TormodK Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Har satt opp en server ut mot nettet, og forwardet noen porter til serveren min på routeren jeg har. Jeg tror ikke det er aktivert noen brannmur på selve serveren, oh det virka skikkelig komplisert å konfigurere firewallen via webmin. så hva tror dere, jeg burde kanskje hatt en brannmur på serveren selv om den er bak router? (linksys) kan jeg f.eks blokkere alle portene som finnes i en smell, og bare åpne for tilgang til en unik tjeneste til en spesiell port? er helt noob på linux, men har fått blod på tann! om noen vet av noen enklere måte å administrere firewallen enn via webmin blir jeg gla for det! kjører ubuntu server edition! Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 eg har og ein ubuntu server som står ut mot nettet. Der eg fekk tips fra ein kamerat om å bruke shorewall http://shorewall.net/ Er litt kompilsert i starten, men etter at du har lest litt er det ganske lett. funker vert fall bra for meg Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Jeg liker også shorewall. Det er tekstbasert og krever redigering av configfiler, men jeg syns det er enkelt og bra. Men, om serveren allerede står bak en router, ser jeg ikke helt poenget med en brannmur. De portene du evt. sperrer vil jo aldri kunne nås uansett, om ikke routeren forwarder noe dit. Lenke til kommentar
ways Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 jeg er enig i at man ikke trenger fw når den allerede står bak en router med portfiltrering. men pass godt på tjenestene du deler ut. feks. ssh krever gode passord eller andre grep for å være sikker (feks. sertifikatinnlogging eller denyhosts). følg litt med på loggene auth, apache/access og apache/errors. mer om dette i linux-delen av forumet. Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 vil anbefale fail2ban på det sterkeste. dette program hindrer bruteforcing og banner den aktuelle ipen i x antall minutter etter x antall forsøk. x = din egen konfigurasjon. apt-get install fail2ban ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå