Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 og A6 (2009) - hjelp til valg av ekstrautstyr


2bb1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gir:

DSG kommer har aldri/kommer aldri til å være tilgjengelig på Audi. S-tronic derimot får man (samme som VW sin DSG da... ). Av det jeg har lest blir billigste alternativ med S-tronic på A4 B8 2.0TFSI 211hk med Quattro, grunnpris ~599k (ikke tilgjengelig før senere i høst). Hadde Multitronic på den forrige og var ikke spørsmål denne gangen heller, så ble 1.8TFSI MLT.

 

 

Motor:

For ordensskyld får man også nå en 2.0TFSI versjon på 180hk med både manuell og MLT (ca. 50k dyrere enn tilsvarende 1.8TFSI 160hk)

 

1.8T på forrige versjon (B7) hadde 163hk, altså redusert til 160hk på den nye 1.8TFSI motoren (kanskje for å lage plass til ovennevnte 2.0TFSI på 180hk)

 

 

Dinbilpartner/Møller/Sverige:

Kjøpte min forrige bil, B7 Avant, i Sverige selv. Sparte 17k i forhold til dinbilpartner.no. På nye B8 har forskjellen mellom Norge og Sverige blitt mindre. Har bestillt B8 nå, hos Møller. Etter pruting endte jeg (kun) 16k dyrere enn dinbilpartner og da mente i hvert fall ikke jeg det var verdt risikoen, 3års garnti, forbrukerkjøpslov 5 år.

 

 

Ekstrautstyr:

Vet ikke hvilken motor du har tenkt på, men havner jo fort på 500k+ for en nogenlunde utstyrt A4. En såpass dyr bil bør ha et par ting for å gjøre det litt lettere å selge. Jeg mener Navi er et must, med Navi medfølger også MMI-terminal ved girspak (dvs. kommandohjulet og alle disse andre knappene du har sett på produktbilder). Parkeringssensor er et must (min. bak). Skinn eller alcantara er et must. Komfortpakke med AdvancedKey, 3-sonersklima, lys-/regnsensor++ er også utrolig kult (kjøper man en Audi til A4 til 550k har man lov å ikke bare tenke fornuftig når man krysser av på utstyrslista). FIS (førerinformasjonsystem) med fargeskjerm ~+4k. Hadde bagasjeromsmatte i forrige bilen og ting som lå i bagasjen ble slengt frem og tilbake baki der, så har selv lagt til "Festesystem m/T-stang". Kan ikke se at du valgt Alarm, og det kan jo være lurt forsikringsmessig. Jeg mener også at om du tar deg råd til MLT så bør du også slenge på 2k å få F1-giring. Tenker du på mørk farge bør du også vurdere blanke sidelister (se bilder nedenfor). Denne bilen trenger minst 18" felger og noe senking. Sportsunderstell må en ha...

 

Da jeg skulle selge min B7 var det 1 ting alle de 3 som var interressert savnet, hengerfeste. Så om du kan overbevise deg selv om du kanskje kan komme til å dra en henger de nærmeste årene så ta med det... Har du valgt navi får du Bluetooth til 5.000,-

 

et bilde sier mer enn 1000 ord....

post-136821-1217016333_thumb.jpg

post-136821-1217017394_thumb.jpg

 

 

43 dager til denne fårr norske skiler:

1.8TFSI MLT Avant, Fantomsort, Homelink, Alarm, Parkeringssystem Plus, Cruise control, Festesystem bagasjerom, Vendbar bagasjeromsmatte, 19" felger RS4 II, Servotronic, FIS m/farger, Navi, Bluetooth, Audi Soundsystem, El.sportsseter, Skinn perforert Alcantara, Utvidet skinnpakke, Multifunksjons S-line sportsratt med girfunksjon, S-line eksteriørpakke, Komfortpakke, S-line sportspakke, Xenon plus, Adaptive lys, Lyspakke, Tilhengerfeste og Blanke sidelister.

Endret av fleric
Lenke til kommentar
Var en helt sinnsyk opplevelse da jeg fikk teste DSG for første gang for en mnd siden. Trodde manuell kassa i A3-2004moden min var porno jeg, men da jeg fikk testet dsg i en A6-2008 ble jeg nesten våt i trusa.

 

DSG har aldri vært tilgjengelig for A6...

 

S-Tronic da...

same shit different name.

Lenke til kommentar

Multitronic er som skrevet over den trinnløse, i manuell modus 8 gir på A4 B8. Egentlig navnet er vel CVT (Continuously variable transmission). Se youtube linker nedenfor som viser hvordan systemet jobber. S-Tronic oppleves mer som normalt automatgir, bortsett fra at girskiftene er _mye_kjappere. Trekkraften forsvinner ikke ved girskift.

