Gå til innhold

[Løst] Hjelp til å være kristen.


Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet det ikke finnes noe svar på dette. Men trenger litt hjelp uansett.

 

Jeg anseer meg selv som en kristen, men har noenganger problemer med å forstå hvordan andre kan få så mye svar fra gud? Jeg hører om mennesker som nesten snakker med gud og får bønnesvar på ekstreme måter. Jeg har selfølgelig fått bønnesvar (Tror jeg?). Men jeg trenger virkelig gode bevis. Jeg er også frelst av en annen, men jeg følte ikke så mye med engang da. Alle andre snakker om hvordan de blir varme i kroppen og kjenner jesus varme. Men jeg har ikke disse følesene. Jeg ønsker å være kristen, men jeg er kanskje en "lat" kristen. Siden jeg ikke tilhører noen menighet eller lignende, og ber som regel bare når jeg trenger hjelp (Men ber hver kveld, gjort siden jeg var liten). Derfor trenger jeg litt hjelp hvordan dette kan bedres og slikt? smile.gif Håper på positivt svar.

 

Mvh

Daniel

Endret av Smaq
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du vil nok få en del splittede svar fordi noen tror på gud og noen ikke.

Personlig tror jeg ikke på gud men jeg kan jo forstå at andre mennesker ønsker og tro på gud.

 

Det du kan gjøre vis du føler at du ikke føler at gud er der, er jo og tenke og forestille deg psykisk at det er noe som er inni deg. Mye ligger mentalt og noe ligger rett og slett i at du tror så sterkt at det fins.

 

Lykke til på jakten etter gud, kanskje gud er noe som er inni deg:)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om vedkommende ber til Gud eller Jesus og får en varm følelse som respons fra Gud eller Jesus, eller om følelsen kommer av noe helt naturlig (i motsetning til overnaturlig), og vedkommende selv fester Gud eller Jesus til følelsen like vilkårlig som hun kunne ha festet Buddha eller sin avdøde tante til den, jf. Kjetils bidrag om selvoppfyllende profetier.

Lenke til kommentar

En kan meditere seg frem til det eller rett og slett indusere en såkalt religiøs opplevelse vha magnetisme og en smule teknologi ;)

 

Spørsmålet er da hva som er så spesielt med såkalte "opplevelser" når disse kan induseres både kunstig og fra et aktivt ønske (selvindusering). Hva er verdien når det ikke er spontant, men må fremtvinges eller oppleves via kunstig stimuli?

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Hvorfor ønsker du å være kristen? Og hvorfor ønsker du "kontakt" med Gud?

 

Mange kristne tror jo de har kontakt med Gud og de kan jeg kanskje ha en liten forståelse for har en tro.

 

Men når denne kontakten ikke er tilstede så bunner jo det hele ut i indoktrinering fra barndommen i de fleste tilfeller.

 

Hvorfor tror du på Gud når du aldri har "opplevd" Gud?

 

Vil det å tro på en Gud gjøre livet ditt bedre? Har du kanskje noen problemer som kan bli løst ved å tro på Gud? Ber du noen gang for andre bortsett fra din daglige kveldsbønn?

 

For mange kan ihvertfall religion virke som en krykke i livet. Religion vil gi livet mening, du har himmelen som venter deg når du dør, dine synder kan lett bli tilgitt ved å be til Gud etc.

 

Trenger du denne krykken? Eller ønsker du å leve et liv hvor dine valg ikke blir påvirket av en tro som hører hjemme i en annen tidsalder?

 

Om du trenger krykken så er det eneste jeg kan anbefale deg å lese bibelen. Start forfra, prøv å forstå Abrahams Gud og ikke tolk alt bokstavlig. Få med deg skapelsen, Moses, Abraham og etterkommere, Job og andre "essensielle" deler av gamle testamentet. Så kan du lese et evangelie eller 4 og kanskje få med deg Johannes åpenbaring m.m.

 

Bibelen er Gud, så om du ønsker å komme nærmere Gud så er det en fin plass å begynne.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar
Ja, jeg vet det ikke finnes noe svar på dette. Men trenger litt hjelp uansett.

