Gå til innhold

Nikkor 18-55 (kit) vs. 17-55. Ser du forskjellen?

Anbefalte innlegg

Tok et par eksempelfoto her for å sjekke forskjellen mellom mitt nye 17-55mm f/2.8 objektiv og mitt gamle 18-55mm f/3,5-5,6 D50 kit-objektiv.

Forskjellen er merkbar, men ikke enorm.

Begge bilder er tatt på 55mm med f/5,6, ISO 200 på et D80. 100% crop.

Det er ikke brukt etterbehandling ut over å justere levels en del, da det ene objektivet konsekvent produserte mørkere bilder enn det andre med samme kamerainnstillinger.

Ser dere forskjellen?

Her er kandidatene:

DSC_0024.JPG

Første kandidat:

1.JPG

Andre kandidat:

2.JPG

Hva er hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hva er mest riktig fargemessig, regnet med at 17-55 har bedre fargegjenngivelse, så da er kanskje de skarpe fargene i nr 1 overdrevet?

Det øverste er 18-55'en.

Fargene er muligens en smule mer mettet der ja, da objektivet konsekvent forårsaker mye mørkere bilder enn 17-55'en, og levels må dras opp litt. Det er muligens litt "urettferdig" å justere levels i etterkant. Alternativet er å bruke lenger lukkertid for å få sammenlignbar eksponering.

Jeg er forøvrig ganske imponert over at det vesle kit-objektivet i plast til 900 kroner lager såpass skarpe bilder.

Endret av Kjell Arne Steinsvik
Lenke til kommentar

Nikon er jo kjent for å levere bra kit-objektiv, og 18-55 spesielt kan hende. Ken Rockwell forguder det objektivet (i liket med jpeg, D40 og 70-300G).

Jeg er imponert. 17-55mm koster mer enn det tidobbelte. Men jeg skulle gjerne sett flere sammenligninger før jeg konkluderte med noe. Ville vært artig å se flere sammenligningsbilder, også med Tamron 17-50mm.

Angrer du på at du kjøpte 17-55mm nå da?

Lenke til kommentar

Det øverste har har mer info i de lyse områdene mens det nederste har mer info i det mørke områdene. Den øverste virker skarpere i kantene, særlig på venstre side.

Jeg tipper den øverste er f/2,8-modellen.

Nå skal det sies at på 55nm og f/5,6 er begge objektivene ganske bra. Forskjellene vil nok vise seg tydeligere med andre innstillinger.

Morsom utfordring. :thumbup: Håper vi får flere slike, men uten EXIF.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg synes kvaliteten på begge bildene er like begredelig. Begge er kraftig undereksponert, og et av de er i tillegg justert med levels. Blir vanskelig å sammenlikne da. Egentlig er det her et godt eksempel på at det ikke nødvendigvis blir bedre bilder av bedre og dyrere utstyr, hvis fotografen ikke klarer å utnytte potensialet.

Endret av magneska
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...