Gå til innhold

Loven om handsfree bruk i bil

zentage

Anbefalte innlegg

Stjeler dette lille utdraget fra en artikkel om politiets laserkontroller på Dt.no

"For å snakke i håndholdt telefon, må du betale 1300 kroner i forenklet forelegg.

Telefonen skal være fastmontert i nærheten av rattet, og handsfree skal benyttes.

Kjøring uten bilbelte: 750 kroner i gebyr."

Er dette litt vagt? Hvis jeg blir stoppet, med mobilen i lomma (denne ligger der hele tiden, urørt) og bruker kun headsettet til å ringe og svare. jeg trenger altså ikke å trykke på en eneste knapp på mobilen min.

hva blir da forskjellen om jeg blir stoppet, og jeg har mobilen i lomma og Ikke snakker i telefon, enn om jeg blir stoppet og snakker i telefonen (i handsfree'n altså) Og mobilen ligger fortsatt i lommen?

Vær grei å ikke kommenter mine formuleringer, jeg anser meg selv som svært dårlig på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stjeler dette lille utdraget fra en artikkel om politiets laserkontroller på Dt.no

"For å snakke i håndholdt telefon, må du betale 1300 kroner i forenklet forelegg.

Telefonen skal være fastmontert i nærheten av rattet, og handsfree skal benyttes.

Er dette litt vagt? Hvis jeg blir stoppet, med mobilen i lomma (denne ligger der hele tiden, urørt) og bruker kun headsettet til å ringe og svare. jeg trenger altså ikke å trykke på en eneste knapp på mobilen min.

hva blir da forskjellen om jeg blir stoppet, og jeg har mobilen i lomma og Ikke snakker i telefon, enn om jeg blir stoppet og snakker i telefonen (i handsfree'n altså) Og mobilen ligger fortsatt i lommen?

Vær grei å ikke kommenter mine formuleringer, jeg anser meg selv som svært dårlig på dette.

Forskjellen er at mobiltelefonen/handsfreeanlegget ikke er fastmontert. Jeg tror neppe de tenkte på muligheten for Bluetooth-handsfree-med-"plugg"-i-øret da forbudet mot håndholdt mobiltelefon ble innført...

Lenke til kommentar

Forskjellen er at mobiltelefonen/handsfreeanlegget ikke er fastmontert. Jeg tror neppe de tenkte på muligheten for Bluetooth-handsfree-med-"plugg"-i-øret da forbudet mot håndholdt mobiltelefon ble innført...

Riktig, så du tror ikke en bot ville vært i sitt rette i dette tilfellet?

Lenke til kommentar

Nei, neppe. Det må vurderes med skjønn i hvert tilfelle. Så lenge du faktisk ikke holder telefonen fysisk i handa, vil jeg tro de blir fornøyd. Politiet er sjeldent ute etter å kverulere unødvendig. Jeg har blitt stoppet flere ganger med "ledningsbasert" handsfree, uten problem.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er også hvordan skal det oppdages at man snakker i en mobiltelefon som ikke er synlig? Politiet kan jo ikke se en mobiltelefon som ligger i lomma, de kan bare se om den holdes synlig.

Det er jo ikke ulovlig å ha handsfri koblet i øret uansett, så det kan jo ikke gis bot av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg kjører for tiden med mobilen min i en holder på dash-bordet, men bruker bare høytaleren på mobilen til å snakke med folk. Denne må jeg slå på manuelt for hver samtale, ett tastetrykk. Er dette da ulovlig eller ikke? Forkskjellen er jo kun at jeg må trykke to ganger for å motta en samtale.

For the record: Er fersk bilfører og gjør dette som et midlertidig opplegg frem til jeg får lønn og kan kjøpe meg en GPS med bluetooth-funksjoner.

Lenke til kommentar

Ja, det er lovlig, fordi den er ikke pr. definisjon "håndholdt".

Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning.
Lenke til kommentar
Storveis. Men betyr dette da at jeg i praksis lovlig kan sitte og skrive sms mens jeg kjører? Det høres jo litt vel drøyt ut.

Det høres kanskje sånn ut, men det er nok desverre IKKE lov å skriv SMS mens du kjører. Dette er vel fordi en regnet med at man skulle holde telfeonen i hånda mens en skriver meldingen.

Jeg diskuterte selv dette med politiet (slap faktisk unne den gang), og de selv sa at reglene ikke var offentliggjort klart NOK, men at det faktisk ikke var lov.

Desverre/heldigvis.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...