Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gikk for Epson V750 Pro, kostet meg nesten 6K og den er verdt alle pengene :)

Akkurat det blir nok ikke aktuellt for meg med det første ;)

Så utifra hva jeg klarer å lese meg frem til, virker det som det er like greit å bruke metoden de viste på Digitalrevtv. Den skal hvertfall testes!

 

MF anbefales :thumbup:

Du får billige MF kameraer på ebay.

 

JP fremkaller 120 film billig. Har nettopp levert inn 220 film og han i kassa sa at det var samme pris som 120( noe jeg tviler på, men det er lov å håpe :) )

Det er godt mulig det blir MF!

Det meste som ligger på foto.no blir hvertfall uaktuellt. Får se om jeg får tilslag på Pentaxen. Uansett blir det jo da bare enda mer aktuellt å scanne selv, så godt mulig jeg holder meg litt til 35mm for å se om jeg ønsker å 'ta steget videre' - noe jeg helt sikkert gjør :)

 

Ps! Hva slags film skyter dere mest med? Sitter å lurer på om jeg skal bestille en liten pakke neste måned fra Adorama e.l. med litt forskjellig utvalg :)

 

Edit: Skjedde no rart her.. Kanskje greit å ikke skrive innlegg fra mobilen

Endret av egilh
Lenke til kommentar

For øyeblikket har jeg rundt 30 ruller Tri-X, fem-seks ruller Portra 400 og fire ruller Ektachrome E100GX, og vil anbefale alle disse. Fuji har muligens bedre slide-filmer, men de er veldig dyre (sjelden under 100-lappen per film), så jeg foretrekker Ektachrome. Portra 400 er lett den beste fargenegativfilmen jeg har prøvd. Tri-X kan muligens byttes ut mot Tmax om du liker en mer moderne look.

 

Avhengig av hvor mye du skal bestille, så kan jeg anbefale at du kjøper hos Fotoimport. 50 kroner per rull med Tri-X. Er du student og bor i Oslo vet jeg at studentforeningens fotoklubb selger Arista Premium 400 til 35 kroner per rull. Dette er visstnok Tri-X med et annet navn. Når jeg går tom kommer jeg antageligvis til å prøve og se.

Lenke til kommentar

Tenkte å handle Tri-X blant annet.

En foreløpig liste som jeg la inn hos Adorama:

 

Tri-X

T-Max

Fujicolor Pro 400H

Ilford XP2

Ilford FP4 Plus fine grain

Portra 400NC

Portra 160VC

 

Såvidt jeg klarte å regne meg frem til så ville jeg spart rundt 500 kroner hvis jeg handler for ca $100 + porto kontra å handle det fra Fotoimport. Men skal jeg handle mindre, så vil det fort lønne seg å handle på Fotoimport. Slide filmer er foreløpig ikke så veldig aktuellt.

Ikke er jeg student heller, tar vel å legger inn en liten bestilling på ett par forskjellige hos Fotoimport :)

Lenke til kommentar

Da ser det ut som det blir å titte på en Pentax ME Super til uka.

Følger forsåvidt med mer enn det jeg trenger, men hvis den og 50mm'eren er i god stand slår jeg nok til.

 

Kommer også til å levere inn en rull Ilford XP2 Super på 1-times fremkalling etterpå.

Føler jeg nesten blir svindlet, men det er vel verdt det for å endelig se noen resultater ;)

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Jeg liker det foreløpig bedre enn dSLR - hvertfall når det er helmanuellt.

 

Ja, har tenkt på å ta sort/hvitt selv - og jeg kommer trolig til å gjøre det når jeg bytter hus her på gården (litt liten plass :)). Greia med XP2 Super er at det er en C-41 film, og må da helst også fremkalles som det tror jeg. Hvertfall lest glimrende ting om filmen og sette supre resultater, så er veldig spent nå :)

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg liker rangefindere best, men jeg tror små dSLR-søkere har gjort meg litt vel fiendtlig til SLR, og ettersom jeg foretrekker manuelle kontroller og film, samt store søkere, så er det vel langt fra umulig at jeg liker analoge speilrefleks. Mitt første møte med et manuelt filmkamera var jo et SLR da jeg var 13 år og jeg og en kompis lånte et SLR av moren hans. Hun hadde mørkerom, og vi fikk forstørre tre bilder. Det var gøy.

 

Vet at det er en C41-film (siste bildet på min flickr er xp2), det var mer et generelt spørsmål.

Lenke til kommentar

Du får mye bedre resultat ved å bruke MF film på flatbedskanner. Det anbefales å bruke dedikert filmskanner til småbildeformatet, men personlig synes jeg resultatet blir helt okey med flatbed :)

 

Angående film; jeg har kjøpt alt mulig, må jo teste litt ;)

Jeg har kjøpt farge og s/h negativ film + slide(positiv)film, Fuji, Ilford, Kodak...

 

Dette jeg har betalt pr. rull med 120 film inkl. frakt. (Fotoimportpris + frakt)

 

Fuji Neopan Acros 100 s/h - 32kr. (45kr. + frakt)

Ilford Delta 3200 s/h - 49,50kr. (65kr. + frakt)

Fuji chrome Provia color 100F slide - 38kr. (75kr. + frakt)

Kodak Ektacolor Pro 160 fargeneg. - 27,50kr.

Kodak Ektachrome E100VS slide - 35kr. (Kodak Ektacr E100G 50kr. + frakt)

Kodak Portra 160 fargeneg. - 35kr. (58kr. + frakt)

Fujicolor Pro 400H fargeneg. - 35kr. (75kr. + frakt)

 

Jeg kjøper ikke film i Norge for å være snill mot norske importører/forhandlere, jeg kjøper der det er billigst. Det kan ta en uke lengre, men når man sparer 10-40kr. pr. rull eks. frakt så er det verdt ventetiden.

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Ja, det er nemlig det. Det kan være MYE å spare, men da må man også helst bestille litt. Frakten fra Adorama var hvertfall hinsides.

 

Får vel se hva jeg gjør, har en enkel flatbed scanner hjemme, kan jo teste den ikveld hvis jeg får tid :) Hvis ikke synes jeg de fikk mye ut av å bruke dSLR på digitalrevtv. De anbefalte det over flatbed faktisk :p

Lenke til kommentar

Da jeg startet å fremkalle film pleide jeg å dra den mellom fingrene, men fikk lett vannmerker på filmen. Det jeg har best erfaring med er at jeg slår spolen med film mot vasken slik at mesteparten av vannet forsvinner.

 

Mest sannsynlig vil dråpene fordampe vekk uten å etterlate seg noe merker.

Lenke til kommentar

Trodde man kanskje bare ristet av vannet og hang de opp? Det kan vel gi vannmerker, men er vel ganske sjeldent. (ikke hør på meg, jeg vet ikke :))

 

Fikk hvertfall levert og hentet en rull XP2 hos FotoKnudsen idag. Det var langt fra billig, men herlig å få bildene i hånda :) Ps! Tror de er ganske billig på times fremkalling av C-41, hvis man ikke ønsker bilder.

Mener dama bak kassa sa 44,- for en rull C-41 med kun fremkalling, det må vel være bra for 1-times fremkalling?

De tar dog ikke vanlig svart/hvit lenger, så da blir det vel JP for de.

 

Må si jeg ble overrasket over hvor bra resultatene faktisk ble. Skarpt og fint. Jeg var jo litt klar over at det kunne bli ett lite fargestikk grunnet fargepapir, noe det også ble. Likevel passet det veldig godt på en del av bildene. Blir nok mer XP2 Super på meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...