Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av førstebil

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe min første bil like etter nyttår og trenger litt hjelp til valg.

Er da 18 år, skal bruke max 65 000 på selve bilen (blir jo masse utgifter ved siden av).

Vil helst ha en liten bil som Peugeot 206 eller noe lignende.

Skal ikke style eller noe, skal bare ha en liten god bil som er passe fin å se på og finest mulig inni (her er 206-en den fineste jeg har funnet til den prisklassen).

Hittil har jeg sett meg ut to mulige biler, Peugeot 206 eller Renault Megane.

Begge disse bilene er små og med ok utseende (206-en er finest, men den koster også litt mer).

Er ikke helt sikker, men jeg tror begge bilene er ganske billige i drift. Småbiler bruker vel lite bensin?

Kan ikke så mye om disse bilene eller bruktbiler generelt, så om noen kunne si meg hvordan det er med bensinforbruk, sikkerhet, må de inn på sjekk ofte, er de dyre å reparere eller hvordan forsikringen er hadde det vært veldig flott :)

Og ca hvor høyt km-tall kan jeg tillate meg å kjøpe? Ca 80 000 på Peugeoten?

Kom gjerne med andre alternativer.

Takk for alle konstruktive svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peugeot 206 er et meget godt valg.

Hatt generelt lite feil med den bilen. Og man får mye bil for pengene når du sammenligner pris med hva du får. En rimelig ny bil, lav km stand til en god penge. Ser flere kurrante biler som ligger på finn.

Gir du litt ekstra kan du få en 206 GTI, en veldig morsom liten bil. Sportsutgaven til 206. Sporty motor og et stivt understell gjør den veldig morsom og kjøre.

(skulle nesten vært selger syns jeg, men er bare en usslig mekaniker.)

Lenke til kommentar
FOR ALL DEL IKKE KJØP RENAULT! det er mitt råd... har mange nok bekjente som har eller hadde renault og alle sleit med motor og bremsefeil.

Alltid noen som har peiling på andres franske biler på bilforum.. Jeg har hatt tre stk. og ingen av de har sviktet meg. Pr. i dag har vi to Renaulter i familien pluss en veteran, ingen av de har oppført seg kranglete heller.

Når det er sagt, jeg ville gått for 206 hvis valget stod mellom det og en første-generasjons Megane. Den er mye mindre på alle mulige måter, men den har i det minste potensial til å se litt ungdommelig ut.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Høres ut som 206 er beste valget ja.

Tenkte egentlig på Meganen fordi den var litt billigere å kjøpe og så fremdeles helt ok ut.

Skal ha bilen i litt over ett år så det er litt viktig at den ikke synker altfor mye i pris heller.

Noen som vet hvor ofte disse bilene må inn på sånn rutinesjekk?

Tror 206-en hadde en ganske stor en på 80 000km (eller så var det 90).

Lenke til kommentar
Hvordan er 206 inni? Tenker plassmessig. Er det god plass til en lang sjåfør?

Jeg er 1.95 og har ingen problemer med å kjøre 206'er. Uansett årsmodell.

Høres ut som 206 er beste valget ja.

Tenkte egentlig på Meganen fordi den var litt billigere å kjøpe og så fremdeles helt ok ut.

Skal ha bilen i litt over ett år så det er litt viktig at den ikke synker altfor mye i pris heller.

Noen som vet hvor ofte disse bilene må inn på sånn rutinesjekk?

Tror 206-en hadde en ganske stor en på 80 000km (eller så var det 90).

Kommer annpå om det er Diesel eller bensin.

Bensin har 30 000km intervall og diesel har 20 000km intervall.

Om du tenker på storservice med reg reim, avhenger det av alt. Reg reima mener jeg er 120 000km eller 5 år, bremsevæske er 60 000km eller 2 år, plugger/bensinfilter etc som medhører til C-service er altså slik:

F.eks 30 000km A-service = Olje, filter, pollenfilter(om den har) og generell sjekk av bil.

60 000km C-Service= Olje, filter, pollenfilter, bensinfilter, plugger, (bremsevæske)?, etc.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar

Finnes det lister over disse service-intervallene?

Vil sammenligne litt mellom 206 og Megane.

Meganen er jo tross alt en del billigere å kjøpe så det frister litt.

Forresten, er det dumt å kjøpe en 206 som har gått over 100 000km? Er det mye for en sånn bil?

Det beste er vel kanskje å kjøpe en som nettopp har vært på en av de større sjekkene, siden da er det kanskje så lenge til neste sjekk at jeg slipper den (regner med å kjøre kanskje 30 000km mens jeg har den).

Kom gjerne med mer info om Megane også :)

Lenke til kommentar
Finnes det lister over disse service-intervallene?

Vil sammenligne litt mellom 206 og Megane.

Meganen er jo tross alt en del billigere å kjøpe så det frister litt.

Forresten, er det dumt å kjøpe en 206 som har gått over 100 000km? Er det mye for en sånn bil?

Det beste er vel kanskje å kjøpe en som nettopp har vært på en av de større sjekkene, siden da er det kanskje så lenge til neste sjekk at jeg slipper den (regner med å kjøre kanskje 30 000km mens jeg har den).

Kom gjerne med mer info om Megane også :)

Ingen som kan komme med mer info om disse bilene?

Lenke til kommentar

Renault har ikke det beste rykte på seg ...

Peugeot er både og ... men 206 er nok et bra valg.

IKKE KJØP GTI ... husk du skal betale forsikring (eller har du den på fattern?)

Prøv å få en bil som nettopp er godkjent - da slepper du å vise den den tid du skal ha den og får ikke ekstra kostnader.

Vel, det kan jo alltids gå noe i stykker, men likevel kan du være sikkert at bremser, skiver, rust osv er greie.

Siden du skal kjøre 30000 km pass litt på km. Husk Registerrem skal skiftes alle 5 år eller hver 120.000 km.

Det koster fra 4000 - 8000 kr og er jo bra om man slepper denne utgiften.

Høy km .... vel, du får bilen billigere, men du får også mindre om du skal selge den igjen.

LYKKE TIL - KJØR PENT :)

Lenke til kommentar

Så du mener Megane ikke er noe å gå for?

GTI er vel litt over mitt budsjett uansett så blir nok ikke det, og forsikringen settes på faren min (sparer 10-15 000 på det :o ).

Når du sier nettopp godkjent, er det EU-kontrollen du snakker om da?

Har sett en del på finn.no og det ser ut til at et stort flertall av 206-er selges av forhandlere (sikkert innbytterbiler eller noe), men er det ikke sånn at når man kjøper fra en forhandler så har man forbrukerkjøpsloven? Jeg kan ikke så altfor mye om den loven men er det ikke noe sånn at jeg kan få dem til å betale reparasjonene hvis noe skulle være galt med den?

Ifølge samfunnsfagboka mi så sier forbrukerkjøpsloven noe om at varen skal være i så god stand som jeg har grunn til å forvente og hvis den ikke er det kan jeg enten heve kjøpet eller få fikset varen (eller få ny, men det er kanskje ikke så lett med bruktbil :p ).

Det sto noe om klagefrist og sånt også, men poenget er at det er tryggere å kjøpe bruktbil fra forhandler enn fra en privatperson, ettersom du da har alle disse lovene på din side, right?

Lenke til kommentar

Det er vel lettere å reklamere hos forhandler enn hos privatperson.

Men en NAF-test hjelper også på.

IF selger også bruktbilforsikring. Koster vel en 1000-lapp for ett år om jeg husker rett. Da må bilen også igjenom en test hos ett IF godkjent verksted, noe som sikkert kan erstatte naf-testen.

Lenke til kommentar
Så du mener Megane ikke er noe å gå for?

GTI er vel litt over mitt budsjett uansett så blir nok ikke det, og forsikringen settes på faren min (sparer 10-15 000 på det :o ).

Er det ikke bedre med å starte å spare bonus fra og med man er 18? En dag må jo du ta forsikringen på ditt navn og da starter du helt på bunn uansett. Hvis du skal ha en bil med større motor senere så blir det billigere å ha forsikringen på ditt navn nå.

