Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg kreve legitimasjon av vektere?

MadnL

Anbefalte innlegg

Ved RIMI på skolen min har de laget en ordning om at alle elever må stå i kø utenfor, så bare to og to kan slippe inn. Der har de leid inn en Securitas-vekter, som står utenfor døren mens han kjefter på alle han ser. Er det sånn at jeg kan kreve å få se legitimasjon og/eller bevis på at han er en godkjent vekter, før jeg gjør som han sier? Og, kan jeg be om T-banekontrollørers legitimasjon?

Ettersom både vektere og T-banekontrollører gjerne har en utrolig overlegen holdning til meg, er jeg så egoistisk at jeg har glede av det ekstra bryet de får med å finne frem ID.

Edit: Kan vekteren utenfor rimi bruke makt mot elever, f.eks. for å få dem til å holde en penere kø?

Endret av MadnL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden Rimi måtte leie inn en vekter til å få orden på dere drittunger så er det vel bare å høre på han, og faktisk flytte seg 1 m slik at dere får en fin kø :wee:?

Men nei, vekteren kan ikke bruke makt noe mer enn det vi kan, altså borgerarrest. Han kan derimot nekte deg adgang til butikken.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Hvordan kan man nekte noen adgang og ikke ha lov til å bruke makt?

Tenker makt som i å dytte ungen inn i køen. Siden Rimi er privat eid kan eieren og ansatte nekte personer inn uten noen grunn.

Tror ikke butikker kan UKRITISK nekte folk innpass nei, er jo på grensen til diskriminering at enkelte "grupper" ikke kommer inn uten noe faktisk grunnlag.

Lenke til kommentar

Hadde jeg blitt nekta adgang og dytta unna av en vekter hadde jeg blitt rimelig irritert ihvertfall(ikke at jeg er no skolebarn, så blir vel ikke nekta uansett men)

Hadde det ikke vært bedre om vekteren patruljerte inne i butikken å faktisk tok de som gjorde noe galt istedet for å stenge ute en hel gruppe?

Lenke til kommentar

butikker som stenger ute skoleungdom skyldes trangsynte butikk"sjefer" som ikke vet noe om hva de driver med.

Av egen erfaring fra tiden da jeg jobbet i butikk (10-12 år siden) så var det veldig variasjon i alderen på butikktyver. Faktisk var det de ELDRE som utpekte i antall!

Dessuten, det å stenge en gruppe personer ute er i seg selv diskriminerende - men når du samtidig begrunner det med at det skyldes tyveri og utestengelsen fortsatt er mot en HEL gruppe personer basert på alder / at de går på skole.. Vel, jeg er nesten overbevist om at dette ikke kan være lov.

Lenke til kommentar
Vel, jeg er nesten overbevist om at dette ikke kan være lov.

Butikkeiere kan nekte grupper adgang, men det må ikke komme i konflikt med norsk rett eller diskriminering. Derimot kan butikken stenge ute grupper hvis det har en beskyttelsesverdig interesse. Noe slikt kan være som at store menger med folk kommer inn på en gang, derfor blir det vanskeligere å holde oversikt over alle sammen, og derfor slipper de ikke inn hele mengden.

Lenke til kommentar

At trådstarter føler seg arogant behandla av kontrollørene på T-bane og vektere trur eg må falle litt saman med hans oppførsel mot dei, er ein arrogant så får ein takke seg til å bli behandla deretter.

Har budd i Oslo ein god del år no og enno har eg ikkje følt noko ubehag frå t-banekontrollørene eller vektere. No skal det seies at eg aldri har blitt kontrollert utan gyldig billett eller tiltrukke meg uønska oppmerksomheit frå vektere.

Å begynne å vere kverulant mot folk som faktisk har muligheiten til gjere det vanskeleg for deg sjølv er i beste fall forbanna idiotisk.

Berre tenkt senario:

Kverulant "idiot" som har billett, men er ei skikkeleg plage.

Så blir billetten granska og grunna stempelmaskina så kan det sjå ut som ei forfalskning, men all sanynlegheit tilseier at den ikkje er forfalska.

Med litt flaks og rett person ein trøbla med så sitter ein med ei bot på 1500,- og muligens politinameldelse. Berre fordi ein er ikkje i stand til å oppføre seg skikkeleg.

No skal det vel seiast det er ein del element som aldri skulle ha vore vektere, men det mest idiotiske er å skal bevise sin rett spesielt mot desse individa.

Beste eksempel her er trafikkulukker mellom bil og MC. MC-føreren kan ha hatt all rett på si side men det er ein fattig trøst når ein har fått brukt ansiktet og kroppen som skurefille i asfalten eller på understellet av bilen.