 

Jeg anseer meg selv som en kristen, men har noenganger problemer med å forstå hvordan andre kan få så mye svar fra gud? Jeg hører om mennesker som nesten snakker med gud og får bønnesvar på ekstreme måter. Jeg har selfølgelig fått bønnesvar (Tror jeg?). Men jeg trenger virkelig gode bevis, jeg vil så gjerne bli virkelig gripet av gud. Jeg er også frelst av en annen, men jeg følte ikke så mye med engang da. Alle andre snakker om hvordan de blir varme i kroppen og kjenner jesus varme. Men jeg har ikke disse følesene.

Jeg begynner å bli litt engstlig, siden jeg VIRKELIG vil kjenne Gud. Jeg ønsker å være kristen, men jeg er kanskje en "lat" kristen. Siden jeg ikke tilhører noen menighet eller lignende, og ber som regel bare når jeg trenger hjelp (Men ber hver kveld, gjort siden jeg var liten). Derfor trenger jeg litt hjelp hvordan dette kan bedres og slikt? :) Håper på positivt svar.

 

Mvh

Daniel

 

 

Da jeg var 16 år og ekstremt frimodig kristen av meg var jeg på en kristen ungdomsklubb og inviterte 4 satanister til å joine meg.. Jeg var ekstremt frimodig og fibrilsk brennende for Jesus av meg på den tiden.. jeg inviterte med dem inn i gangen, tok fram noen stoler og satt meg ned for å fortelle om Jesus.. De gav egentlig ganske faen, og hu ene jenta der forsøkte gang på gang og forføre meg med sin snærtne rompe og fjortiss pupper, men så plutselig, i det jeg nevnte helbredelse ble dem meget interesserte.. Jenta hadde nemlig klaget hele dagen over hvor vondt hun hadde i magen.. så jeg tilbød meg å be for henne..

 

Hun satt seg ned, jeg ba henne lukke øynene og lukket mine egne, la hånda mi på magen hennes og sa:

"Far, jeg takker deg for at du er god, jeg takker deg for at du er en kjærlig gud og at du elsker denne jenta her av hele ditt hjerte. Far, jeg takker deg for at du ser denne jentas smerte i magen, og jeg ber deg om at du må helbrede denne jenta her. Det står i ditt ord at vi skal legge hendene på de syke og se at dem blir helbredet.. Så jeg takker deg igjen, Far, for at du står for ditt Ord og du helbreder denne jenta fra hennes smerter i magen"

 

Så lukket jeg opp øynene mine, så på henne, og hun var i sjokk.. Hun hadde ett ansiktsutrykk jeg ikke klarer å beskrive utifra hukommelsen, men jeg husker jeg sammenlignet det med ett ansiktsutrykk folk får når dem nettopp har sett ett spøkelse, eller fått høre noe helt sinnsykt..

 

Hun hadde blitt helbredet.. Hun hoppet rundt og skreik.. helt slått ut.. alle vennene hennes som kjente henne godt skjønte at hun ikke løy, og som satanister ble ekstremt satt ut..

 

Så brøyt dem ut overrasket og nesten litt irriterte/misunnelige "Hvordan har du fått denne gaven til å helbrede folk med?"

 

Dette er bare en av flere sammenheng hvor jeg har lagt henda på folk og sett dem bli friske.. F.eks. en kompis av meg fra videregående i datatimen pleide som regel og ha migrene, så han spurte om jeg kunne helbrede han, noe jeg gjorde.. la hånda på hodet hans, og ba.. like etterpå var han uten smerte og lo som ett helvette, for han kunne ikke fatte at det var mulig.. Dette ble rutine, og ofte i datatimen når han hadde vondt i hodet så ba jeg for han og han ble frisk..

 

Jeg tror på bønnesvar, hvorvidt det faktisk er Gud som svarer, eller vi mennesker som har det i oss å helbrede ved kinetiske overnaturlige evner, det vet jeg ikke.. Men jeg velger å tro det er Gud.. ihvertfall gjorde jeg det :) Hvem vet idag..

 

Jeg tror også på selvoppfyllende profetier, og den "varme følelsen" som man selv mentalt kan skape om man ønsker kontakt med Gud lenge nok..

 

Mitt tips til deg DannyCool er følgende, om du vil be til Gud, så be.. ikke føl deg mindreverdig eller utelatt selv om du ikke nødvendigvis får bønnesvar på ting..

