Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vært å kjøpt mitt første analog kamera. Fant en fin butikk her i Budapest med masse snacks.

Da jeg var litt usikker og lommeboka ikke stod til å kjøpe den fineste Contaxen de hadde inne gikk jeg, etter mye god hjelp på gebrokkent engelsk til kjøp av en billig variant som jeg tror kan være en fin rimelig start på film: En Praktica Mtl 5B med Pentacon auto 1.8/50.

Objektivet er i veldig god stand, kamera relativt god stand - tross alt rundt 40år gammelt.

Med 2 ruller Ilford B/W film og 2 ruller Kodak farge endte jeg opp med å betale rundt 400 kroner. Kan ikke klage da vel :)

Løper nå rundt med en rull ISO 200 farge i Budapest før hjemreise imorgen, hadde lyst til å prøve å få tatt en rull svart/hvit også før jeg drar, men folk her nede er ikke alltid like glad i å bli å bli tatt bilde av har jeg merket :p

Lenke til kommentar

Kultkult. Har tenkt på SLR et par ganger, men er ikke sikker på om jeg gidder det.

Bestilte nettopp tjue ruller Tri-x, så da håper jeg at jeg har film i to-tre måneder fremover. I morgen plukker jeg opp en Epson V600. Nå venter jeg bare på at fotoimport skal få inn noen varer, så kan jeg dra hjemover og fremkalle noen ruller.

Lenke til kommentar

Har lyst på mellomformatkamera (les: Rolleiflex/cord), men foretrekker formfaktoren til Leicaen min.

Jeg vurderte V700, men vil heller ha all filmen jeg kan få kjøpt for de 4000 kronene. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å printe noe særlig større enn A4 uansett.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar

Hvordan er Rolleiflex når man ser inn i sjakta? Jeg blir bare forvirra av å se inn i sjakta på den billig TLR'en jeg har. P.g.a. at den er speilvendt må jeg justere i en evighet før jeg kan bilde, blir sikkert lettere etterhvert. Jeg kunne heller ha tenkt meg de nye MF'ene til Fuji/Voigtländer, en normal med belg og en vidvinkel. "Bare" 33K for begge to :)

Bessa III W

Bessa III

Fujifilm GF670

Fujifilm GF670W

De er lekre, rart at prisen er så høy på GF670W...

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

DigitalrevTV hadde en fin video om hvordan scanne film med digitalkamera og tenke jeg skulle prøve dette ut.

På dette bildet har jeg brukt en HTC Desire Z, litt papp og et Oly E-30 med macro objektiv. For å si det sånn,ble meget fornøyd med resultat. Mest sannsynlig bedre enn det jeg får ut av min Epson V500.

bugatti_rear_end_by_vanqui-d479mo1.jpg

Film brukt er fujifilm superia og det ble tatt med et Minolta Dynax 60 kamera,husker ikke objektiv.

I fremtiden vil jeg bruke filmholdere fra lomography som jeg har brukt sammen med epson skanneren. Geniale holdere bare så det er sagt.

Endret av vanqui
Lenke til kommentar

Yes, i min iver over å skulle bytte rull har jeg gjort ett eller annet utrolig feil - noe som førte til at den eneste rullen med de siste dagene av ferien i Budapest og på vei hjem ble ødelagt. Min samboer insisterer på at jeg skal se om en lab kan redde noen av de første bildene på rullen, men har mine tvil - vet heller ikke om noen engang tar på seg sånt.

På den andre siden, jeg fikk hvertfall satt inn en rull Ilford XP2 som jeg gleder meg til å se resultatet av :) Koser meg faktisk litt med SLR'en, mer morro å ta bilder med enn digitalen hittil hvertfall.

Jeg skal garantert tilbake til Budapest, og da blir det nok en tur innom samme butikken som sist. De har ganske mye av brukt fotoutstyr - blant annet en fin fin Contax jeg fikk lyst på. Det blir nok dog ikke før neste år, så jeg har hvertfall tid til å tenke litt nærmere på hva jeg skal se etter. Godt mulig det blir 6*9 eller noe. De hadde også mye fint Rolleiflex o.l. :)

Lenke til kommentar

Antakelig snurret opptrekkeren feil vei eller noe, slik at når jeg åpnet for å ta ut rullen viste det seg at selve filmen så ut som den var røket, eller dratt ut. Den ble hvertfall utsatt for lys - det så ikke ut som noe av filmen faktisk hadde blitt trukket tilbake. Jeg dro ut resten av filmen under ett teppe og la den i en mørk beholder, men jeg vil hvertfall tippe den er ødelagt.

