Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg kreve legitimasjon av vektere?

MadnL

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
No begynner me å gå litt ot iforhold til trådens tema, men den ligger innanfor kvifor skuleelevene blir nekta adgang/ kontrollert adgang.

1) gruppementalitet vs enkeltindivd trur eg er ganske godt dokumentert opp gjennom historien.

Det er mykje lettare å naske littegranne når ein har 10-40 "venner" rundt seg.

2)Egenerfaring blant anna, har jobba i butikk sjølv og det var lite betalende kunder som kom inn i butikken når det stod 15 ungdommer som hadde det morro i butikken.

Det finnes utruleg snille og greie ungdommer som ikkje lager noko tull eller nasker, eg trur desse egentleg er i fleirtal men så har du ein del element som virkeleg ødelegger for resten. Sidan det er veldig vanskeleg å luke ut "bad seeds" så blir ein diverre nødt til å bruke same reglene på alle.

3) Utestengelsen går ikkje på handlekraft, men regelrett ulemper kontra fordeler.

40 ungdommer (30 sekunds ekspederingstid ) = 20 minutters arbeid. Om kvar person bruker 20 kr så blir dette 800,- (same sum som 2-3 vanlige kunder ville ha lagt igjen (ekspederingstid 1,5 minutt)

Reknestykket blir då som følger. (26% er kva eg fekk oppgitt at ein større matvarekjede hadde som fortjeneste på varene dei solgte for nokre år sidan, rekna med ei lønn på 120,- for kassadama og ganger dette med 1,5 for å få feriepenger, arbeidsgiveravgift o.l det ligger på mellom 1,5 og 1,6 alt etter om personen er nyansatt eller har jobba der lenge)

800 x 26% = 208,-

0,33t x (120x1,5)

=59,4 kr, noko som gir butikken heile 148,60 i fortjeneste, det betyr at forsvinner det varer for 3,75 kr pr person så er det ingenting igjen av fortjenesta av det direkte salget.

Utanom så kjem jo husleie og administrative utgifter knytta til butikkdrifta.

Så på same tid trenger butikken berre å ekspiditere 4-5 kunder for å ha bedre fortjeneste enn å bruke 20 minutt på ein ungdomsgjeng i skuletida. Med ein kø av vanlige handlande så vil den same kassedama ha behandla ca 13 kunder x 400 = 5200. og ei fortjeneste på 1352,-

I tillegg så har du at det er vanskelegare å fakke andre naskere (f.eks eldre damer) når det er ein 30-40 høgrøsta ungdommer. Dermed blir situasjonen i butikken forverra av årsaker som er indirekte knytta til ungdomsgjengen.

Men kassadamene er jo fortsatt på jobb, og sitter ved kassa uavhengig av om det er 30 ungdommer i butikken, eller 4-5 voksne.

De er jo på jobb fra klokken x til klokken y. De har heller ikke noe mindre utbetalt i lønn hvis det er 30 mindre kunder en dag.

Det er ikke inntekter alene man må tenke på. Det er fordeler vs. ulemper. Når fordelene (inntekt) blir lave i forhold til ulempene (nasking, andre kunder unnviker butikken pga. bråk, etc.) må man ta tak i det.

Forøvrig er det slik at de som jobber i kassen får gjort andre ting når det er få kunder. I en liten butikk vil kasserer gjøre andre oppgaver i nærheten av kassen når det ikke er kunder. I en stor butikk vil man kunne ha færre kasserere i aksjon og flere på gulvet når det er få kunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en fyr i teletubby-kostyme som utførte jobben.

Genial ide. :thumbup: Pengetransportører utkledd som teletubbier hadde vært et fint innslag i hverdagen. Det hadde sikkert senket ransfaren også, sikkert ikke lett å rane en pengetransport når man knekker seg av latter.

Lenke til kommentar
Men du skjønte poenger :) Det at man har på seg vekteruniform gir en ikke myndighet slik som feks politiet. Man er like sivil som fru Olsen som står fremst i kassen og skal betale hele gildet med enkroninger. :mad:

Joda. Jeg skjønte godt poenget ditt. Men jeg må ærlig innrømme at jeg langt på vei ville stolt mye mer på en vekter fra et seriøst firma enn på fru Olsen. Da jeg jobbet som assisterende butikksjef hadde jeg mye kontakt med vektere. Både pengetransport, stengevakt, og utrykking ved bråk i butikken eller ran. Fordelen med en vekter fra et seriøst firma er at han a) vet hva han har lov å gjøre og ikke samtidig som han vet hvor mye som han egenlig ikke har lovhjemmel til å gjøre, kan gjøre uten å få trøbbel og b) er godt kurset i hvordan man i størst mulig grad skal sørge for sikkerheten til de ansatte og han selv. Ved for eksempel bråk i butikken visste jeg alltid at vekteren ikke ville gjøre noe for å sette meg i fare, mens herr Olsen som stod i kassa og skulle betale kunne jeg ikke være sikker på.

Lenke til kommentar
Han innehar de samme rettigheter som butikkeieren. Med andre ord kan han nekte en person inngang, bortvise en person fra området, osv...

Men det er ikke unikt for vektere. Butikkeieren kan overføre disse rettighetene til hvem som helst.

Lenke til kommentar
Han innehar de samme rettigheter som butikkeieren. Med andre ord kan han nekte en person inngang, bortvise en person fra området, osv...

Men det er ikke unikt for vektere. Butikkeieren kan overføre disse rettighetene til hvem som helst.

Jeg sa heller ikke at det var unikt men jeg fikk spørsmål om hvilke rettigheter det var når jeg sa at en vekter hadde mer rettigheter enn hvermansen, da en hvilken som helst besøkende i butikken.

Prøver dere å kverulere mest mulig bare for å være vrange, eller forstår dere faktisk ikke hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Prøver dere å kverulere mest mulig bare for å være vrange, eller forstår dere faktisk ikke hva jeg mener?

Ja, det er nesten så en river seg i håret. Dette med vekteres myndighet er jo ikke det vanskeligste i verden, for å si det slik...

Lenke til kommentar

Det er en litt annen sak, men nei. Men du har krav på å få et tjenestenummer hvis du spør om det. Det fikk Venstre gjennom for et par år siden eller noe slikt :)

Normalt sett har de dette ganske synlig hengende på seg, men hvis du ikke ser det kan du spørre.

Endret av Manfred
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg tipper de har denne vekteren der fordi det er vært store mengder tyveri i denne butikken. Om de ansatte mistenker skolebarn, kan de nekte dem adgang.

Hvis de misstenker noen spesifikke kan de nekte dem adgang, men da må de ha grunnlag for dette.

En butikk som er åpen for allmenheten har ikke lov til å nekte folk inngang bassert på at de er "skolebarn". Det blir faktisk rett og slett diskriminering og et klart lovbrudd.

Det blir akkurat det samme om vekteren skulle ha nekta å sluppet inn en utlending fordi en annen utlending hadde nasket sjokolade tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

For å svare helt konkret på spørsmålet til trådstarter: Ja, vekter har plikt til å vise identifikasjon hvis du ber dem om det. Du har dog ikke plikt til å vise identifikasjon til noen andre enn Politiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...