 

Multitronic in action:

http://www.youtube.com/watch?v=RMC0uk7JvWg...feature=related

 

Multitronic in action 2:

 

post-136821-1217624520_thumb.jpg

Endret av fleric
Lenke til kommentar
Multitronic er som skrevet over den trinnløse, i manuell modus 8 gir på A4 B8. Egentlig navnet er vel CVT (Continuously variable transmission). Se youtube linker nedenfor som viser hvordan systemet jobber. S-Tronic oppleves mer som normalt automatgir, bortsett fra at girskiftene er _mye_kjappere. Trekkraften forsvinner ikke ved girskift.

 

Multitronic in action:

http://www.youtube.com/watch?v=RMC0uk7JvWg...feature=related

 

Multitronic in action 2:

 

post-136821-1217624520_thumb.jpg

 

Bortsett fra at alt dette er langt off topic.

så vil jeg bare si takk til hele gjengen av kværulanter som ikke aner hva jeg snakker om, og som ikke vet navnet på det, og da heller sier at jeg har feil. tilslutt kommer det en som vet hva det er og poster et genialt svar som faktisk svarer på spørsmålet.

takk skal du ha fleric.

Til alle dere andre: stupid!

 

~Diddern

Edit: skriveleif

Endret av Diddern
Lenke til kommentar
Ciryaher, høres ut som, for meg, en person som aldri har gjort en tabbe bak rattet på en bil, fordi om det skjer, så har han/hun gjort noe som han/hun egentlig ikke kunne. Og kjøre bil det kan ihvertfall Ciryaher!

 

Ting skjer i trafikken - det kan man ikke forsikre seg mot. Unger på sykkel uten kontroll, elg som kommer ut ifra skogen i full fart, andre trafikkanter som aldri skulle hatt lappen, osv.. Derimot det man har kontroll over er det man foretar selv.

 

Ryggesensor er ikke noe man trenger for å forsikre seg mot å bulke sin egen og andres bil! Er dybdesyn og logisk tankegang helt glemt? Er du halvveis blind, svirrete, usikker, samt en dårlig sjåfør og en fare for dine omgivelser, da trenger du ryggesensor.

 

(Ja, jeg bruker kanskje litt kraftige ord her, men det trengs ser det ut til. En ryggesensor forsvarer ikke prisen om den hadde kostet 499,- heller.)

 

:fun:

Lenke til kommentar
Var en helt sinnsyk opplevelse da jeg fikk teste DSG for første gang for en mnd siden. Trodde manuell kassa i A3-2004moden min var porno jeg, men da jeg fikk testet dsg i en A6-2008 ble jeg nesten våt i trusa.

 

DSG har aldri vært tilgjengelig for A6...

 

S-Tronic da...

same shit different name.

 

S-tronic finnes ikke i noen A6, multitronic og tiptronic derimot finnes i flere A6 modeller.

 

Har selv en A3 med DSG (og ikke kjeft, det heter DSG, S-tronic navnet kom senere, bare tull egentlig, det er jo en DSG kasse!) . Personlig begriper jeg ikke at Audi tviholder på Multitronic og foreløpig kun skal tilby S-tronic på A4 med Quattro (og bare 211 HK TFSI ??). Man kan jo gå over gaten til VW og kjøpe en fwd Passat med DSG og 170 CR TDI. Konge-kombi her i landet i all fall.

 

Har nettop kjørt en Multitronic A4 2.0 TDI 143 HK, merkelige greier. Når man bunner pedalen flyger turtallet opp på et nivå (ca 3000 rpm) og hastigheten øker "sakte" men sikkert. Det er noe som ikke stemmer med det opplegget, føles ikke naturlig. Så gi bang i MLT, sett i gang underskriftskampanje for å få DSG/S-tronic kasse i kombi med "norske" motorer (2.0 TDI'ene) i A4'en, da snakker vi snakk !

 

Men ikke slakt meg for dette, alle valg er bygd på personlige preferanser, til og med automatgir type i nyere tyske biler :D

Lenke til kommentar
Var en helt sinnsyk opplevelse da jeg fikk teste DSG for første gang for en mnd siden. Trodde manuell kassa i A3-2004moden min var porno jeg, men da jeg fikk testet dsg i en A6-2008 ble jeg nesten våt i trusa.

 

DSG har aldri vært tilgjengelig for A6...

 

S-Tronic da...

same shit different name.

 

S-tronic finnes ikke i noen A6, multitronic og tiptronic derimot finnes i flere A6 modeller.

 

Har selv en A3 med DSG (og ikke kjeft, det heter DSG, S-tronic navnet kom senere, bare tull egentlig, det er jo en DSG kasse!) . Personlig begriper jeg ikke at Audi tviholder på Multitronic og foreløpig kun skal tilby S-tronic på A4 med Quattro (og bare 211 HK TFSI ??). Man kan jo gå over gaten til VW og kjøpe en fwd Passat med DSG og 170 CR TDI. Konge-kombi her i landet i all fall.

