Cashmere Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hei! Er det ikke en lov som sier at et bilde som er tatt på offentlig plass kan brukes til hva som helst? Jeg har tatt et bilde av en kamerat som er på en offentlig lekeplass, og han lar meg ikke vise det til noen fordi han mener bilde er av ham, og derfor kan jeg ikke bruke det? Hvis det ikke er slik, hvordan er det? Og vær snill og send link til lovdata Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Lovdatalink orker jeg ikke akkurat nå, men du er så heldig å få min vurdering fra hukommelsen. Bilder av folkemengder som har annen nyhets/publisringsverdi (en demonstrasjon der man kan se ansiktet til kompisen din sammen med mange andre, og det er demonstrasjonen og ikke han som er motivet), er greit. Slik du beskriver det, er det ikke greit. Du kan hverken publisere eller vise det frem uten hans samtykke. Noen mener vel at dette også betyr at du ikke kan vise det til f.eks. en kompis som er på besøk, mens andre mener at det er en vel streng tolkning. Hva rettspraksis på området er, vet jeg ikke Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. Du kan jo f.eks hevdre b eller c... Spørs litt hvordan bildet er. Endret 18. juli 2008 av Manfred Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Loven er en ting. En annen ting er om du er så råtten at du går imot hans ønske og legger et latterliggjørende bilde på FaceBook eller liknende. At du synes det er et morsomt bilde, betyr ikke at han er enig. Du kan ikke fotografere HVA SOM HELST bare fordi det skjer på en offentlig plass, og tro at det er OK å publisere bildet etterpå... Hvis hans rolle i bildet ikke er viktig, kan du klippe bort den delen av bildet hvor han er. Publiser den andre halvdelen av bildet, uten henvisning til kompisen. Hvis hans rolle i bildet ER viktig, så kræsjer det jo med en tidligere nevnt lov, og du kan altså ikke publisere det. Endret 20. juli 2008 av Tordenknoll Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Shut the fuck up. Er ikke interissert i din moralske mening rundt dette, ikke det jeg spurte etter... Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Han sa heller ikke sin moralske mening, men hvis kameraten din er "hovedsaken" i bildet kan du ikke publisere det fritt, hvis det ikke har allmenn interesse. Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 jeg tror du bør definere "allmenn interesse", hvis det i det hele tatt var det du mente. Jeg mener, et nakenbilde av en pen jente i klassen har definitivt "allmenn interesse", men det betyr ikke at et er ok å legge det ut på Fcebook eller Deiligst.no. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 i lovhensyn har det ikke aktuell og allmenn interesse Dette begrenser seg litt mer til hendelser og ting som er viktig og interessant for samfunnet generelt. Ikke for kåte fjortissgutter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå