mackarn Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Sitter her og blar i noen bøker om PHP. Noe begynner jeg å få taket på, og noe sitter litt lenger inne, så det er ikke like lett å skjønne seg på. Lurer derfor på noen ting i forbindelse med det som topic på tråden min sier. Hva er hoved ellementene i et CMS satt opp i PHP, og hvordan er det man setter opp en PHPside der man kun har index-siden, og alle undersider åpner i denne ved at manfeks. har en adresse der URL ender med: index.php?id=programering eller index.php?id=nyheter også er det noen sider som kun har endelsen med index.php?id=kljklsdjgfdf90w840598lksdjkpo9095t som da er en referanse i fra DB. Noen som gidder å forklare meg litt om dette på norsk. Leser en del om det, men det er jo bare engelsk literatur om det, og det er ikke min engelskunskap det står mest på, men det er utrolig mye dårlig og sette seg ned med for å lese, og det er ikke så enkelt å lære4 seg dette som ligger litt høyt på brukernivået da jeg er helt fersk med PHP. og forsøker å lære meg det. Og hva er Zend studio. Er dette en PHP editor, og installeresd denne med webserver, PHP og DB lokalt slik at debug og testing kan skje enkelt lokalt i editoren selv? Er det en editor med wysiwyg? Endret 17. juli 2008 av mackarn Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Vel, det du spør etter er vel egentlig inkludering. Driver med et stort prosjekt nå (basert på MVC-modellen), og en av view-filene kan f. eks se slik ut $this->load->_get_template('header'); <h2>Innhold</h2> $this->load->_get_template('footer'); Du kan jo også sette det opp f. eks slik <html> <!-- Siden her osv --> <?php include $_GET['side'] . '.php'; ?> </html> Da kan du åpne index.php?side=bilder, og den vil vise innholdet av bilder.php i midten. Husk for all del og sikre deg mot xss, validering av sider o.l. og IKKE bruk mitt eksempel til noe annet en å teste. Du kan lese mer om ZS på Wikipedia Lykke til med læringen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå