fine fonter som ligner mer på de i Windows, installer pakken "ttf-liberation" (tror den heter det i ubuntu..).. du kan forsåvidt også få de samme fontene som er i Windows også.. med pakken "msttcorefonts". Endret 17. juli 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg vet ikke hva jeg er pålogget som, vær så snill er det ingen som bare gi den koden jeg trenger for å skrive på terminalen for å installere firefox. Filen ligger på desktop og filen heter"firefox-3.0.1.tar.bz2" Jeg har norsk ubuntu men det kom med engelsk firefox. Fontene skal jeg se på etterhvert men tar 1 ting av gangen. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg vet ikke hva jeg er pålogget som, vær så snill er det ingen som bare gi den koden jeg trenger for å skrive på terminalen for å installere firefox. Filen ligger på desktop og filen heter"firefox-3.0.1.tar.bz2" Jeg har norsk ubuntu men det kom med engelsk firefox. Fontene skal jeg se på etterhvert men tar 1 ting av gangen. Niks, gir deg ikke koden for å installere firefox-3.0.1.tar.bz2; dette av den enkle grunn at da begynner du i feil ende. Installer norsk bokmål støtte fra system->administrasjons-menyen og du har norsk firefox Programmer forøvrig installerer du gjennom Synaptic Package Manager-programmet, eller ved å laste ned .deb-filer, de tilsvarer .msi/.exe-installasjonsfiler i windows (ikke helt det samme, men you get the point ). http://www.getdeb.net/ (Om du ønsker å installere pakker med kildekode, sånn som den firefox-3.0.1.tar.bz2 sannsynligvis inneholder, må du først installere gcc ( build-essential heter pakka i synaptic package manager) og de bibliotekene samt utviklerversjonene av disse som firefox krever. Deretter følger du README-fila som ligger inni .tar.bz2-fila (dette er ei fil tilsvarende .zip, bare bedre komprimert). Dette innebærer mye tid til å konfigurere firefox før du bygger programmet (som i firefox sitt tilfelle tar MYE tid) og krever at du er kjent med terminalen, og verktøya du må bruke. ) Den siste biten har jeg satt i parentes, fordi det vil du ikke gjøre. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Men hva jeg skal gjøre med andre lignende programmer som jeg vil installere som ikke finnes på synaptic eller på legg til programmer menyen. Jeg må jo lære meg å installere programmer en eller annen gang, derfor jeg driver å maser. Er tilbake på vista men prøver igjen så snart jeg får hjelp til å installere et hvilket som helst program gjennom terminalkode, da det er jeg har lyst til å gjøre. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Punkt #1 og VELDIG viktig: Programvare i Ubuntu installeres primært gjennom "pakkesystemet", og sågodt som aldri via "Windows-måten" ved å laste ned en fil fra en webside, som jeg regner med er hva du her har gjort. Den beste måten å bruke pakkesystemet i Ubuntu er gjennom Synaptic som ligger under System -> Administrasjon, i menyen. Eller alternativt "Legg til/Fjern programmer" i Programmer-menyen. Punkt #2: Firefox er alt installert som standard i Ubuntu og oppdateringer kommer gjennom pakkearkivet. Så til løsningen: Nå vet ikke jeg om du brukte engelsk under installasjonen eller om språkfilene bare ikke er komplett installert, men uansett tror jeg det løses ved å bruke verktøyet "Language Support"/Språkstøtte som også ligger i menyen under System -> Administrasjon. Der skal du sjekke at Norsk Bokmål er haket av og valgt som standard-språk. Får du en melding om mangelfull språkstøtte følger du bare anvisningene. Omstart/utlogging kan nok være nødvendig for å se endringene. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 http://www.linuxmint.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=3493 Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Ser diskusjon gikk litt fra meg. Får presisere at "Language Support"-verktøyet kun er en wrapper rundt pakkearkivet, effekten blir den samme om du finner og installerer de manglende pakkene "manuelt" i Synaptic. Det er få ting Ubuntu-brukere flest må forholde seg til som er fundamentalt annerledes enn i Windows, men installasjon/fjerning/håndtering av programvare er fundamentalt forskjellig, primært et spørsmål om tilvenning. Viss terminalen er et mål i seg selv er aktuelle kommandoer: - "sudo apt-get install navn-på-pakke": Installere en pakke fra pakkearkivene - "sudo apt-get remove navn-på-pakke" Fjerne en installert pakke - "sudo dpkg -i pakke-filnavn.deb" Installere en .deb-fil Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2008 Legger ved bilde, håper det vil hjelpe. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 http://www.linuxmint.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=3493 Fungerer ikke da jeg tydeligvis ikke har rettigheter til å kopiere de filene over til den nevnte mappen. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Se på language support-vinduet. Du ser at det er lista flere språk mer avmerkingsbokser til høyre. Bla deg ned til du finner norsk. Det skal/kan være flere "norske språk" inkludert "norsk", "bokmål" og "nynorsk" (mulig de heter noe annet). Sørg for både "norsk" og "bokmål" har avmerkingsboksene avkryssa og trykk "apply". Logg deretter ut og inn igjen, og start firefox på nytt; den skal nå være på norsk. På innlogginsskjermen skal det dessuten være en meny nederst til venstre som du kan høyreklikke på, der du kan velge språk som skal brukes på sesjonen. Angående fontene; det skal holde å installere den pakka, og eventuelt plassere flere fonter i ~/.fonts/ (bare for din bruker) og så starte på nytt / kjøre "sudo fc-cache -fv". Du må ha administratorrettigheter for kopiere til /etc/fonts . Din bruker (første bruker på systemet) har automatisk dette, men du får det ikke uten at du autentifikerer deg med passordet ditt(tenk på det som uac i vista, bare at du slipper å skrive inn passordet ditt _hver_ gang). Har du ubuntu 8.04? mente drag og dropp skulle automatisk spørre deg om passord. Mulig jeg tok feil... Ellers kan du trykke inn alt+f2 og skrive inn følgende for å starte filbehandleren med superbrukerettigheter/som root-bruker/administrator (ord for det samme): gksu nautilus og så trykke enter. Annbefales å bruke dette forsiktig, da alle filer som du evt åpner vil ha tilgang til hele systemet (inkludert å slette hele ). Du kan også gjøre dette fra konsoll/terminal. da bruker du sudo mv ~/Desktop/katalogfoo /sti/til/plassering/av/annen/mappe (om mappa heter "katalogfoo") http://ubuntu.wordpress.com/2005/09/09/ins...icrosoft-fonts/ Endret 18. juli 2008 av dabear Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Tusen tusen takk. Endelig fått norsk språk etter å ha valgt norsk og bokmål. Og med hjelp av nautilus fikk jeg kopiert over filene. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 http://www.linuxmint.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=3493 Fungerer ikke da jeg tydeligvis ikke har rettigheter til å kopiere de filene over til den nevnte mappen. Er bare å logge inn som root så har du rettigheter Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2008 Og hvordan gjør man det? Har bare en passord som ble laget da jeg installerte ubuntu fra vista. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) I Ubuntu kan du slenge "sudo" forran kommandoen for at den skal bli kjørt med superbruker/root-rettigheter. Du vil da bli spurt om passordet ditt. Dette er det samme som du bruker til å logge inn. Feks: sudo nautilus Du kan også bruke gksu istedet for sudo. Forskjellen er (hovedsaklig) at da får du en grafisk pop-up som spør etter passord istedet for i terminalen. Prøv gksu nautilus Endret 18. juli 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå