Gå til innhold

MSN Messenger til mobilen?


ktt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

svaret (er jeg ganske sikker på) er at det ikke går ann å ha msn messenger på 3510i - hvis det går ann så skal jeg gå og bade i nordsjøen... jeg hvet at det funker med mobiler med microsoft software på (som f.eks. neonode n1?), det jeg lurer litt på er om det går ann å bruke msn på symbian system? noen som hvet?

Lenke til kommentar
Svaret må nok bli nei, MsN går ikke ann på SymbianOS fordi operativsystemet Windows er grunnleggeren av MsN, og jeg tipper de vil ha enerett.

 

Det finnes MSN til Unix.. det er det _ikke_ microsoft som er grunnlegger for.. Hvorfor skulle det da ikke gå på mobiltelefoner som ikke kjører microsoft-kompatible greier?

Lenke til kommentar
Svaret må nok bli nei, MsN går ikke ann på SymbianOS fordi operativsystemet Windows er grunnleggeren av MsN, og jeg tipper de vil ha enerett.

 

Dette er riv ruskende galt. Det fins masse 3-dje parts programvare som har implementert msn protokollen. f. eks. trillian, masse linux programvare, etc. etc.

Om det ikke allerede er blitt release et symbian eller en jme med støtte for msn protokollen er det bare snakk om tid.

Lenke til kommentar

Jaja, trodde bare at Windows ville ha eneretten på MsN, fordi, ja, de er grunnleggerne av det.

Til alle som sier at MsN ike ble grunnlagt av Windows, hvorfor følger MsN med på alle Windows operativsystem?

Anyway, viss noen mener jeg har feil vil jeg gjerne ha noe som beviser motsatt :smile:

Lenke til kommentar

Jeg tipper at Microsoft vil vri en eventuell bruk av Messenger på mobil til å bli en slags SMS greie... Husker for et par år tilbake da en kunne bruke WAP for å få tilgang til Hotmail... Dette funker ikke lenger fordi MSN og Telenor tjenre grovt på SMS Hotmail som suger kraftig... Med så mye spam som Hotmail slipper gjennom blir det fort en av Norges dyreste mailkonto å inneha... Tipper at dette vil skje med Messenger etterhvert også... Dessverre...

Lenke til kommentar
Jaja, trodde bare at Windows ville ha eneretten på MsN, fordi, ja, de er grunnleggerne av det.

Til alle som sier at MsN ike ble grunnlagt av Windows, hvorfor følger MsN med på alle Windows operativsystem?

Anyway, viss noen mener jeg har feil vil jeg gjerne ha noe som beviser motsatt  :smile:

 

Tenkte bare at jeg skulle komme med et svar. Selv om det tok lenge ;-)

 

Det er slik at det er Microsoft som har lagd MSN og de har helt sikkert copyright på selve programmet. Men det er også slik (heldigvis) at det ikke er mulig å få tatt copyright på en protokoll. Hvem som helst kan dermed lage et program som kommuniserer via MSN protokollen og dermed fungerer på samme måte og interaktivt med MSN uten at Microsoft kan sakesøke dem.

Dette er bra. Det er derfor bl. annet at vi har masse programmer som kommuniserer via ICQ, Yahoo, MSN, AIM, POP og SMTP (mail), etc.

 

Microsoft kan selvfølgelig beskytte protokollen sin så godt de kan ved å la vær å informere noen om hvordan den fungerer, men det er fritt frem for enhver som har MSN installert å "avlytte" trafikken den genererer og dermed finne ut av protokollen.

 

Et annet bra eksempel er protokollen som brukes for å kommunisere mellom Nokia telefoner og pc'er (Fbus, Mbus, etc). Denne protokollen er hemmelig, dvs Nokia gir den ikke til noen med mindre de betaler en haug med penger og underskriver kontrakter om at de ikke skal gi den videre til noen.

Men det finnes heldigvis masse smarte mennesker derute som har "avlyttet" protokollen eller som det kalles "sniffet" den. Dermed har vi fått 3dje parts programvare som kan kommunisere med Nokia telefoner (f. eks. Logomanager og Oxygen Phonemanager) uten at Nokia kan saksøke firmaene som lager disse.

 

Håper dette var en bra beskrivelse og at du fikk noe utav det. Dette er noe som jeg er personlig ganske opptatt av som du kanskje merker ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...