Når det gjeld den jevne butikktjuven så er nok andre grupper enn skuleungdom dei mest aktive, problemet med 30-40 ungdommer inne i ein butikk samtidig blir:

1) Naturleg større svinn ( rart kva ein gjeng finn på iforhold til enkeltindivid)

2) Mykje bråk og ståk = andre kunder trekker vekk

3) Den 10-20kroningen alle skal handle for er ikkje verd tida det tar å ta betalinga.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Det er jo fortsatt en type makt vil jeg si da, de har vel i teorien ikke lov til å røre noen i det hele tatt?

Mener også det er helt feil av butikkene og nekte en viss gruppe mennesker adgang, uansett gunn

er vel gjerne en grunn til at slikt skjer.. kan se for meg at det er mye nasking som utløste dette.

Lenke til kommentar
*SNIP*

er vel gjerne en grunn til at slikt skjer.. kan se for meg at det er mye nasking som utløste dette.

Dersom dette er forsvaret dems - hva skjer når Oslo Sporveier el.l. gjør det samme? Nei hvis så er tilfellet at de stenger ute ungdommer pga. frykt for nasking så er dette et sykt tilfelle av diskriminering som jeg ikke hadde funnet meg i.

Lenke til kommentar
*SNIP*

Dersom dette er forsvaret dems - hva skjer når Oslo Sporveier el.l. gjør det samme? Nei hvis så er tilfellet at de stenger ute ungdommer pga. frykt for nasking så er dette et sykt tilfelle av diskriminering som jeg ikke hadde funnet meg i.

quoter jankee siden jeg ikke orker å si det samme som han nettop sa:

problemet med 30-40 ungdommer inne i ein butikk samtidig blir:

1) Naturleg større svinn ( rart kva ein gjeng finn på iforhold til enkeltindivid)

3) Den 10-20kroningen alle skal handle for er ikkje verd tida det tar å ta betalinga.

Lenke til kommentar
quoter jankee siden jeg ikke orker å si det samme som han nettop sa:

problemet med 30-40 ungdommer inne i ein butikk samtidig blir:

1: Hva bygger du/jankee den påstanden på?

2: Samme her - hva bygger du den påstanden på?

3: Neivel, så du mener det er rett og riktig at en forretning skal tilnærmet utelukke en gruppe personer basert på handlekraft, mens andre brukergrupper med lik handlekraft ikke blir nektet? Diskriminering på sitt beste!

ref. pkt. 2: Fra da jeg var den omtalte kundegruppen husker jeg fint at vi ofte var 10-15 ungdommer i forretningen i friminuttene, og butikken var velfylt med andre kunder som smilte og oppførte seg helt som vanlig. Det var ingen sure miner fra betjeningen heller.

Lenke til kommentar

er det virkelig så vanskelig å forstå at 20-40 skole ungdom er en negativ ting for en butikk?

Kan godt hende at du ikke nasker, sier ikke at du er en tyv. men kan du VIRKELIG gå go for de 19-39 andre som er i butikken sammens med deg?

Har selv vert på butikken i langfri som elev, vet at når jeg folk drar dit med 2-5 klasse kompisser så kan det fort bli litt kødding osv. har selv oppleved det når jeg var ung. 

og jeg VET at det er mye nasking, har selv vert med venner som nasker. selv gjør jeg ikke det men jeg gidder da faen med ikke å tyste på de som gjør det så lenge jeg kjenner de. det er ikke snakk om 40 pakker barberblad eller 40 bokser med snus. men en sjokolade her og en tube med skinke ost der.

Kan godt hende at du og alle dine venner aldri ville funnet på å stjele eller "bråke" litt men slik er desverre ikke alle. derfor er det nødvendig med vakt.

Lenke til kommentar
Ved RIMI på skolen min har de laget en ordning om at alle elever må stå i kø utenfor, så bare to og to kan slippe inn. Der har de leid inn en Securitas-vekter, som står utenfor døren mens han kjefter på alle han ser. Er det sånn at jeg kan kreve å få se legitimasjon og/eller bevis på at han er en godkjent vekter, før jeg gjør som han sier? Og, kan jeg be om T-banekontrollørers legitimasjon?

Ettersom både vektere og T-banekontrollører gjerne har en utrolig overlegen holdning til meg, er jeg så egoistisk at jeg har glede av det ekstra bryet de får med å finne frem ID.

Edit: Kan vekteren utenfor rimi bruke makt mot elever, f.eks. for å få dem til å holde en penere kø?

id-kortet til vekteren gir han ikke makt, det er kun personer med politi-myndighet som har mer makt enn vanlige personer.

ingen utenom personer med politi-myndighet har krav på å se legitimasjon, verken du eller vekteren har krav på å se legitimasjon.

det som gir vekteren på rimi makt er jo at han kan nekte dere å gå inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...