 

Har nettop kjørt en Multitronic A4 2.0 TDI 143 HK, merkelige greier. Når man bunner pedalen flyger turtallet opp på et nivå (ca 3000 rpm) og hastigheten øker "sakte" men sikkert. Det er noe som ikke stemmer med det opplegget, føles ikke naturlig. Så gi bang i MLT, sett i gang underskriftskampanje for å få DSG/S-tronic kasse i kombi med "norske" motorer (2.0 TDI'ene) i A4'en, da snakker vi snakk !

 

Men ikke slakt meg for dette, alle valg er bygd på personlige preferanser, til og med automatgir type i nyere tyske biler :D

 

Er vel kanskje de "personlige preferansene" til folk som faktisk gjør at Audi fortsetter suksessen med MLT :) Helt enig at det føles merkelig i starten, fartsfølelsen forsvinner da man ikke kjenner "draget" ved girskiftene. Skal man ha MLT bør man min. ha 160-170hk. Motor under dette "føles" den veldig dau. Stor strek under "føles", for akkurat det er et av ankepunktene med MLT. På papiret så er både 2.0TDI og 1.8TFSI nøyaktig like kjapp/treg med manuelt gir og Multitronic. For A4 B8 1.8TFSI-8,6sek og 2.0TDI(140hk)-9,4sek. Komforten man i tillegg får med på kjøpet gjør at jeg er en av flere som digger den kassa. MEN jeg er gjerne med på en underskriftskampanje på S-Tronic på lavere motorer, men tror neppe det hjelper. Er nok veldig bevisst av audi for å få folk til å kjøpe større motor. Skal alt utstyr/alle motor- og giralternativer være tilgjengelig på de lavere motoriserte bilene ville de tjent mindre penger.

Endret av fleric
Lenke til kommentar
Var en helt sinnsyk opplevelse da jeg fikk teste DSG for første gang for en mnd siden. Trodde manuell kassa i A3-2004moden min var porno jeg, men da jeg fikk testet dsg i en A6-2008 ble jeg nesten våt i trusa.

 

DSG har aldri vært tilgjengelig for A6...

 

S-Tronic da...

same shit different name.

 

S-tronic finnes ikke i noen A6, multitronic og tiptronic derimot finnes i flere A6 modeller.

 

Har selv en A3 med DSG (og ikke kjeft, det heter DSG, S-tronic navnet kom senere, bare tull egentlig, det er jo en DSG kasse!) . Personlig begriper jeg ikke at Audi tviholder på Multitronic og foreløpig kun skal tilby S-tronic på A4 med Quattro (og bare 211 HK TFSI ??). Man kan jo gå over gaten til VW og kjøpe en fwd Passat med DSG og 170 CR TDI. Konge-kombi her i landet i all fall.

 

Har nettop kjørt en Multitronic A4 2.0 TDI 143 HK, merkelige greier. Når man bunner pedalen flyger turtallet opp på et nivå (ca 3000 rpm) og hastigheten øker "sakte" men sikkert. Det er noe som ikke stemmer med det opplegget, føles ikke naturlig. Så gi bang i MLT, sett i gang underskriftskampanje for å få DSG/S-tronic kasse i kombi med "norske" motorer (2.0 TDI'ene) i A4'en, da snakker vi snakk !

 

Men ikke slakt meg for dette, alle valg er bygd på personlige preferanser, til og med automatgir type i nyere tyske biler :D

 

Er vel kanskje de "personlige preferansene" til folk som faktisk gjør at Audi fortsetter suksessen med MLT :) Helt enig at det føles merkelig i starten, fartsfølelsen forsvinner da man ikke kjenner "draget" ved girskiftene. Skal man ha MLT bør man min. ha 160-170hk. Motor under dette "føles" den veldig dau. Stor strek under "føles", for akkurat det er et av ankepunktene med MLT. På papiret så er både 2.0TDI og 1.8TFSI nøyaktig like kjapp/treg med manuelt gir og Multitronic. For A4 B8 1.8TFSI-8,6sek og 2.0TDI(140hk)-9,4sek. Komforten man i tillegg får med på kjøpet gjør at jeg er en av flere som digger den kassa. MEN jeg er gjerne med på en underskriftskampanje på S-Tronic på lavere motorer, men tror neppe det hjelper. Er nok veldig bevisst av audi for å få folk til å kjøpe større motor. Skal alt utstyr/alle motor- og giralternativer være tilgjengelig på de lavere motoriserte bilene ville de tjent mindre penger.

 

 

Jepp, egentlig ganske enig. MLT'en er en fin komfort kasse. Når det gjelder S-tronic er mitt hjertesukk basert på at man får biler som Passat og Skoda Octavia RS med 170 TDI DSG, så da burde vel Audi ha kunnet parre 170 TDI motoren på samma måte i A4'en ! Og jeg tipper de gjør det også, forventer en pressemdelding om dette maks 14 dager etter jeg har signert kontrakt på en 170 TDI Avant med manuell kasse :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...