Litt vanskelig å forklare egentlig, da jeg selv er usikker på hva som skjedde, den var unaturlig hard å trekke tilbake i starten, før den løsnet.

Lenke til kommentar

Hvor lenge var den eksponert for lys? Jeg klarte å åpne et kamera i noe slikt som et sekund en gang, og kun de tre-fire siste eksponeringene var ødelagte. Bor du et sted med en profesjonell lab så koster det sikkert ikke mer enn en drøy femtilapp å få fremkalt den.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel si det ble en kanskje 10 sek tilsammen.

Tror ikke vi har noen labber i Asker/Bærum området, så får vel ta turen inn til Oslo å høre med noen der.

Har ikke trua på at det er verdens beste bilder vi snakker om, men for meg er det snakk om mange fine minner som eventuelt har gått tapt.

På en måte angrer jeg på at jeg ikke brukte digitalen mer :p

Noen labber i Oslo som kan anbefales for slike oppdrag? Regner med at jeg leverer inn filmene jeg skyter nå til JP da de holder til i Sandvika og jeg hvertfall foreløpig ikke har noen scanner :)

Lenke til kommentar

Har omsider fått testet scanneren min skikkelig. Jeg er veldig fornøyd med fargene (ektachrome slides), men er litt usikker på skarpheten. Ser det funker helt fint i web-vennlige oppløsninger, så til prisen har jeg ikke noe å klage på. Skal jeg printe veldig stort (noe jeg tviler på at jeg skal) får jeg sjekke ut trommelskanneren til studentforeningens fotoklubb.

Lenke til kommentar

Hvor store format snakker vi da?

Digger foreløpig å skyte med film, og med mindre resultatene er katastrofale kan jeg se for meg at jeg fortsetter med det. Dvs. innkjøp av scanner på lengre sikt. Ser at Kenta F1.8 har Espson V500 - trodde denne ga god nok oppløsning? Forskjell på å scanne slides kontra 35mm negativer?

Synes også manuell speilrefleks er morsomt. Mulig jeg skal lete etter en ny en etterhvert, f.eks. FM2n.

Fant dog ett Pentax ME Super med SMC Pentax-A 1.7 50mm til salgs på foto.no - nesten så jeg kjøper det. 50mm på 135 passer perfekt for mye av mitt bruk, så å finne ett kamera i god stand med ett objektiv som er skarpt på stor åpning hadde vært en liten drøm.

Skal holde meg litt på det tørre og ikke handle inn mer før jeg ser resultatet av filmene jeg har dog.

Tenker jeg kommer til å levere inn hos JP - selv om det koster litt. Synes prinsippet med svart/hvit c-41 film er genialt og gleder meg til å se det fremkalt.

Lenke til kommentar

Ser at Kenta F1.8 har Espson V500

Jeg gikk for Epson V750 Pro, kostet meg nesten 6K og den er verdt alle pengene :)

Synes også manuell speilrefleks er morsomt. Mulig jeg skal lete etter en ny en etterhvert, f.eks. FM2n.

Fant dog ett Pentax ME Super med SMC Pentax-A 1.7 50mm til salgs på foto.no - nesten så jeg kjøper det. 50mm på 135 passer perfekt for mye av mitt bruk, så å finne ett kamera i god stand med ett objektiv som er skarpt på stor åpning hadde vært en liten drøm.

Skal holde meg litt på det tørre og ikke handle inn mer før jeg ser resultatet av filmene jeg har dog.

Tenker jeg kommer til å levere inn hos JP - selv om det koster litt. Synes prinsippet med svart/hvit c-41 film er genialt og gleder meg til å se det fremkalt.

MF anbefales :thumbup:

Du får billige MF kameraer på ebay.

JP fremkaller 120 film billig. Har nettopp levert inn 220 film og han i kassa sa at det var samme pris som 120( noe jeg tviler på, men det er lov å håpe :) )

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...