Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hei! Velger å skrive dette innlegget som gjest selv om jeg har fast bruker på forumet. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal begynne, men lar det bare stå til. Fra jeg gikk i førsteklasse til jeg gikk i fjerde klasse hadde jeg ingen kammerater, kun en ”kammerat” hadde jeg, men han ønsket kun at jeg skulle tulleringe for ham. Da dette hadde gjentatt seg en stund gav jeg ham rett og slett opp. I v4. klasse var jeg på et kurs hvor jeg møtte noen andre mennesker som jeg etablerte rimelig god kontakt med. Disse 3 menneskene har jeg snakket fast med siden da. Problemet er at vi begynner å vokse fra hverandre. For og si det som sant er lever vennskapet kun på minner. Disse vennene går ikke på samme skolen som meg, og de jeg snakker med på skolen er kun interessert i å høre grisevitser. Jeg er nå ferdig med 8. klasse og som mange av dere sikkert vet er det ikkke lett å få nye kammerater i den alderen. I hvert fall ikke når man skiller seg ut på flere områder. Mens de andre enten hører på Metal eller liste-pop hører jeg på eldre musikk som The Doors, The Beatles og Led Zeppelin. Jeg kjenner ingen andre på skolen som deler min musikksmak. Samtidig har jeg en stor interesse av og lese bøker, men leser kun bøker som ingen andre på trinnet har lest. Blant mine favorittforfattere er Tolkien, Golding, Ibsen og Fitzgerald. Dere kan sikkert skjønne at med disse interessene var det ikke lett å skaffe venner. Jeg søkte til diverse internet-forum, men heller ikke der var det spesielt lett. Trådene jeg startet for å hjelpe de jeg trodde var mine venner ble tatt useriøst. Jeg kunne sikkert skrevet mye mer, men vil ikke høres for sytete ut. Det jeg i bunn og grunn lurte på var hvordan jeg kunne prøve å skaffe flere venner. Gamlelæreren min sa at jeg måtte tilegne meg de andres interesser, men det er jo heller ikke så lett. Kan noen av dere hjelpe meg? Har dere noen forslag? Lenke til kommentar
Jordbaerdrops Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Uff da, høres ikke så greit ut.. Jeg skjønner at det ikke kan være lett å skille seg ut, når du ikke har noen andre å dele interessene dine med, men hold ut det finnes håp! Jeg tror faktisk gamlelæreren din var inne på noe når man han sa du burde prøve å tilegne deg andres interesser. Du trenger nødvendigvis ikke å bli en fake, men bare prøve det ut, gi det en sjanse. Kan du kanskje prøve å finne noen fellestrekk ved deg selv og noen gutter/jenter du ønsker mer kontakt med? Dere trenger jo ikke nødvendigvis å snakke om musikk eller bøker hele tiden, men hva med andre ting som skolen, helga, sport, ferie o.l.? Et tips på å starte en samtale kan være å spørre om en lekse/prøve dere skal ha, kanskje foreslå å øve litt sammen? På den måten får du jo muligheten til å snakke om andre ting enn bare skolearbeidet også Nå i ferien er det jo endel som er borte på ferie så det kan bli vanskelig å etablere kontakt med folk fra skolen, skjønner den. Du sier du holder på å vokse fra de gamle vennene dine, hva med å prøve å samles en dag? Kanskje de har noen andre venner å ta med som du kan prøve å bli kjent med? Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg har prøvd å tilegne meg andres interesser, men finner ingen fellestrekk. Er egentlig ikke noen stor fan av smalltalk heller. Det ligger rett og slett ikke i min natur. Det blir nok litt vanskelig å samle vennene da vi bor på helt forskjellige kanter av verden. Faglig sett har jeg 4,8 i snitt, så føler ikke at jeg har noen problemer der. Lenke til kommentar
Obsternasig Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Du kan bli venn med meg Endret 17. juli 2008 av Vandsemb Lenke til kommentar
Jordbaerdrops Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Faglig sett har jeg 4,8 i snitt, så føler ikke at jeg har noen problemer der. Nå handler det jo om å bli kjent med nye folk da, så gjør det beste ut av hver mulighet.. ? Lenke til kommentar
3nity Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Ingen på skolen din som hører på gammel musikk? seriøst ? I min gamle klasse hørte kanskje halvparten eller mer på maiden , metallica beatles etc. Men on topic, det at du intresserer deg for bla. Ibsen betyr vell egentlig at du er mere "voksen" enn de andre i din klasse og jeg skal garantere at du får utbytte av dette senere i livet ditt. Men som sag tidlegere , prøv andre interesser som andre i din klasse har Lenke til kommentar
neadii Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Slik jeg forstår teksten din så vil du at folk skal komme til deg og bli venn med deg. Det er ikke slik det funker om du vil ha venner. Hadde ikke noe særlig med venner osv. på din alder jeg heller, men nå har jeg masse venner. Dere trenger ikke absolutt å ha samme interesser, men noe lignende. Hvis du er glad i sport/musikk/tegning og andre aktiviterer så kan du bare melde deg inn i klubber i nærområdet, og i slike klubber er det garantert folk på din alder. En annen ting du kan tenke på er at det ikke skader deg å prøve andre ting, som f.ex. om en i klassen din spør deg om å bli med å spille kort så dør du ikke av å prøve det selv om du ikke syns det er moro. Kanskje det faller i smak etterhvert og. Måten du kler deg på kan også ha noe å si på hvem du ender opp med som venner. Du burde ha en klesstil som representerer deg, men fortsatt er hipt og kult, fordi da blir du lagt merke til. Fikse på håret, ikke nødvendigvis med gele/voks, men bare slik at folk ser du har gjort noe med håret ditt. Poenget mitt er at du selv må engsasjere deg i å skaffe venner, ingen kommer til deg bare sånn uten videre. Edit: Anbefaler deg ikke å starte med gaming o.l. Du får det du tror er venner, men som du bare snakker med foran en skjerm, og det blir aldri det samme som ordentlig venner du kan snakke med om det meste irl osv. Endret 17. juli 2008 av neadii Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå