Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan fjerne trestubbe?


Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har akkurat kuttet ned et 16 meter høyt bjerketre. Det står da igjen en stor stubbe som vi gjerne skulle ha fått fjernet. Har hørt at det finnes "stubbefres" å få leid, men finner ikke ut hvor man får leid en slik, er det noen som vet hvor man får leid dette, evt om det er noen gode tips for å fjerne slike stubber (uten at man må begynne med kjemkalier som bruker år på å fjerne den)??

 

Svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for mange gode forslag....dynamitt ligger kanskje LITT utenfor hva jeg hadde tenkt meg, men men.

 

Kan ikke finne firmaer som leier ut stubbefres, ser nesten ut som om man må leie en mann på kjøpet så da får vi sjå om det blir kombinasjon av spade, vinsj, øks og et par kalde øl i stedet for....

 

OM noen kommer over et firma som leier ut kun fres eller et kjemikalie som man vet fungerer så ikke nøl med å poste det her. Takker til alle for innlegg så langt!

Lenke til kommentar

Når du har felt treet så lager du hull eller spor i stubben som du heller konsentrert roundup i. Året etter er det da mye enklere å fjerne rota/stubben.

 

Andre metoder jeg har brukt er noe som kalles murerheis. Det er en liten elektrisk vinsj til en tusing (på tilbud) som en enkelt med litt taljer og utveksling kan få til å trekke 1000 kg.

Lenke til kommentar

Enten lar du roten/stubben stå, jeg har i hvertfall gjort det... Tok to tre på 20m tidligere i vår. Stubbene står enda, ca 1,3 m i mellom de, er kuttet i ulik høyde, så har blomsterpotte på de. Er jo for all del ikke vekke, men gidder ikke bryet med å fjerne de, så lar de gjøre sin nytte som planteholdere intill videre:p

 

Hvist ikke hadde jeg leigd inn en entrepenør med gravemaskin, fått de til å grave opp rundt roten og dra den vekk med maskinen.

 

I mine øyne er det enten eller i hvertfall... Entens så blir du kvitt trestubben, eller så lar du den stå:p

Lenke til kommentar
Når du har felt treet så lager du hull eller spor i stubben som du heller konsentrert roundup i. Året etter er det da mye enklere å fjerne rota/stubben.

 

Andre metoder jeg har brukt er noe som kalles murerheis. Det er en liten elektrisk vinsj til en tusing (på tilbud) som en enkelt med litt taljer og utveksling kan få til å trekke 1000 kg.

 

 

For ikke så lenge siden sagde jeg ned en del store trær (det er vel på en måte en del av jobben min). Kunden hadde ikke særlig lyst å betale ekstra for at vi skulle fjerne stubbene, men siden vi hadde kranbil (egenvekt på 13 tonn) der tenkte vi at vi kunne rive de opp for å være grei. Vel med grabben rikket de ikke på seg, selv ikke etter at vi hadde "klippet" over en god del av røttene med grabben. Så vi bandt 2 kjettinger rundt stubbene, festet de i kranbilen og tok fart. Kjettingene røk, og jeg er glad arbeidstilsynet ikke var til stedet. Var ikke akkurat snakk om tynne kjettinger.

 

Kommer selvfølgelig an på røttene og grunnen, men 1000 kg høres lite ut.

 

 

Skulle vi brukt tid på å fjerne stubbene ville vi nok gjort det meste for hånd. Grave, grafse, sage og slite (men selvfølgelig fått hjelp av kranbil).

 

Enkleste metoden for å bli "kvitt" den er å grave litt ned, kappe den så den kommer 5cm under bakken og fylle jord over og så grass....

Funker jo det, men etterhvert når stubben råtner vil du få et søkk i plenen din. Ikke verre enn å fylle på mer jord seinere, da.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Når jeg kapper ned tre og vil fjerne stubbene bruker jeg som tidligere nevnt vann (høytrykk) og spyler vekk mest mulig jord. Deretter bruker jeg et gammelt sverd og kjede på motorsagen og kutter så mange spor og kutt jeg klarer. Dette gjør at du får vekk alt som er over jorden/plenen og så dekker jeg til med jord. Hvis du ikke klarer å fjerne alt men likevel har fått til og laget mange kapp og spor i stubben/roten vil det kun gå et års tid før den råtner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...