 

Du kan se på det slik, det kan være disse menneskene du sikter til egentlig bare velger å tro at dem har fått bønnesvar, og egentlig er i samme situasjon som deg.. og det at dem føler seg bedre ved å si det til andre kan jo ikke være negativt for dem.. Så ikke ta til dårlig mot, min venn, følg hjertet ditt og hold din tro oppe..

 

Siterer til sist bibelvers som følger: "Har du tro som ett sennepsfrø (verdens minste frø) og ikke eier tvil i ditt hjerte, kan du si til ett stort fjell at det skal kaste seg i havet, og det vil skje"

 

Jeg tror at dette er mulig, men hvorvidt gjennom Gud eller gjennom oss selv det gjøres, det vet jeg ikke..

 

Lev i renhet og kjærlighet, :)

Lenke til kommentar

Du skal ikke være engstelig for hva du føler eller ikke føler. Men du skriver:

"Jeg ønsker å være kristen, men jeg er kanskje en "lat" kristen. Siden jeg ikke tilhører noen menighet eller lignende, og ber som regel bare når jeg trenger hjelp"

Så kanskje du kan tenke på hva kristendom er for deg. Er Gud det viktigste i livet ditt, eller er kristendom bare en vane for deg, som du har hatt siden du var liten? Hvis du vil komme nærmere Gud, så er det ingen andre måter enn å søke han, å lese bibelen din, tilbringe tid i bønn (ikke bare bønn om hva du vil ha, men bønn for andre og bønn for å forstå Gud bedre og komme nærmere han, bønn der du takker han osv) å tilbringe tid sammen med andre kristne og å tenke over hva kristendom er for noe.

 

Det viktige er at kristendom er sentrum i livet ditt, og det du bygger på, istedenfor en av mange andre ting du driver med.

 

Du skriver også:

Men jeg trenger virkelig gode bevis

Og dette er jo en rar ting for en kristen å skrive. Kristendom er jo ikke noe som har med bevis å gjøre. Selv om du skulle føle deg oppløftet i ufattelige oversanselige tilstander og selv om du skulle se et mirakel bli utført og selv om Jesus selv stod fremfor deg, så kan jo dette bortforklares med at det er noe du inbiller deg, placebo-effekt, eller noe som bare skjer i ditt eget hode. Og i og med at du spør om bevis, betyr dette at du tror eller ikke tror? Det er jo ingen mellomting. Enten tror du at Jesus er den han blir beskrevet å være i bibelen, eller så tror du ikke.

 

En kristen er en som følger den Hellige Ånd. Hva følger du?

 

22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 ydmykhet og selvbeherskelse.

 

Er dette ting du har i livet ditt? Det står jo at den som ikke har den Hellige Ånd ikke tilhører Gud. Dersom et tre ikke bærer frukt, så står øksen klar ved roten, klar til å hugge det ned og kaste det på ilden. Så hvis du ikke føler at livet ditt er rett for Gud, så er det jo på tide å legge fra seg andre ting, og for alvor søke det du vil ha. Det er bedre å ikke være kristen i det hele tatt, enn å være en halvveis kristen.

 

Så det eneste tipset jeg har til deg er å bruke mer tid på å søke det som er viktig her i livet. Les bibelen, be, oppsøk en menighet eller kirke du måtte være komfortabel med og sett Gud som nr1 i livet.

 

Send meg gjerne en PM hvis du har lyst å snakke mer.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Jeg anseer meg selv som en kristen, men har noenganger problemer med å forstå hvordan andre kan få så mye svar fra gud? Jeg hører om mennesker som nesten snakker med gud og får bønnesvar på ekstreme måter.

 

Ingen får svar fra Gud. De snakker med seg selv.

Lenke til kommentar
Alle andre snakker om hvordan de blir varme i kroppen og kjenner jesus varme. Men jeg har ikke disse følesene.

Jeg begynner å bli litt engstlig, siden jeg VIRKELIG vil kjenne Gud.

Men likevel sa du til de andre at du også kjente det. Ser du sammenhengen?

 

 

Slutt å bekymre deg for hva andre sier. Religion er noe personlig, og burde behandles i så måte.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...