...men det er min mening :)

Lenke til kommentar

Vel, ofte er forsikringer spesielt dyrer for ungdommer en for "voksene 25 -30 år.

Ja, står kanskje litt tryggere å kjøpe hos en forhandlere - men du betaler jo mere for det!

Noen forhandlere kvier seg jo å selge bruktbiler, og selger dem f.eks som "reparasjonsobjekt" for å sleppe unna noe ansvar/garanti. Pass på det! Spør hva som ekkes av evt garanti og få det helst skriftlig!

I en prisklassen er bilene 6 - 8 år gammel .... tja, du kan regne med noen uvente reparasjoner!

F.eks. eksos .... plusselig detter den i 2 deler (skjedde hos meg - pga KATalysator ble det 7500 kr på min Peugeot 406)

Eller nye dekk ..... bremser o.l sånne ting går under slitedeler og dekkes nok ikke av noe garanti.

Siden du kun har tenkt å eie bilen i 1 år - husk, da betaler du mye i innkjøp hos forhandler.

Kan vre lurt å heller kjøpe privat og om du finner en bil du gjerne vil kjøpe spør om du kan ta NAF-test på den på din bekostning. Da gi de deg råd (kan være lurt å bli medlem ca kr 800 per år) - da får du gratis veihjelp intill 2X året/ubegrenset i utlandet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder forsikring så passer det best for meg å sette den i faren min sitt navn. Dette av flere årsaker, han får 50% bonus på sin andre bil, jeg skal bare ha bilen i ett år og jeg kjøper mest sannsynlig ikke ny bil før jeg er ferdig med utdanning (og da er jeg ca 25 år) og slipper da de dyre ungdomsforsikringene.

Kan også se på det sånn, nå har jeg ikke så mye penger at jeg er villig til å bruke over 20 000 på forsikring, mens når jeg skal kjøpe bil igjen senere har jeg sikkert jobb og litt mer penger og det passer derfor bedre å samle opp bonusene fra da av.

Når det gjelder kjøp av innbytterbiler fra forhandlere så er det vel mulig å gjøre gode kjøp (hvis man er heldig).

Innbytterbiler står ofte å tar opp plass som forhandleren helst vil fylle med en av sine sikker mye dyrere biler. Man kan vel derfor v're heldig å gjøre et godt kjøp fordi forhandleren rett og slett bare vil bli kvitt den. Right?

Hvor mye koster det å ta en NAF-test?

En mulighet er vel å ta en NAF-test like etter jeg har kjøpe bilen fra en forhandler og hvis det skulle vise seg å være feil ved den så kan jeg klage til forhandleren og få han til å dekke reparasjonene?

Hittil ser det ut som det blir en 206 :)

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å ta en NAF-test?

En mulighet er vel å ta en NAF-test like etter jeg har kjøpe bilen fra en forhandler og hvis det skulle vise seg å være feil ved den så kan jeg klage til forhandleren og få han til å dekke reparasjonene?

Hittil ser det ut som det blir en 206 :)

Det er best å ta NAF test før du kjøper bilen.

Man vet aldri... fetteren min kjøpte en bil fra en forhandler og han hadde fortalt om 1 feil (hull i bunnpanna), resten var ok ifølge han. Da vi fiksa bunnpanna og starta så hørte vi litt rare lyder og tok den med til verkstedet for å sjekke og på vei dit hoppa motoren opp og bulka panseret.

Etter 2 timer så ga de oss en liste med feil på bilen og det kosta rundt 15.000 for å fikse alt sammen.

Vi sendte han regningen og han bekreftet å betale den (det brukte vi som bevis)... men det gikk 1 mnd.... 2 mnd... 3 mnd... da ga vi han siste advarsel "hvis pengene ikke er på plass innen 24 timer så går vi rettens vei"

Da var pengene på plass.

Ta NAF test før du kjøper bilen.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Dersom du skal bruke max 65000 så ville jeg garantert kjøpt en toyota corolla 1992-1997 modell. Er utrolig driftsikre med sjeldent lite feil. Kjenner mange som har en og de er så godt som problemfri! Det er mitt råd! Enkelt å selge den er den også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...